Wie kent de oplossing...

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
koenvw
Actief lid

Wie kent de oplossing...

Bericht door koenvw »

Vandaag starte ik de speedster en het storingslampje brande... maar dat gebeurd wel vaker...

Wou buiten rijden en zelfs met volledig gaspedaal in, geen reactie, enkel stationair toerental...

Dacht hier al eens gelezen te hebben over dit probleem...
Mvg

Koen
Speester #2981
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje

storing

Bericht door Pipo »

Allereerst al de stekker aan het gaspedaal losmaken en inspuiten met kontaktcleaner. Veel kans dat je probleem al opgelost is.
Het zou wel handig zijn als je de storingscode kende.
A thing of beauty is a joy forever!
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Ken wel het probleem maar niet de oplossing. Behalve dan het herstarten van de auto.
Spiky
Actief lid

Bericht door Spiky »

Yep, ken dit probleem maar al te goed :wacko:

Hebben wij ook ooit gehad.

De oplossing: Allebei de accu-polen loshalen, even wachten, weer vast maken. Als het goed is kun je hierna weer van hartelust gassen :yes:

Succes.

Spiky :alone:
Afbeelding
koenvw
Actief lid

Bericht door koenvw »

Morgen laat ik de code uitlezen...

Herstarten was niet de oplossing... Maar morgen word de code gewist en hopelijk doet hij het dan weer...

Yep polen loshalen is eigenlijk hetzelfde als resetten van code...

Heb je het probleem niet meer gehad sinds?
Mvg

Koen
Speester #2981
Spiky
Actief lid

Bericht door Spiky »

Gelukkig is na deze ene keer dit probleem niet meer voorgekomen.
Bij ons was het nadat we over een verkeersdrempel reden.

Ben benieuwd of ze bij jou nog iets met deze code kunnen.

Spiky :alone:
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Tja, enige manier om er wat meer over te kunnen roepen is om de code te weten.

Dat de auto niet meer op gas reageert hoeft niet te betekenen dat de code te maken heeft met het pedaal of de gasklep. Als de motor om wat voor reden dan ook in nood-loop is gegaan, doe het gaspedaal niets meer.

Het beste is de code te weten en deze op te zoeken in de bibliotheek of TIS.

Ik denk dat het ook een van de meer nuttige gereedschappen is voor een speedster (of andere moderne auto) om een OBD lezer te hebben, zodat je gewoon zelf de code kunt uitlezen en (indien gewenst) kunt wissen. En aangezien die dingen er tegenwoordig al zijn voor een paar tientjes..

Mark
C30-94@0.55bar
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

echt handig... dat throttle by wire spul.. erm... :( :(
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

YvoTuk schreef:echt handig... dat throttle by wire spul.. erm... :( :(
Nou, je bedoeld waarschijn vooral electronica in het algemeen. Electronische gasklep is niet meer dan nog een extra component. Vergeleken bij sommige motoren die in de VS worden gebruikt valt dit nog mee. Er zit nog veeel meer aan te komen op dat gebied..

Mark
C30-94@0.55bar
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

kijkt.... ik ben dus een enorme liefhebber van een gaspedaal met een stukje draad en garen eraan wat een gasklep (of was het luchtklep?) opentrekt. Of een stuur wat een rechtstreekse verbinding met de wielen heeft... of een rempedaal wat via een beetje hydraulische olie de remblokjes tegen de schijven drukt.

Hopenloos ouderwetsch natuurlijk, maar het maakt het leven zoveel eenvoudiger :)

Ik blijf het toch wel grappig vinden als je dan hoort dat een Lotus dealer ten einde raad een (Toyota) motor moet wisselen omdat ze de storing niet uit de motor kunnen krijgen. Alle sensoren, draadbomen, ECU vervangen, maar probleem blijft.
De (eveneens ouderwetsche) monteur gaat vervolgens gewoon eens op zijn boerenfluitjes zitten analyseren en komt tot de conclusie dat de motor prima loopt.
Nieuwe motor erin... en die loopt ook prima, net zo prima eigenlijk, maar dan zonder storingen.
Tot op de dag van vandaag kan niemand verklaren waarom die ene motor nou niet wilde...
Lang leve de vooruitgang!!
(volgens de overlevering is die motor overigens gescrapped...)
Afbeelding
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Ja, we zijn er erg blij mee met al die electronica. :roll:
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik denk dat er zeker nuttige voordelen te halen zijn met electronica op een motor. Op andere punten is het veel meer twijfelachtig. De mogelijkheden die het meer geeft door electronica te gebruiken op een motor zijn wel positief. De uitwerking ervan is alleen soms (kwalitatief) minder.

Electronische gaspedalen zijn daar een goed voorbeeld van. Door de aansturing van de gasklep over te laten aan de computer kun je de emissies verbeteren. Maar je kunt ook de response van het gaspedaal (positief) verbeteren of zelfs instelbaar maken. Dat sommige fabrikanten alleen het eerste doen is jammer, zeker in een sportauto.

Om tot eenzelfde motor te komen als jij nu in je elise hebt zitten zonder electronica zal een hele opgave zijn...

Mark
C30-94@0.55bar
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Da's waar, alleen is het jammer dat die electronica een beetje doorgeslagen is.
Een ECU die het laatste beetje vermogen uit de motor trekt en ja ja.. ook nog wat emissie in de gaten houdt kan ik prima verdragen, maar al dat geneuzel eromheen.... nee dank u!
Afbeelding
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje

ecu

Bericht door Pipo »

Daar kan ik met instemmen. Ik heb me jarenlang bezig gehouden met het restaureren van classic cars. En ik moet zeggen; af en toe mis ik die recht-toe-aan techniek wel :roll: Geen spookachtige electronische fouten. Geen betweterige programma's maar techniek waar je alles zelf onder controle had.
Vooral dat laatste hindert me omdat je, zonder dure investeringen of (duurbetaalde) interventie van derden, moet volgen wat de ECU je dicteert :x :cry:
Maar het is zowat met alles tegenwoordig. Vroeger kon je bv je TV nog gemakkelijk zelf repareren. Tegenwoordig krijg je zelfs de schema's niet meer te pakken :x We zijn gewoon slaven van de techniek geworden :evil:
A thing of beauty is a joy forever!
koenvw
Actief lid

Bericht door koenvw »

@MarkV,

Ik heb de CD van Opel met alle codes en de volledige uitleg hoe je het exact probleem kan vinden met bv een multimeter. Want een code geeft niet altijd het probleem weer dat er echt is...

Dus dat is geen probleem.

Het uitlezen laat ik door een vriend doen, maar jij schrijft:

Ik denk dat het ook een van de meer nuttige gereedschappen is voor een speedster (of andere moderne auto) om een OBD lezer te hebben, zodat je gewoon zelf de code kunt uitlezen en (indien gewenst) kunt wissen. En aangezien die dingen er tegenwoordig al zijn voor een paar tientjes..
Wel heb je een merk of adres waar we deze kunnen kopen, de goedkoopste die ik vind is 400 euries. En dan vind ik het wel wat duur om aan te kopen.
Mvg

Koen
Speester #2981
Plaats reactie