Remmen upgrade

Alle overige technische zaken.
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dominique »

stevenflappy schreef:Heeft iemand voor mij foto's van die volgens mij Duitse grijze speedster die die ventilatie openingen heeft naast de mistlampen, alles is welkom. Binnen in de wielkast, voorkant, tekeningen, enz :wink:
Ik geloof dat je DEZE bedoelt?
(Ik weet alleen niet of je eerst moet registreren om toegang te krijgen .. :? )
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Ja die bedoelde ik!!!! Kijk daar kan ik wat mee, merci mannen!!
SteV6

Bericht door SteV6 »

Jans en ik hebben het de laatste tijd veel over het remvermogen van de Speedster.

Om de discussie iets breder te trekken:
There are a few basic facts that must always be kept in mind when discussing brake systems:
1) The brakes don't stop the vehicle - the tires do. The brakes slow the rotation of the wheels and tires. This means that braking distance measured on a single stop from a highway legal speed or higher is almost totally dependent upon the stopping ability of the tires in use - which, in the case of aftermarket advertising, may or may not be the ones originally fitted to the car by the OE manufacturer.

2) The brakes function by converting the kinetic energy of the car into thermal energy during deceleration - producing heat, lots of heat - which must then be transferred into the surroundings and into the air stream.

The amount of heat produced in context with a brake system needs to be considered with reference to time meaning rate of work done or power. Looking at only one side of a front brake assembly, the rate of work done by stopping a 3500-pound car traveling at 100 Mph in eight seconds is 30,600 calories/sec or 437,100 BTU/hr or is equivalent to 128 kW or 172 Hp. The disc dissipates approximately 80% of this energy. The ratio of heat transfer among the three mechanisms is dependent on the operating temperature of the system. The primary difference being the increasing contribution of radiation as the temperature of the disc rises. The contribution of the conductive mechanism is also dependent on the mass of the disc and the attachment designs, with disc used for racecars being typically lower in mass and fixed by mechanism that are restrictive to conduction. At 1000oF the ratios on a racing 2-piece annular disc design are 10% conductive, 45% convective, 45% radiation. Similarly on a high performance street one-piece design, the ratios are 25% conductive, 25% convective, 50% radiation.

3) Repeated hard stops require both effective heat transfer and adequate thermal storage capacity within the disc. The more disc surface area per unit mass and the greater and more efficient the mass flow of air over and through the disc, the faster the heat will be dissipated and the more efficient the entire system will be. At the same time, the brake discs must have enough thermal storage capacity to prevent distortion and/or cracking from thermal stress until the heat can be dissipated. This is not particularly important in a single stop but it is crucial in the case of repeated stops from high speed - whether racing, touring or towing.

4) Control and balance are at least as important as ultimate stopping power. The objective of the braking system is to utilize the tractive capacity of all of the tires to the maximum practical extent without locking a tire. In order to achieve this, the braking force between the front and rear tires must be nearly optimally proportioned even with ABS equipped vehicles. At the same time, the required pedal pressure, pedal travel and pedal firmness must allow efficient modulation by the driver.

5) Braking performance is about more than just brakes. In order for even the best braking systems to function effectively, tires, suspension and driving techniques must be optimized.

For maximum brake potential, vehicles benefit from proper corner weight balance, a lower CG, a longer wheelbase, more rear weight bias and increased aerodynamic down force at the rear.

To go further it is necessary to understand some of the physics involved, and that requires some definitions.
1) Mechanical pedal ratio: Because no one can push directly on the brake master cylinder(s) hard enough to stop the car, the brake pedal is designed to multiply the driver's effort. The mechanical pedal ratio is the distance from the pedal pivot point to the effective center of the footpad divided by the distance from the pivot point to the master cylinder push rod. Typical ratios range from 4:1 to 9:1. The larger the ratio, the greater the force multiplication (and the longer the pedal travel).

2) Brake line pressure: Brake line pressure is the hydraulic force that actuates the braking system when the pedal is pushed. Measured in English units as pounds per square inch (psi), it is the force applied to the brake pedal in pounds multiplied by the pedal ratio divided by the area of the master cylinder in square inches. For the same amount of force, the smaller the master cylinder, the greater the brake line pressure. Typical brake line pressures during a stop range from less than 800psi under "normal" conditions, to as much as 2000psi in a maximum effort.

3) Clamping force: The clamping force of a caliper is the force exerted on the disc by the caliper pistons. Measured in pounds clamping force, it is the product of brake line pressure, in psi, multiplied by the total piston area of the caliper in square inches. This is true whether the caliper is of fixed or floating design. Increasing the pad area will not increase the clamping force.

4) Braking torque: When we are talking about results in the braking department we are actually talking about braking torque - not line pressure, not clamping force and certainly not fluid displacement or fluid displacement ratio. Braking torque in pounds-feet on a single wheel is the effective disc radius in inches times clamping force times the coefficient of friction of the pad against the disc all divided by 12. The maximum braking torque on a single front wheel normally exceeds the entire torque output of a typical engine.

A few things are now obvious:
1) Line pressure can only be increased by either increasing the mechanical pedal ratio or by decreasing the master cylinder diameter. In either case the pedal travel will be increased.

2) Clamping force can only be increased either by increasing the line pressure or by increasing the diameter of the caliper piston(s). Increasing the size of the pads will not increase clamping force. Any increase in caliper piston area alone will be accompanied by an increase in pedal travel. The effectiveness of a caliper is also affected by the stiffness of the caliper body and its mountings. It is therefore possible to reduce piston size while increasing caliper stiffness and realize a net increase in clamping force applied. This would typically improve pedal feel.

3) Only increasing the effective radius of the disc, the caliper piston area, the line pressure, or the coefficient of friction can increase brake torque. Increasing the pad area will decrease pad wear and improve the fade characteristics of the pads but it will not increase the brake torque.
Schiet maar raak ... waar zit bij de Speedster het grootste probleem?

SteV6
S4 Avant
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

mm.. één dingetje over het hoofd gezien: de kwaliteit van het wegdek.. een beetje hobbelig wegdek zal zorgen voor een langere remweg (bij compressie van de demper zal er meer druk op banden/het wegdek komen wat -zolang de grip niet verbroken wordt door blokkeren- tot een beter remgedrag zal leiden.
Op het moment dat je een beetje een stuiterig wegdek hebt tijdens heftig remmen zal de vertraging op het moment dat de auto iets uit de veren komt afnemen.

Verder belangrijk: de bestuurder!!

Goed remmen is toch echt nog steeds een kunst.

Tegen de ABS 'aanleunen' resulteert in een korte remweg dan het botweg in de ABS smijten van de auto.

Kort en heftig remmen resulteert in een kortere remweg dan 'aanremmen en doorduwen'.

Als je van mening bent dat de remmerij van jouw auto niet helemaal is wat het zou moeten zijn zou ik werkelijk adviseren om kritisch naar je eigen remgedrag te kijken voordat je conslusies trekt over de kwaliteit van het systeem.

Mensen die de auto op de weg gebruiken en af en toe het circuit opgaan zullen écht geen voordeel merken aan giga-pizza schijven met superglue blokken.

Een setje goede schijven gecombineerd met blokken die passen bij jouw gedrag (RS14 is dus helemaal niet handig voor weggebruik) én stalen remleidingen zullen absoluut voldoende zijn om de auto -bij het juiste remgedrag- super te laten remmen..
Afbeelding
SteV6

Bericht door SteV6 »

Hallo Ivo,

Ik heb de remmen al geoptimaliseerd voor weggebruik. DS2500 blokken en BF-Goodrich staalomvlochten remleidingen gecombineerd met 205 brede voorbanden. Maar blijf ontevreden. En ik heb van Chris Vlaar leren remmen, dus ik ben geen "dom in het ABS-trapper". Het Speedster-ABS kan behoorlijk in de weg zitten, maar daar is al heel veel over gesproken en geschreven.

Waar het om gaat is het remgevoel. De Speedster geeft gewoon geen prettig remgevoel en ik heb het idee dat ik zeker niet de enige ben die dat denkt/voelt. Daarbij twijfel ik ook aan de objectieve remafstanden. Een licht en sportief bedoelde auto als de Speedster moet toch veel beter kunnen dan de opgegeven 38 meter van 100-0. Om nog maar te zwijgen over 160-0.

De eigenlijke vraag is welke aangeboden remupgrade de beste value for money gaat geven. In Duitsland is bijvoorbeeld een aanpassing te koop naar 308mm schijven voor ongeveer 500 Euro. Wil je erg veel uitgeven (2300 Euro) dan kan je in Engeland naar 4-pot AP's grijpen. En dan heb je nog de eeuwige discussie over de te kiezen remblokken.

Mijn Speedster komt zeer zelden op een circuit, maar wordt zeer intensief over lokale binnenwegen (boerenlandweggetjes) gestuurd ... dus (goede) remmen zijn belangrijk. Het afremvermogen is voor mij veel belangrijker dan fading-bestendige eigenschappen, want van fading heb ik op de openbare weg nog nooit last gehad.

SteV6
S4 Avant
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

ok, maar geloof me... als je zelden of nooit op het circuit komt is het werkelijk weggegooid geld om er 4pots calipers op te schroeven..

Eigenlijk.. zou je een keer in een Elise moeten rijden. En dan één waarbij het remsysteem gelijkwaardig is aan dat van jouw auto. Als je van mening bent dat het systeem veel beter aanvoelt is er maar één ding te doen: een -ABS upgrade :)

Probleem met de Speedster is dat het gebruikte ABS systeem niet bepaald uitblinkt in het verstrekken van feedback. Kijk je naar hedendaagse systemen, dan zie je dat men dat grotendeels heeft opgelost. Er zit weer gevoel in.

Maar ja.. als ik het gevoel van de Esprit S4s (met een oer-ABS) vergelijk met dat van een Speedster is die van de Speedster weer ongelofelijk veel beter :?
Afbeelding
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Op de openbare weg rem ik vaak niet op z'n allerhardst.
Op het circuit wel. Daar komen de remmen dat goed op temperatuur, en met mijn SBS pro-track blokken heb ik toch een redelijk fijn remmende auto (alles kan altijd beter natuurlijk....). Ik hoef dan niet hard te trappen, en passagiers klagen over pijn in de nek :lol:
Ik denk dat je eerder op de openbare weg een beter gevoel en minder pedaalkracht wilt hebben, wat Stephan zegt.
Ik denk zelf dat grotere schijven daarvoor de meest veilige weg is om te gaan. Alhoewel, je hebt dan het voordeel van meer remmend moment door de grotere diameter, maar aan de andere kant blijven je remmen weer koeler door het grotere oppervlak, en dat geeft met een sportiever remblokje misschien ook niet wat je zoekt.
Misschien moet je eens DS2000 blokken proberen Stephan, die werken weer iets lekkerder bij lagere temperaturen.
Afbeelding
Maik

Bericht door Maik »

Even voor mijn idee: zolang ABS niet ingrijpt heeft het toch geen enkele invloed op de remeigenschappen/gevoel?
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik ben best tevreden over mijn remsetup op de speedster. Wat ik zelf irritant vond is het wat sponzig aanvoelde rempedaal. Uiteindelijk is dat nu helemaal weg. Ondanks dat ik samen met Arno de remmen al een keer goed ontlucht had, hebben we het blijkbaar bij het plaatsen van de stalen leidingen pas echt goed voor elkaar gekregen. Dat verbeterde het remgevoel voor mij significant. Het andere punt is de blokjes. Met de montage van andere blokjes is bij mij ook de hardheid van het pedaal toegenomen. Ik heb het nooit gecontroleerd, maar het voelt aan alsof de standaard blokjes een zachte buiten laag hebben (misschien anti-rammel?), die een beetje in lijkt te veren bij remmen.

Qua remcapaciteit was bij mij de beste upgrade bredere banden, dat scheelt echt ENORM veel.

Twee dingen die ik nog op mijn wishlist heb staan m.b.t. de remmen. Eerste is bij plaatsen van andere schijven om er elise schijven op te zetten. Moet natuurlijk ander hartstuk in ivm de 5 gaten. Dat zou ongeveer 2.5kg per wiel moeten schelen.
Andere is andere achterklauwen, die uit aluminium zijn net als de voorste. En dan ook met aan beide kanten een zuiger. Waarschijnlijk gaat dat wel schelen in de manier waarop de achterremmen aangrijpen en hoe mooi de blokjes op de schijf worden gezet.

Mark
C30-94@0.55bar
Rotax
Mega lid

Bericht door Rotax »

Op welke manier beinvloedt het plaatsen van stalen leidingen je remvermogen? Komt dit omdat je dan een hogere remdruk kunt opbouwen?
bassie
Actief lid

Bericht door bassie »

Kunnen we niet al erg veel winnen door de (al dat niet brakke) ABS met een eenvoudige dashbordschakelaar na believen uit/aan te kunnen schakelen.
Bij stand UIT zal het verklikkerlampje je er aan herinneren.

Als ik het goed heb, kan je de ABS sensor links-voor onderbreken met een schakelaar. Klopt dit en heeft iemand dit al gedaan ?
Maik

Bericht door Maik »

Rotax schreef:Op welke manier beinvloedt het plaatsen van stalen leidingen je remvermogen?
Niet.
Komt dit omdat je dan een hogere remdruk kunt opbouwen?
Nee, remdruk blijft precies hetzelfde, dus remkracht ook. Het gaat puur om het gevoel. De stalen leiding zet minder uit als de druk toeneemt wat dus een vermindering van het verende effect (spons effect) heeft.
Afbeelding
Maik

Bericht door Maik »

bassie schreef:Kunnen we niet al erg veel winnen door de (al dat niet brakke) ABS met een eenvoudige dashbordschakelaar na believen uit/aan te kunnen schakelen.
Bij stand UIT zal het verklikkerlampje je er aan herinneren.

Als ik het goed heb, kan je de ABS sensor links-voor onderbreken met een schakelaar. Klopt dit en heeft iemand dit al gedaan ?
Mensen op het VX forum hebben dit gedaan dacht ik.
Kan inderdaad gewoon op die manier die jij zegt.
Alleen is er nog wel een chiquere manier om dat te doen denk ik. Dus niet een dubbele draad helemaal naar die abs draad van 1 wiel laten lopen, maar dichter bij de ABS unit blijven.
ABS signaal van 1 van de achterwielen wordt gebruikt voor het snelheidssignaal, dus daar moet je vanaf blijven :wink:
Afbeelding
stevenflappy
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Wie gaat dat doen?

IK!! 8) Het had maandag al moeten gebeuren maar door de drukte bij Lotus A'dan hebben we het verzet naar de tijd dat mijn auto er toch is voor de reparatie van de neus.... Kosten? Half uur werk en een schakelaar! Ja, je kan het ook zelf.. Maar ik doe het niet zelf!!
Rotax
Mega lid

Bericht door Rotax »

@Maik
Tnx!

@bassie
Flap heeft inmiddels een ABS-onderbreker laten plaatsen.
Plaats reactie