nitrons a-spherische kogel probleempje

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

nitrons a-spherische kogel probleempje

Bericht door Pascal »

Ben net bezig om mijn Nitrons even schoon te maken en te voorzien van nieuw vet aan de a-spherische kogels, en wat denk je bij het los maken van de eerste veerpoot zie ik dat er een scheur zit in de onderste a-spherische kogel schaal. met als gevolg hoogte speling op dit lager.

weet even niet wat te doen ik zou dit lager moeten vervangen. maar zal niet zo in de handel te vinden zijn, en vertek volgende week naar de alpen met speetster :twisted: :twisted:

Yvo als je mee leest kijk even wat we kunnen doen.
en dat deed Yvo, en hij laat met spoed kogels deze kant uit komen

Yvo
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Gr. Pascal
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door SteV6 »

Mooi Pascal!

Ik heb de mijne ook laten checken laatst bij Van der Kooi. Moesten toch wat ringetjes vervangen worden ...

SteV6
S4 Avant
Pascal

Bericht door Pascal »

Hoi Stephan, de o-ringen valt wel mee maar de lagers er uit halen is even wat anders, de veer die ze gebruiken voor het opsluiten van het lager zijn er niet makelijk uit te krijgen.

Maar de klus is gelukt de lagers lagen bij de lokale machine bouwer zo op de plank (GE15UK). heb bij 1 veerpoot het onderdste lager vervangen.

en is nu weer als nieuw.

Ook Yvo had alvast lagers besteld bij nitron, naar daar het niet zeker was dat deze voor vrijdag nederland bereiken.

Heb ik het zekere voor het onzekere genomen, en even op zoek gegaan naar deze lagers.

Gr. Pascal
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Het lijkt wel of we allemaal geluk bij een ongeluk hebben deze week. Van de week is mijn radiator kapot gegaan in de garage tijdens het uitvoeren van de APK. Kon bij Yvo gelukkig een nieuwe radiator bestellen die 2 dagen later werd afgeleverd. :thumbup:
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Heb je wel de vol-aluminium radiator genomen Piet?
Afbeelding
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Ja, ik de volledige aluminium genomen. Heb ik toch een beetje het gevoel dat ik er iets op vooruit ben gegaan.
Ze gaan hem maandag monteren.
André R
Mega lid

Bericht door André R »

De nitrons zaten er bij mij al op toen ik de auto kocht en weet niet precies hoe lang al. Maar wat moet er eigenlijk precies allemaal voor regulier onderhoud worden gedaan. En hoe vaak?

Is het trouwens gewoon een kwestie van de wielen er af om er goed bij te kunnen?
Opel Speedster 2.2 zwart
paul

Bericht door paul »

Maar wat moet er eigenlijk precies allemaal voor regulier onderhoud worden gedaan. En hoe vaak?
Hier kan Yvo Tuk je denk ik wel een duidelijk antwoord op geven.
Is het trouwens gewoon een kwestie van de wielen er af om er goed bij te kunnen?
Ja, dan zijn ze met het loshalen van een paar bouten, zo eraf te halen :D
(zelf IK kon ze zelf monteren dus... :lol: 8)

Groeten
Paul.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Onderhoud is een beetje afhankelijk van het gebruik, maar als je ze 'nieuw' wil houden kan ik je het volgende aanraden:

Checkup minimaal 1 keer per jaar:

- Demonteer de schokbreker.
- Verwijder de aluminium inserts in de aspherische kogels
- Controleer de kogels op rommel / speling
- Maak de volledige demper goed schoon met remmen reiniger (inclusief de kogels)

- Als de kogel(s) goed zijn moet je die weer invetten. Ik heb daar een procedure voor.. ik begin altijd met het horizontaal in het midden zetten van de kogel (dus voor het boutgat). Dan smeer ik -voor zover dat op dat moment kan- de kogel in met Molycote. (dat zwarte stinkende vet). Dan draai ik de kogel naar binnen en doe hetzelfde grapje nog een keer maar dan als de kogel verticaal naar buiten gedraaid is.
Zet de kogel weer in zijn normale positie.
Zorg ervoor dat er in de rand om de kogel een laagje vet aanwezig is.
Druk de rubber ring in dat vet.
Maak de aluminium inserts schoon
Druk ze op de plaats
Gebruik 'dik vet' (smeervet e.d.) om vanaf de buitenkant in de rand tussen de aluminium insert en het rubber te smeren. 'Stucadoor' die rand helemaal dicht met dat dikke vet.

De 'adjuster' is in feite een ring die op schroefdraad loopt. Die moet je ook gangbaar houden. De truuk is om ring helemaal naar beneden te draaien (ik dacht helemaal hard?) Dan de ruimte tussen de ring en de onderste veerschaal goed schoonspuiten met remmenreiniger.
Vervolgens met wat siliconen spray een klein beetje in de rand spuiten zodat de binnenkant van de adjuster weer gesmeerd is.
Daarna met dat dikke smeervet de rand tussen adjuster en onderste veerschaal dicht plamuren. Nu kan de demper weer op de juiste kliks gezet worden.

Als laatste doe ik bij montage altijd de gehele veer en demper in het witte spuitvet spuiten. Dat ziet er niet uit, maar het voordeel is dat je na een jaar met hulp van remmenreiniger de boel weer helemaal schoon hebt.

En.. als je denkt dat ze minder worden moeten ze geserviced worden. Dat doen ze bij Nitron zelf en betekent feitelijk dat je -behalve de buitenkant- een nieuwe set dempers terugkrijgt.

Servicing kost ca. 75 Euro per demper ex. BTW, maar dan heb je daarna dus wel weer nieuwe dampers :)

Ik doe dat normaal iedere twee jaar...
Afbeelding
André R
Mega lid

Bericht door André R »

Thanks Yvo!

Da's begrijpelijke taal :)
Dan moest ik de handen maar eens vuil maken. Molycote heb ik. Dat witte vet zou ik nog aan moeten zien komen. Heb je daar nog een merk/type/omschrijving van?
Opel Speedster 2.2 zwart
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Als je naar de plaatselijke automaterialen boer gaat (Brezan of zo) en je vraagt naar wit spuitvet gaat het helemaal goedkomen in het leven :)
Afbeelding
Plaats reactie