Remmen upgrade

Alle overige technische zaken.
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

je moet Greenstuff zien als een budget oplossing, dat is geen 'raceblok' of zo.

Andere opties zijn SBS, Pagid, Ferrodo, CL etc.

Nogmaals.. wat heel belangrijk is: wat wil JIJ van dat blok? Je hoeft echt geen magazijn vol blokken te kopen voordat je erachter kan komen welk blokje nou precies beantwoord aan jouw karakteristiek. Iedere fabrikant heeft friktie grafieken. De ene is daar makkelijker mee dan de ander, maar met enig aandringen krijg je ze absoluut wel.

Het zou het mooiste zijn ze naast elkaar te zetten, maar daar heeft nog niemand zich aan gewaagd. ('leen' de apparatuur om frictie te meten. Simuleer een circuit (maakt niet uit wat). Voer de gegevens in van van het voertuig en je kan ieder gewenst remblok testen.. Zou helemaal top zijn, alleen wie zorgt even voor de apparatuur? :)
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

markv schreef:Voor zover ik weet heeft ABS geen enkel effect op het remmen wanneer de ABS unit geen werk doet.
Wat wel effect heeft is dat wanneer een auto ABS heeft je een rembekrachtiger nodig hebt (misschien dat er ondertussen ook ABS remsystemen zijn zonder rembekrachtiger?). De rembekrachtiger werkt natuurlijk WEL gewoon wanneer de ABS unit niet ingrijpt.
Dat is uiteraard wat ik ook bedoel. Een ABS kastje in de auto zal niets beinvloeden, maar het gaat om het totale systeem wat het plaatje verstoort. Dat systeem is rond de ABS unit opgebouwd en let wel... als er geen ABS nodig was geweest was er ook geen bekrachtiger nodig... De Elise deed het al die jaren al zonder :)
Afbeelding
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Herman »

Deleted
bassie
Actief lid

Bericht door bassie »

Vanmidag rond 14:00 uur de Speedster naar Edwin (Opelcentrum Oosterhout) gebracht voor de jaarlijkse APK.

Omdat het rempedaal altijd al behoorlijk ''sponzig'' aanvoelde heb ik ook gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om RVS gevochten remleidingen (Elise-shop) te laten monteren, remvloeistof te verversen en de remleidingen goed te ontluchten met losgekoppelde klauwen. Dit laatste is wsl nog nooit gebeurd.

Feiten: remblokken (voor Ferodo 2500 en achter standaard) zijn ingereden; schijven origineel; 215 banden voor, ABS- en overige upgrades zijn al eerder uitgevoerd.

Speedster is vervolgens rond 17:00 afgemeld en op weg naar huis merkte ik dat de pedaaldruk niet ''harder" was geworden, eerder zachter.
Terug naar Oosterhout.
Edwin was inmiddels al naar huis en niet meer telefonisch bereikbaar.
Samen met een andere monteur hebben we nogmaals de remmen ontlucht. Dit heeft geen beter pedaaldruk-gevoel opgeleverd.
Morgen gaan ze alles nog eens nalopen.
Speedster daar dus achtergelaten en met een leenauto naar huis.

Vraag:Is mijn veronderstelling juist om een betere (hardere) pedaaldruk te verwachten ?
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dominique »

Vraag voor de zekerheid, of ze volgens de Opel procedure ontlucht zijn.
Ik heb dit mogen aanschouwen toen bij mij de vloeistof vervangen werd:
Computer werd aangesloten om de ABS pomp aan te sturen. Ontluchtings nippels alle 4 tegelijk open! De computer 'spoelt' een voor een de leidingen door met behulp van de ABSpomp, waardoor aanwezige lucht zou moeten verdwijnen. Uiteraard op elk wiel een opvangbakje met een slangetje naar de nippel, en zorgen dat het reservoir niet leeg raakt.

Ik weet dat het vervangen van de vloeistof (in mijn geval) iets anders is dan wanneer je delen van het systeem vervangt. Maar lucht zou er zo uit moeten gaan.

Edwin schat ik hoog in, hij moet haast wel bekend zijn hiermee.
Afbeelding
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

bassie schreef: Vraag:Is mijn veronderstelling juist om een betere (hardere) pedaaldruk te verwachten ?
Normaal gesproken wel ja.

Met nieuwe vloeistof en blokjes is vaak het pedaal harder en met de RVS leidingen helpt dat ook een beetje.

Wat ze nog kunnen proberen is om de voor-klauwen los te maken en dan ondersteboven houden en doorspoelen. Dan weer 'rechtop' en weer spoelen.

Probleem bij de voor klauwen is namelijk dat het verbindings-pijpje tussen de binnenste en buitenste zuiger aan de onderkant van de klauw zit.

Belletjes in de cylinder aan de binnenkant zullen dus nooit naar de ontluchtingsnippel komen, omdat die dan omlaag moeten.

Door de klauw eerst even ondersteboven te houden en door te spoelen breng je de belletjes uit de binnenste zuiger naar de buitenste.

Dan weer omdraaien en dan zouden ze bij de ontluchtingsnippel aan moeten komen en krijg je er nog wat belletjes uit.

Misschien helpt het.. Valt te proberen..

Achter heb je dit probleem niet. Als daar de zuigers naar binnen worden geduwd, dan moet alle lucht er uit te krijgen zijn.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
bassie
Actief lid

Bericht door bassie »

Dominique en Mark, bedankt voor jullie tips.

Ik weet wel dat er ruim 2 liter remvloeistof doorheen is gespoeld en ook nogal wat langs gelekt, rechtsvoor, hopelijk houden we daar geen schade aan over.
Dat lijkt me genoeg om het hele systeem te verversen ...

Opelcentrum zal vandaag bellen ...
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Je kan er wel 100 liter doorheen jagen, maar dat betekent niet automatisch dat alle lucht eruit is.
Afbeelding
linne150

Bericht door linne150 »

Die in Oosterhout zijn toch zo brillant :!: :?:
The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``

Groet Wilbert.
bassie
Actief lid

Bericht door bassie »

Net teruggebeld door Oosterhout:

Remmen op zich zijn goedbevonden (dat waren ze m.i. al..), maar hij blijft sponzig remmen.
De zijn nog een keer ontlucht met het computer-4punt-systeem zoals Dominigue dat omschreef. De klauwen zijn eerst op-de-kop ontlucht en daarna gedraaid (zoals Mark beschreef).

Ze suggereren dat er mogelijk vuil in de hoofdremcylinder kan zitten.
Deze zal dat uit elkaar moeten (2 uur werk) en mogelijk vervangen moeten worden.
Ik ga hem morgen aan het eind van de dag naar toe en eerst even uitproberen.

Daarna overleg voor eventuele volgende stappen ...
Maik

Bericht door Maik »

Hoe sponzig zijn ze nu Ben? Vergelijkbaar met hoe je hem daar voor de eerste keer afleverde? Misschien is jouw referentie van "sponzig" wat extreem :wink: Welke auto ben je "normaal" gewend qua pedaalgevoel? En welke remblokken heb je er op zitten?
Afbeelding
bassie
Actief lid

Bericht door bassie »

@Maik, hoe ze nu zijn weet ik nog niet, ga hem morgen pas proberen.
De "sponzigheid" was gisteren, na de ingreep, in ieder geval niet minder geworden, iets wat ik wel verwacht had.

Pedaal voelt bv sponziger aan als Opel Corsa, Peugeot Partner (ook beide met rembekrachtiging). Maar het kan best zijn dat ik er nu te sterk op gefocused ben en erg hard ''op het pedaal ga staan'' om de weerstand te voelen.

Voor zitten Ferodo 2500 (ca 60%) en achter de originele... deze zijn bijna op. Had nieuwe blokken (OPM, achter) bij me maar deze zijn niet geplaatst omdat :
1) APK het niet nodig vond.
2) de factor "insremmen" er bij zou komen, daarom geen blokken achter gewisseld.
Herman

Bericht door Herman »

Deleted
Maik

Bericht door Maik »

Remverdeling over voor en achteras heeft niets te maken met hoeveel kg op de assen ligt Herman. Wel de maximaal mogelijke remkracht op een as voordat je gaat blokkeren.
De remkracht heeft alleen te maken met hoe hard de zuigers op de remblokken duwen en wordt dus bepaald door de remmen zelf.
Als je gaat remmen gaat er inderdaad veel meer gewicht naar voren verdelen. Dus je asdruk wordt dan meer zodat hij ook de maximale remmende werking op die as kan "waarmaken", zonder blokkeren van die as dus...
Dus bij heel zachtjes remmen heb je in principe dezelfde remkrachtverdeling over voor en achter als bij maximaal remmen.
Afbeelding
Herman

Bericht door Herman »

Deleted
Plaats reactie