US Ecotec forum.. En supercharger kits...

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

US Ecotec forum.. En supercharger kits...

Bericht door Exmantaa »

Zijn er hier ook 2.2 rijders die het US Ecotec-gebeuren een beetje volgen? [http://www.ecotecforum.com]
De Z22SE (daar L61 geheten) wordt zo'n beetje DE 4 cilinder GM motor en er zijn daar al veel leuke spulletjes verkrijgbaar. Veur weinig... (wel even invoeren natuurlijk, maar bv. setje Eagle rods tot 650PK: $299,-...)

Zit hier al tijdje de Hitec Supercharger te volgen want dat geeft mijns inziens toch een wat fijnere throttle respons dan een turbo. (Even off-topic, past een C20LET eigenlijk zo op de 2,2-F23 bak qua startmotor? Heb nl. nog een erg goed Phase-3 blok liggen.. ;-) )

In de US wordt de Ecotec ook geleverd met Supercharger (De 2.0 LSJ, 9,5 compr. Is overigens hetzelfde blok als Saab 9-3 2,0T, minus een turbo)
De 2.0 S/C doet het al erg leuk, maar er is nu ook een GM kit uit voor de 2,2: [http://www.paceperformance.com/index...&ProdID=167186]
Kit wordt geleverd incl. dealer ECU reflash en met GM garantie! En dit is dus voor een standaard 2,2 Ecotec met 10,0 compressie. (OK, wij hebben helaas andere ECU)

Deze standaard kit doet het al erg leuk: Standaard 2,2: 128 WHP, Supercharger kit: 214 WHP. (Ja, dit zijn wiel PK's)
[http://www.ecotecforum.com/forums/showthread.php?t=1845]
En er zijn nog wat upgrade stages mogelijk, alleen vinden de 2,2 drijfstangen dit niet zo leuk....
Het verbaasd mij aleen dat de Hitec S/C kit de compressie verlaagd met een tussenplaat (hoeveel eigenlijk?), terwijl GM dit zelf dus niet doet. En ook gewoon ~245 krukas PK's haalt... met de lowsy US RON 91-93 benzine... En met GM garantie...

Iemand van de SC rijders hier overigens zijn spruitstuk-inlaatkoeler al aangepast naar een zgn. dual pass? Schijnt wat beter te koelen...

Er zijn daar overigens ook al malloten bezig die een standaard 2.0 S/C voorzien van een turbo... Een twin-charged Ecotec dus... 400+ pk's denken ze... aan de wielen... En met koppel onderin :-)

Een 2.2 speedster is misschien zo gek nog niet... :-))
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Wat ik heb begrepen is dat de compressor van HITec de compressor is die de amerikanen op het 2 liter blok wordt geschroeft.
De compressor is dus van GM en wordt in duitsland gemaakt maar je kunt het daar alleen niet kopen. HITec koopt ze dus ook in Amerika. Wat HITec dus eigelijk doet is een compressor kit maken zodat die in de Speedster past.
En wat andere dingen zoals de compressie verlagen e.d. Waarom precies weet Maarten mischien wel.
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

Volgens mij is de compressor die gebruikt wordt de Eaton m-62.
Heeft alleen nog pet met nr:0672
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Interessante materie!
Ook Maarten zal dit wel interessant vinden, EN wat antwoorden op je vragen :wink:
Bedankt!
Afbeelding
T_Overboost
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 dec 2006 23:31
Locatie: Noord Frankrijk

Re: US Ecotec forum.. En supercharger kits...

Bericht door T_Overboost »

Exmantaa schreef: In de US wordt de Ecotec ook geleverd met Supercharger (De 2.0 LSJ, 9,5 compr. Is overigens hetzelfde blok als Saab 9-3 2,0T, minus een turbo)
De 2.0 S/C doet het al erg leuk, maar er is nu ook een GM kit uit voor de 2,2: [http://www.paceperformance.com/index...&ProdID=167186]
Kit wordt geleverd incl. dealer ECU reflash en met GM garantie! En dit is dus voor een standaard 2,2 Ecotec met 10,0 compressie. (OK, wij hebben helaas andere ECU)
Dat is toch geen enkel probleem dat het ECU anders is gewoon importen ^^
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Ja, dat idee had ik ook al. Alleen kan het zijn dat aan de US versie wat andere sensoren hangen. (geen e-gaspedaal bijv.)

Wel HEEL erg leuk: je kan voor die US-ecotec een pakket genaamd HP-tuners kopen...
Laptopje, programmatje erin, kabeltje in ecu pluggen => alle ECU settings vrij programmeerbaar!!
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Turbo kit voor 2.2 ecotec.

Ik vond onderstaand verhaal op het forum voor de Chevrolet Cobalt SS. http://www.cobaltss.net/forums//index.php

Hey folks!

Our new 2.2L Ecotec Stage 1 Turbo Kit for the Cobalt is now ready! This kit includes:

Components:
Garrett T3 Turbocharger
Tial External Wastegate
Manifold with wastegate welds
Greddy Type S Blow Off Valve
Charge Pipes (w/custom welds for blow off valve)
Oil Feed Kit
Oil Return Kit
Vacuum Lines
Manifold Gasket
T3 Gasket
Silicon Boots & Clamps
Bolts, Nuts, Washers, & Necessary Hardware

Power Gains:
4-5 PSI Range
50 Horsepower Gain

Warranty Information:
Turbo – 2-Year Warranty
Manifold – 1-Year Warranty


The compressor wheel is a T3 60 trim and the compressor housing is a 42ar . The turbine side is a 48ar with a standard T3 flange.


Please note: The only item this kit does not yet include is the downpipe. We can include the flange for the downpipe for an additional $50. From there, any exhaust shop can weld on a pipe after you install your kit for a simple $80-$100.


Pricing: $2299.99 + Shipping > $2340 SHIPED
Pricing (with downpipe flange): $2349.99 > $2390 SHIPPED


http://i6.photobucket.com/albums/y235/f ... stage1.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y235/f ... tage12.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y235/f ... tage13.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y235/f ... tage24.jpg


This kit will *NOT* throw any codes, check engine lights, or anything of the sort. The piping will include a slot to adapt the air intake sensor.

Once your order is placed, please allow up to 3-4 weeks for delivery because of manufacturing time. We do NOT manufacture these until an order is placed and paid for in full.

Thanks to everyone that's supported us and been interested along the way! This is a great community and we hope to offer even more products for the Cobalt in the upcoming months :nuts:

Het lijkt erop dat je op een 2.2 gewoon een turbo kunt schroeven zonder verdere aanpassingen aan inspuiting etc....... Heeft iemand hier ervaring mee?
Less Is More
Gebruikersavatar
paul
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1105
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:10
Locatie: Groningen

Bericht door paul »

Op het duitse forum heb ik wel eens wat gelezen over een 2.2 met
Turbo, maar de meningen over het succes waren daar nogal verdeeld
geloof ik.

Was met name een probleem met de warmte huishouding :cry:

Groeten,

Paul.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

En een compressor of TB's zijn wel lekkerder........ Maar dit is een mooi prijsje!
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Dit begint er op te lijken, nu nog eens groeps aankoop en we zijn vertrokken.

:lol:
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Let wel op, het is een kit voor een Chevrolet Cobalt SS en niet voor een Speedster :!:

Ik ben zelf nog niet zo zeker van deze kit, een turbo monteren zonder de compressie verhouding te verlagen :?: Dit kan alleen als de motor eigenlijk een veel te lage compressie verhouding heeft :?
Less Is More
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Dat valt wel mee hoor, moderne motoren kunnen best een hoge compressieverhouding aan MET drukvulling.
Kijk maar eens naar de 1.8 20VT van VAG, 1:9,5 compressieverhouding (speedster 2.2: 1:10,0), 225pk standaard maar vrij eenvoudig te tunen naar 270pk. En die motor is eigenlijk al een "oudje" :wink: .
De nieuwste generatie TFSI's van VAG lopen zelfs al op 1:10,3 maar dat is een beetje valsspelen want die hebben directe inspuiting wat een groot voordeel is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1522
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maik schreef:Dat valt wel mee hoor, moderne motoren kunnen best een hoge compressieverhouding aan MET drukvulling.
Helemaal bij drukken tot 0.5 bar of zo. Volvo lagedruk turbo's hebben vaak ook al een 10.3:1 compressieverhouding. Alleen de hogedruk versies die met rond de 1 bar lopen ga je meer richting de 9:1.

De 2.2 z'n compressie is op zich ook helemaal niet zo hoog wat dat betreft.

Mijn honda blok draait nu net als de JDM versie 11.5:1 zonder problemen en daar schroeven hele volksstammen in japan ook superchargers en turbo's zonder enige motor-modificatie op. Nou draaien ze daar wel meestal met 100RON bezine, maar ook hier op 98RON werkt het nog prima.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

De theoretische compressie verhouding zegt op zichzelf niks, het moet altijd gezien worden in combinatie met de klep timing. Dus kleptiming met lange openingshoeken betekent vaak dat er een hogere compressie verhouding kan worden toegepast. De motor gaat in principe pas comprimeren op het moment dat de kleppen gesloten zijn.

Weet iemand wat de standaard nokkenas timing is van de 2.2 :?:
Less Is More
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Standaard CR draaien op de 2.2 SC gaat prima, maar dan moet wel de ontsteking aangepast worden, omdat je anders in een toerengebied (weet zo niet welk) de pingelgrens overschrijt en de ECU dus ontsteking terug zal regelen. Opzich prima, maar als je nu een keer slechtere benzine hebt getankt of het is erg warm in de motorruimte, dan heeft de ECU nog maar een kleine marge waarin die de ontsteking terug kan regelen. Dus voor veiligheid heeft Hitec gekozen voor compressieverlaging.
Tevens omdat gekozen is om de standaard ECU zonder weizigingen te gebruiken (en parralel een extra ecutje voor 2 extra injectoren die alleen inspuiten bij + vuldruk).

Met de US ECU, heb je inderdaad al het probleem dat daar geen E-gas wordt gebruikt en er zullen zeker nog meer verschillen zijn.

De Cobalt SS heeft de 2.0SC dus een set daarvoor, gaat ervan uit dat je al de SC en intercooler ed gemonteerd hebt.
De US Intercooler en compressor moeten aangepast worden om in de speedster te passen (kleine aanpassingen), bovendien valt het niet mee om onderdelen in de US te bestellen en naar NL te laten sturen, als je het niet via een persoon in de US doet. Ik heb het namelijk bij een paar onderdeel leveranciers geprobeerd en alles lijkt te werken, krijg zelfs een bevestiging, maar het wordt nooit geleverd en gelukkig ook niet van de creditcard geschreven.
De US RON 91 komt overeen met de 95 bij ons en daarmee heeft de Hitec kit ook de 245 pk.
In principe is met 98 meer te halen, maar dan moet de ECU vervangen cq aangepast worden.

Maarten
Plaats reactie