Aanpassing Turbo catsection

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Aanpassing Turbo catsection

Bericht door Pipo »

Zo, weeral een projectje gestart :) Doel is het vervangen van de hoofdcatalysator door een vrije rvs-buis.
Het hele zaakje is al opgedeeld in onderdelen. (zie foto) Het meeste werk is in de flens gekropen (helemaal links). Deze wou ik recupereren om aan de vervangbuis te lassen.
Probleem was dat bij de Turbo de buis voor de catalysator een diameter heeft van 60mm, maar na de cat reduceert naar slecht 54mm. Daardoor moest ik het gat van de flens van 54 naar 60mm ruimen daar ik een maximum doorstroming wou met het oog op de 63mm diameter van de Milltek einddemper die er achter komt.
De aanpassing aan de flens heeft me 4 slijpsteentjes en 5 uren werk gekost :evil: Met een draaibank had ik het op een half uurtje geklaard, maar dan moet je er wel een ter beschikking hebben natuurlijk :x

Nu nog een buis gaan kopen; wat laswerk; en we zijn weer in business :P
Bijlagen
Turbocatsection.jpg
Turbocatsection.jpg (17.54 KiB) 4602 keer bekeken
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Zo zie je maar weer Pipo. Goed gereedschap is meer dan het halve werk.

Maar waarom neem je geen 63 mm pijp van de cat naar de Milltek? Die stuwing van 60 terug naar 54 ben je dan meteen kwijt ...

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Leuk project, ik ben benieuwd of je een merkbaar effekt ervan gaat krijgen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Pipo »

SteV6 schreef: Maar waarom neem je geen 63 mm pijp van de cat naar de Milltek? Die stuwing van 60 terug naar 54 ben je dan meteen kwijt ...
SteV6
Die stuwing van 60 naar 54 ben ik sowieso kwijt omdat ik de hoofdcat toch vervang door een 60mm pijp zonder cat.
Vervangen door een 63mm pijp heeft weinig zin, omdat het bovenstuk van de originele turbo catsectie (tussen de voorcat en de hoofdcat) toch maar 60mm is. Dus zou het me geen voordeel leveren.
Ook is diam. 60 een standaard rvs buisprofiel dat gemakkelijk te kopen is. 63mm is buitenstandaard.
Een volledig nieuwe catsectie in 63 mm maken (identiek aan de Milltek) zou duur komen en ik geloof niet dat die 3mm grotere diameter me veel extra vermogen zou opleveren.

Ik heb natuurlijk nog wel een volledig originele catsectie op stock liggen voor de jaarlijkse technische keuring. Maar de eerste is toch maar binnen 3 jaar, dus heb ik die nog lang niet nodig 8) .
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Bijlagen
Hexara%2080%20mm%20light.jpg
Hexara%2080%20mm%20light.jpg (120.07 KiB) 4562 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

uitlaat

Bericht door Pipo »

Ik heb het afgeschreven als optie om meerdere redenen:
1- Ik heb de einddemper gehoord, en die is me wat té luidruchtig. En je gaat er zeker problemen met krijgen op sommige racecircuits :roll: .
2- De diameter van dat systeem is te groot zolang ik mijn motor niet boven de 260pk laat tunen. De uitlaatgassen gaan teveel vertragen en afkoelen :!: .
3- Zolang ik geen motortuning laat doen vind ik het bedrag niet verantwoord daar de uitlaat me behalve veel lawaai geen extra PK's gaat leveren t.o.v. mijn goedkope aanpassing :wink: (ermee rekening houdend dat ik er al een Milltek VXR-demper onder heb hangen)
4- Ik vind de afwerking van de Hexara eindpijpen lang niet zo mooi als die van de Milltek-demper 8) .
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Rotax
Mega lid
Berichten: 960
Lid geworden op: 21 jun 2005 0:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rotax »

Goed bezig :thumbup:
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Nu nog een rij-cursus :lol:
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

uitlaat

Bericht door Pipo »

Als ik je moet geloven moet ik daarvoor bij jou zijn, Flappy :lol: :lol: :lol:
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Nee hoor, ben echt geen toprijder, geef Marc maar een belletje!
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

Herman schreef:En is deze geen optie?

80 mm Hexara "light" Sportabgasanlage, 10.6 kg (ipv 21.8kg)
http://www.sv-schmiede.de/
Erg jammer alleen dat de 80mm een eenmalig project was voor zijn eigen Speedster...
en de prijs van het 76mm systeem wordt je ook niet bepaald vrolijk van :shock: .
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

katsection

Bericht door Pipo »

Zo, even een update. Heb vanmorgen het laswerk gedaan, en hem vanmiddag er onder gehangen. Weeral enkele kilo's minder :P
Heb er een fotootje 'VOOR' en 'NA' bijgevoegd :lol:
Nu nog even een nieuwe verbeterde Lambda-sim bouwen. Heb het schema al in mijn hoofd. Even uittekenen, printplaatje maken en wat soldeerwerk en mijn uitlaatprojectje is af.
Ik laat jullie nog wel weten hoe het rijdt.
Bijlagen
TurboNoCat.jpg
TurboNoCat.jpg (15.66 KiB) 4343 keer bekeken
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

catsectie

Bericht door Pipo »

De originele hoofdcatsectie zoals rechts te zien op de foto weegt 6,4 kg. Daarvan maakt de cat zelf 3,4 kg uit. Door die cat te vervangen door een 60mm rvs-buis (wanddikte 2mm), komt het totaal gewicht uit op 4,2 kg, dus een gewichtsbesparing van 2,2 kg :P

Over dB's kan ik nog geen zinnig woord zeggen. Mijn uitlaat hangt er nog maar juist onder, en ik moet de bodembeplating er nog op zetten (na eerst de boel onderaan eens een poetsbeurt te geven en in te oliën)
Trouwens, het regent hier de volgende dagen nog pijpestelen :oops: (jaja, ik weet het al Flappie :lol: )
Komend weekend denk ik mijn nieuwe lambda-simulator te bouwen en te monteren. Zonder dat ding gaat anders direct het MIL-licht branden.
A thing of beauty is a joy forever!
Plaats reactie