Wie kent de oplossing...
Wie kent de oplossing...
Vandaag starte ik de speedster en het storingslampje brande... maar dat gebeurd wel vaker...
Wou buiten rijden en zelfs met volledig gaspedaal in, geen reactie, enkel stationair toerental...
Dacht hier al eens gelezen te hebben over dit probleem...
Wou buiten rijden en zelfs met volledig gaspedaal in, geen reactie, enkel stationair toerental...
Dacht hier al eens gelezen te hebben over dit probleem...
Mvg
Koen
Speester #2981
Koen
Speester #2981
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
storing
Allereerst al de stekker aan het gaspedaal losmaken en inspuiten met kontaktcleaner. Veel kans dat je probleem al opgelost is.
Het zou wel handig zijn als je de storingscode kende.
Het zou wel handig zijn als je de storingscode kende.
A thing of beauty is a joy forever!
Tja, enige manier om er wat meer over te kunnen roepen is om de code te weten.
Dat de auto niet meer op gas reageert hoeft niet te betekenen dat de code te maken heeft met het pedaal of de gasklep. Als de motor om wat voor reden dan ook in nood-loop is gegaan, doe het gaspedaal niets meer.
Het beste is de code te weten en deze op te zoeken in de bibliotheek of TIS.
Ik denk dat het ook een van de meer nuttige gereedschappen is voor een speedster (of andere moderne auto) om een OBD lezer te hebben, zodat je gewoon zelf de code kunt uitlezen en (indien gewenst) kunt wissen. En aangezien die dingen er tegenwoordig al zijn voor een paar tientjes..
Mark
Dat de auto niet meer op gas reageert hoeft niet te betekenen dat de code te maken heeft met het pedaal of de gasklep. Als de motor om wat voor reden dan ook in nood-loop is gegaan, doe het gaspedaal niets meer.
Het beste is de code te weten en deze op te zoeken in de bibliotheek of TIS.
Ik denk dat het ook een van de meer nuttige gereedschappen is voor een speedster (of andere moderne auto) om een OBD lezer te hebben, zodat je gewoon zelf de code kunt uitlezen en (indien gewenst) kunt wissen. En aangezien die dingen er tegenwoordig al zijn voor een paar tientjes..
Mark
C30-94@0.55bar
Nou, je bedoeld waarschijn vooral electronica in het algemeen. Electronische gasklep is niet meer dan nog een extra component. Vergeleken bij sommige motoren die in de VS worden gebruikt valt dit nog mee. Er zit nog veeel meer aan te komen op dat gebied..YvoTuk schreef:echt handig... dat throttle by wire spul.. erm...![]()
Mark
C30-94@0.55bar
kijkt.... ik ben dus een enorme liefhebber van een gaspedaal met een stukje draad en garen eraan wat een gasklep (of was het luchtklep?) opentrekt. Of een stuur wat een rechtstreekse verbinding met de wielen heeft... of een rempedaal wat via een beetje hydraulische olie de remblokjes tegen de schijven drukt.
Hopenloos ouderwetsch natuurlijk, maar het maakt het leven zoveel eenvoudiger
Ik blijf het toch wel grappig vinden als je dan hoort dat een Lotus dealer ten einde raad een (Toyota) motor moet wisselen omdat ze de storing niet uit de motor kunnen krijgen. Alle sensoren, draadbomen, ECU vervangen, maar probleem blijft.
De (eveneens ouderwetsche) monteur gaat vervolgens gewoon eens op zijn boerenfluitjes zitten analyseren en komt tot de conclusie dat de motor prima loopt.
Nieuwe motor erin... en die loopt ook prima, net zo prima eigenlijk, maar dan zonder storingen.
Tot op de dag van vandaag kan niemand verklaren waarom die ene motor nou niet wilde...
Lang leve de vooruitgang!!
(volgens de overlevering is die motor overigens gescrapped...)
Hopenloos ouderwetsch natuurlijk, maar het maakt het leven zoveel eenvoudiger

Ik blijf het toch wel grappig vinden als je dan hoort dat een Lotus dealer ten einde raad een (Toyota) motor moet wisselen omdat ze de storing niet uit de motor kunnen krijgen. Alle sensoren, draadbomen, ECU vervangen, maar probleem blijft.
De (eveneens ouderwetsche) monteur gaat vervolgens gewoon eens op zijn boerenfluitjes zitten analyseren en komt tot de conclusie dat de motor prima loopt.
Nieuwe motor erin... en die loopt ook prima, net zo prima eigenlijk, maar dan zonder storingen.
Tot op de dag van vandaag kan niemand verklaren waarom die ene motor nou niet wilde...
Lang leve de vooruitgang!!
(volgens de overlevering is die motor overigens gescrapped...)
Ik denk dat er zeker nuttige voordelen te halen zijn met electronica op een motor. Op andere punten is het veel meer twijfelachtig. De mogelijkheden die het meer geeft door electronica te gebruiken op een motor zijn wel positief. De uitwerking ervan is alleen soms (kwalitatief) minder.
Electronische gaspedalen zijn daar een goed voorbeeld van. Door de aansturing van de gasklep over te laten aan de computer kun je de emissies verbeteren. Maar je kunt ook de response van het gaspedaal (positief) verbeteren of zelfs instelbaar maken. Dat sommige fabrikanten alleen het eerste doen is jammer, zeker in een sportauto.
Om tot eenzelfde motor te komen als jij nu in je elise hebt zitten zonder electronica zal een hele opgave zijn...
Mark
Electronische gaspedalen zijn daar een goed voorbeeld van. Door de aansturing van de gasklep over te laten aan de computer kun je de emissies verbeteren. Maar je kunt ook de response van het gaspedaal (positief) verbeteren of zelfs instelbaar maken. Dat sommige fabrikanten alleen het eerste doen is jammer, zeker in een sportauto.
Om tot eenzelfde motor te komen als jij nu in je elise hebt zitten zonder electronica zal een hele opgave zijn...
Mark
C30-94@0.55bar
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
ecu
Daar kan ik met instemmen. Ik heb me jarenlang bezig gehouden met het restaureren van classic cars. En ik moet zeggen; af en toe mis ik die recht-toe-aan techniek wel
Geen spookachtige electronische fouten. Geen betweterige programma's maar techniek waar je alles zelf onder controle had.
Vooral dat laatste hindert me omdat je, zonder dure investeringen of (duurbetaalde) interventie van derden, moet volgen wat de ECU je dicteert
Maar het is zowat met alles tegenwoordig. Vroeger kon je bv je TV nog gemakkelijk zelf repareren. Tegenwoordig krijg je zelfs de schema's niet meer te pakken
We zijn gewoon slaven van de techniek geworden 

Vooral dat laatste hindert me omdat je, zonder dure investeringen of (duurbetaalde) interventie van derden, moet volgen wat de ECU je dicteert


Maar het is zowat met alles tegenwoordig. Vroeger kon je bv je TV nog gemakkelijk zelf repareren. Tegenwoordig krijg je zelfs de schema's niet meer te pakken


A thing of beauty is a joy forever!
@MarkV,
Ik heb de CD van Opel met alle codes en de volledige uitleg hoe je het exact probleem kan vinden met bv een multimeter. Want een code geeft niet altijd het probleem weer dat er echt is...
Dus dat is geen probleem.
Het uitlezen laat ik door een vriend doen, maar jij schrijft:
Ik heb de CD van Opel met alle codes en de volledige uitleg hoe je het exact probleem kan vinden met bv een multimeter. Want een code geeft niet altijd het probleem weer dat er echt is...
Dus dat is geen probleem.
Het uitlezen laat ik door een vriend doen, maar jij schrijft:
Wel heb je een merk of adres waar we deze kunnen kopen, de goedkoopste die ik vind is 400 euries. En dan vind ik het wel wat duur om aan te kopen.Ik denk dat het ook een van de meer nuttige gereedschappen is voor een speedster (of andere moderne auto) om een OBD lezer te hebben, zodat je gewoon zelf de code kunt uitlezen en (indien gewenst) kunt wissen. En aangezien die dingen er tegenwoordig al zijn voor een paar tientjes..
Mvg
Koen
Speester #2981
Koen
Speester #2981