Remmen upgrade

Alle overige technische zaken.
Rotax
Mega lid

Bericht door Rotax »

Eh, niet dus :oops:
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Beginnen jullie nu ook al op hetzelfde moment te posten :?: :!: :?: :!: :idea:

Freaky.... :oops:
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Het ABS systeem beinvloed wel het remgedrag als je niet blokkeert..

Doordat je te maken hebt met een minder direct systeem voelt het systeem ook minder direct. Had ik ook al in mijn eerdere post met het vergelijk met de Esprit gepost. Het enge aan dit verhaal is dat men met de nieuwere systemen een perfect pedaalgevoel kan creëren wat in sommige gevallen meer als een geruststelling zal gelden dan werkelijkheid!.

Werkelijk, als je hét meest direct gevoel wil ervaren zal je in een Elise moeten gaan zitten en daar eens voelen hoe dát werkt.
Als dat je bevalt haal je het hele ABS uit de Speedster en vervang je het door een simpel direct remsysteem (is nog lichter ook)

De byte die je van de remmen verwacht is een zeer persoonlijk iets. Er zijn mensen die een heel aggressief bijtend blok willen hebben en er zijn mensen die daar weer juist een hekel aanhebben.. Maar allemaal in te vullen met een blokkeuze..
Afbeelding
Maik

Bericht door Maik »

Dus even voor de duidelijkheid: als je de speedster-ABS elektronisch de-activeerd (sensor-stekkertje lostrekken of knopje), dan verander je nog steeds niets aan het remgevoel, dan moet je de echt de hardware (de hydraulische unit) ertussenuit trekken?
Afbeelding
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

Ik vermoed dat hier de combinatie van pedaal-cylinder verhouding en de rembekrachtiger een veel grotere rol spelen in het pedaalgevoel.

Vooral die laatste kan het nogal 'doods' laten aanvoelen als daar niet erg veel aandacht aan is besteed.

Wat betreft de remvertraging zelf. Zoals Mark al aangaf geven bredere voorbanden al een enorme verbetering (die stukjes rubber op de weg moeten je afremmen...), maar in geval van de Speedster is de VXR ABS unit ook een enorme verbetering. (grote kans dat het stiekum trouwens een 111R electronica unit is, maar dat zou iemand eens moeten testen)

Daarmee kan je dus wel gewoon met gierende banden tegen het blokkeren aan remmen, wat de maximale remvertraging geeft. De standaard ABS unit laat dat niet toe en begint dan al in te grijpen.

Bye, Arno.

Edit: als je de ABS uitschakelt door 1 wielsensor los te halen zal je al wel veel 'steviger' kunnen door-remmen als he nu gewend bent. Verandert dus op zich niet direct het gevoel, maar wel hoe hard je 'm kan intrappen.. Blokkeren doet hij dan wel uiteindelijk natuurlijk :)
Maik

Bericht door Maik »

Arno, met mijn 205 banden en de turbo abs stuureenheid kan ik nu ook met gierende/krijsende banden remmen. Stephan kan dat ook met dezelfde set-up. Alleen op het circuit heb ik af en toe toch nog een hard pedaal met 0,0 remwerking :( , maar dat is als je niet helemaal recht aanremt voor een bocht, maar als je nog lichtjes in een bocht "hangt".

Ik zou graag nog eens in Mark z'n auto'tje even dat pedaal naar de bodem willen trappen om te voelen wat het verschil is :wink:
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Voor zover ik weet heeft ABS geen enkel effect op het remmen wanneer de ABS unit geen werk doet.
Wat wel effect heeft is dat wanneer een auto ABS heeft je een rembekrachtiger nodig hebt (misschien dat er ondertussen ook ABS remsystemen zijn zonder rembekrachtiger?). De rembekrachtiger werkt natuurlijk WEL gewoon wanneer de ABS unit niet ingrijpt.
En idd, wat Arno schrijft, de remcylinder is natuurlijk anders, ook gevolg van de rembekrachtiger..

Het grote nadeel wat ik heb kunnen vinden met ABS is dat het slecht tegen hobbels kan wanneer je op het randje zit van ingrijpen. Maar dat is zeker niet iets waar de Speedster uniek in is, daar hebben erg veel sportauto's met ABS last van.
Daar zie je ook duidelijk het verschil met een Elise. Het stukje grip wat je even niet hebt wanneer je over een hobbeltje gaat bij een Elise resulteert misschien in kort een geblokkeerd wiel, maar dat is makkelijk te corrigeren (als je er op bedacht bent). Bij een Speedster (en helemaal met de originele ABS unit) resulteert dat in het ingrijpen van ABS die dan (afhankelijk van de unit waar je mee rijdt) niet snel weer door heeft dat er gewoon weer grip is en dat hij niets hoeft te doen.

Het blijft lastig of je met ABS wilt rijden of niet met een Speedster. Ik heb er op het circuit geen last meer mee gehad sinds ik de VXR unit heb. Op de weg heb ik er nog regelmatig ruzie mee, alhoewel stukken minder als met de originele en met de turbo versie.
Ik kan ook niet zeggen dat ABS me ooit uit een situatie heeft gered. Wel dat het heel vaak in een lastige situatie heeft gebracht.
Ik vind het zelf makkelijker te anticiperen op het wegdek in combinatie met de nukken van het ABS systeem dan ervoor te kiezen ABS uit te zetten en de kans te lopen dat het me juist die ene keer dat het nodig is me niet gaat helpen.

Maargoed, het blijft natuurlijk een kwestie van gokken :)

Nog even over rem gevoel. Ik vind persoonlijk een Elise in standaard uitvoering een stuk prettiger remmen dan een Speedster in standaard uitvoering. Ik vind het prettig om een pedaal te hebben wat eigenlijk niet beweegt als je je voet erop zet en gelijk gaat werken wanneer je gaat duwen. Met de speedsters die ik nu gereden heb (incl. die van mezelf) is dat niet zo. Maar met modificaties kan je wel goed in de buurt komen (goed genoeg voor mij iig). Goed ontluchten, stalen remleidingen en andere blokjes hebben bij mij iig voor een beter pedaal gevoel gezorgt..

Maik: als je een keertje wilt proberen dan kan dat natuurlijk, maar dat weet je zelf ook ondertussen wel gok ik..

Mark
C30-94@0.55bar
Maik

Bericht door Maik »

Miniminimeeting dus weer eens binnenkort 8)

Ik heb hetzelfde als jij met die "nukkige" speedster abs.
Het heeft mij eigenlijk ook nog nooit gered, maar hij zit mij tegenwoordig ook niet echt meer in de weg. En als hij wel in de weg zit weet ik wat ik moet doen. Rem HELEMAAL los, halve seconde daarna weer intrappen die handel. Wel een klein beetje jammer, want op het circuit ga ik mede daardoor nooit HELEMAAL 100%, maar dat is misschien maar goed.
Ik heb het alleen op Zandvoort gehad bij aanremmen van de Gerlach, en ook op de Nordschleife laatste keer, maar dat was niet echt kritisch.
Ik laat hem er ook liever op voor die ene keer.............

Sowieso ben ik aan het sparen voor de vxr unit...

En Arno, stel dat de 111R unit precies hetzelfde is/doet, wat is daar het voordeel dan van? De prijs hoop ik? :wink:
Afbeelding
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

Prijs misschien, maar wellicht ook verkrijgbaarheid/updates.. VXR module is natuurlijk beetje 'apart geval' voor de Opel organisatie.

Nu nog goed verkrijgbaar, maar wie weet over een tijdje..

Bye, Arno.
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Op de openbare weg nooit last gehad van het ABS. Maar op zandvoort en ook op bij andere rijvaardigheidstrainingen werd ik weleens onaangenaam verast door het ABS. Niet zo zeer dat het ABS in werking treed maar op moment dat ik het ABS probeerde op te heffen het rempedaal hard werd en dat de auto bijna helemaal niet meer remt.
Het is in ieder geval iets wat ook op mijn lijstje staat.
Rotax
Mega lid

Bericht door Rotax »

Ik hoor iedereen spreken over "harde pedalen", maar in de (mili)secondes voor mijn aanrijding had ik juist het gevoel dat ik een te zacht pedaal had. Ik trapte de rem maximaal in, maar het verwachte remresultaat bleef behoorlijk uit. In ieder geval geen gillende banden en overduidelijk een te lange remweg. Ik heb vrij nieuwe (Greenstuff) remblokken en de schijven zijn nog in optima forma.

Welke aanpassingen kan ik het beste doen?
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Andere blokken!! PB Wilbert even voor zijn blokken, kan Jan ze gelijk erop zetten voor je!!
Rotax
Mega lid

Bericht door Rotax »

Hmm, zou toch verwachten dat mijn huidige blokken wel OK zijn. Heb nog wel een oud anker op mijn bootje liggen, misschien helpt dat... :lol:

Wat voor blokken heb jij? Dan neem ik die ook, hahahaha
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

SBS blokken maar die van "De Don" zijn nog beter, weet alleen de naam nooit! :oops:

Heb zelf ook greenstuff gehad maar dat is echt een stuk minder als dit...
Rotax
Mega lid

Bericht door Rotax »

Hmmm, ik rij deze wel op (gaat vrij snel...) en dan maar eens echte kopen...

Kom er maar in, Don Linne: welke moet ik hebben?
Plaats reactie