Ik heb m’n zoektocht maar even gestaakt. Er is echt veel te krijgen van dit spul. (zoek op ebay.de bijvoorbeeld maar eens naar OBD2) Ik wilde eigenlijk gaan voor de AVG4000 die Speerke ook heeft, maar ik heb geen RS232 poort op m’n laptop. En nou hebben ze wel een USB versie, maar USB wordt niet door DOS ondersteunt, zodat je de DOS software niet kunt gebruiken. Je moet echt in de DOS-promt starten, dus met een dos-diskette opstarten. Het werkt niet onder een “dos”-window in XP.
Voor diegenen die (net als ik) niet weten waar het precies om gaat; hier even een korte omschrijving wat ik intussen gevonden heb op internet:
Om een computer met de auto te verbinden is een communicatieapparaat nodig, een zogenaamde interface. Deze verbind de electronica van de auto met datgene wat aan de interface wordt gehangen (diagnosetool, laptop, PDA, enz.).
De “taal” die gesproken wordt tussen de 2 computers wordt “protocol” genoemd. Voor onze speedster is dat ISO9141-2
Het communicatiesysteem wordt OBD2 genoemd, als opvolger van de OBD. De stekker die onder het dashboard aan de passagierskant van de speedster bungeld wordt daarom ook wel OBD2 of OBDII stekker genoemd.
Je kan met de juiste software veel parameters bekijken en loggen, zoals temperaturen gemeten door de sensoren, snelheid, foutcodes. Je kan er zelfs mooie grafiekjes uit toveren zoals in de post van Speerke hierboven.
De officiële computer die Opel en Saab gebruiken heet de Tech2. De kastjes die her en der te koop zijn die ook “Tech2” heten zijn niets meer als multiplexers en hebben weinig met de echte Tech2 van doen. Een multiplexer is ook een interface, alleen kiest deze zelf de juiste poorten. Dat schijnt overigens niet altijd handig te zijn, omdat je soms wilt dat de communicatie via bepaalde poorten loopt.
De interface is belangrijk in de communicatie tussen de beide computers. Maar wat er uit de interface komt is in principe wat ASCII-code en weinig interessant als je niet weet wat het betekend. Om dit te interpreteren heb je de juiste software nodig. Er is software voor diagnose, maar ook software zoals die op de Tech2 wordt gedraaid. Deze heet (volgens mij) Tis2000 en is her en der al via de duistere kanalen verkrijgbaar. Van wat ik heb gelezen is deze software alleen niet te gebruiken op een PC zonder een speciale dongle (USB-sleutel). In hoeverre je uiteindelijk met een interface, de Tis2000 software en een dongle (of dongle-emulator) hetzelfde zou kunnen doen is me nog niet helemaal duidelijk. En misschien moet je je ook wel afvragen of je dat zou willen, als je niet helemaal precies weet waar je mee bezig bent.
In ieder geval zou je met de juiste parameters en bovengenoemde tools een eind moeten kunnen komen. Het daadwerkelijke flashen gebeurd in de auto. Het is niets meer en niets minder dan wat parameters die worden veranderd en daarna gebrand in de EE-prom van de stuurunit van de auto. Ik denk dat de reden dat dit dan toch nog best redelijk prijzig is, is omdat je betaald voor expertise, maar ook voor het uitvinden van de juiste parameters. Dat is dan wel geen rocket-science, maar wel trial and error voordat je de juiste verhouding hebt tussen vermogen, verbruik, betrouwbaarheid, enz.
Het zal wel niet lang duren voordat zulke parameters publiekelijk geheim zijn en misschien zijn ze zelfs al te vinden op internet.
Nogmaals; ik heb de meeste informatie op internet gevonden. Niet altijd even objectief en of accuraat misschien. Mocht iemand onwaarheden ondekken, graag even melden zodat ik de post aan kan passen.
Tips zijn wederom welkom.....