18" LMV Velgen?

Vragen over bekleding, velgen e.d.
hans403

18" LMV Velgen?

Bericht door hans403 »

Sinds kort ben ik een tevreden eigenaar van een gebruikte Speedster. :D

Maar toch ben ik van plan om er nieuwe 18" velgen eronder te kopen.

Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten .
En weet iemand misschien ook wat de steekmaten , ET waarde en de J maten zijn :?:

Ik hoop dat er meer mensen zijn die deze ervaring hebben opgedaan met
18" velgen.

Ik wacht de reaktie af :!:
Alvast bedankt
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Marcel heeft ook 18" onder 1 van zijn 25 speedsters gehad. Ik weet niet of hij het nu weer zou doen, hij vond zijn speedster een beetje zenuwachtig sturen daarna. Je krijgt dan ook wel een hele lage wang natuurlijk. Ikzelf vind het overkill op een speedster. Met de juiste velgen in 17 inch staat het al perfekt en hou je betere rij-eigenschappen over dan met 18 inch. Nog beter is 16inch voor en 17 achter...

Welkom hier!
Afbeelding
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Herman »

Deleted
Richard
Mega lid

Bericht door Richard »

Jurgen Donders rijdt toch op 18 inch?!
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Inderdaad.dit was nummer één.........die andere 24 heb ik geen 18" meer voor eronder gehad, bij nr 3 had ik 17"voor en 18"achter.

De 18" velgen voor zou ik inderdaad niet meer doen, werd mij te zoekerig en inderdaad nerveus.

Al moet ik zeggen dat dat met de 17"ook was, vergeleken met de standaard fiets banden dan ;-) maar minder dan de 18"

Onder mijn kitcar leg ik daarom rondom 16" ipv 17" of 18", al ga ik graag voor de looks, maar de algemene indruk is toch dat een kleinere velg/grotere band hoogte de handeling van de auto ten goede komt..
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

Heb ook een tijdje gedacht aan een 16" voor 17" achter combo maar als ik dan laag profiel banden steek vooraan ontstaat er een grote holte in de wielkasten wat niet echt een zicht is volgens mij. De wagen kan men vooraan drastisch verlagen om dit te compenseren maar zou me zeker problemen geven om onbeschadigd over verkeersdrempels te geraken.
Daarom heb ik besloten bij 17" voorraan te blijven maar naar een lager profiel te gaan van banden (van de originele 55 naar 45 profiel).
Als m'n banden aan vervanging toe zijn gaat er waarschijnlijk 205/45/17 vooraan op en 245/45/17 achteraan (op andere velgen natuurlijk).
Rikster
Mega lid

Bericht door Rikster »

RCduck7 schreef:Als m'n banden aan vervanging toe zijn gaat er waarschijnlijk 205/45/17 vooraan op en 245/45/17 achteraan
Achter lijkt 245/40R17 mij de betere keuze, aangezien de rolomtrek dan nagenoeg gelijk blijft t.o.v. origineel :idea: (wat ook het geval is bij de voorbanden keuze die jij noemt).
Maik

Bericht door Maik »

Rikster heeft gelijk, ikzelf heb ook de combo 205/45/17 vooraan op en 245/40/17 achteraan. Dat is de juiste combinatie voor de speedster en staat ook het mooiste. Vooral als je de ATS DTC velgen hebt? Heb jij die ook? 245 op die 9J achtervelg staat mooier dan een 235...
Afbeelding
Rikster
Mega lid

Bericht door Rikster »

Heb nu zelf om de ATS-en 205/40 en 235/40 R-888 semi's van Toyo liggen en doordat de voorkant iets verder omlaag geschroef is valt het met de ruimte in de voorste wielkasten wel mee :wink:

p.s. De Toyo's vallen wel breder, zo is het loopvlak van de 235 bijvoorbeeld 242...
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

Maik schreef:Vooral als je de ATS DTC velgen hebt? Heb jij die ook? 245 op die 9J achtervelg staat mooier dan een 235...
Neen, heb nog steeds de originele velgen maar die worden vervangen als m'n originele banden versleten zijn. Zou een beetje zonde zijn om ze niet op te rijden, en een andere uitlaat krijgt voorang op m'n verlanglijstje.
Waarschijnlijk word het dan ATS en in het zwart.
Passen die prima zonder spoorwegverbreding te steken?
Kheb hier en daar wel eens gehoord dat bij sommige velgen spacers nodig zijn omdat het anders het binnenvlak raakt.

Rikster schreef:Heb nu zelf om de ATS-en 205/40 en 235/40 R-888 semi's van Toyo liggen en doordat de voorkant iets verder omlaag geschroef is valt het met de ruimte in de voorste wielkasten wel mee :wink:

p.s. De Toyo's vallen wel breder, zo is het loopvlak van de 235 bijvoorbeeld 242...
Kga zeker uitkijken naar een profiel van 40 achteraan, een profiel van 40 vooraan zie ik ook wel zitten omdat ik zoveel mogelijk de omtrek van een 16" velg vooraan wil benaderen met een 17", dit omdat dit ten goede komt aan de rijeigenschappen.
Een 16" vooraan nemen en dan banden op steken met hoge wangen (hoog profiel) lijkt me ook niet ideaal voor de stabiliteit.
Max 2cm wil ik de wagen verlagen vooraan, achteraan denk ik 1cm of 1,5 cm max.
Maik

Bericht door Maik »

ATS DTC moet je zonder spoorverbreders monteren, dan staan ze ook gelijk perfekt, dus dat is handig.
Afbeelding
Rikster
Mega lid

Bericht door Rikster »

ATS DTC 9Jx17" ET30 passen inderdaad direct en staan super, maar vorige week bij de montage van de Nitron Track set er achter gekomen dat die ET waarde net te krap is... ET27 geeft dan genoeg ruimte. Zelf heb ik nu 5mm spacers gemonteerd waarmee de wielkast erg goed gevuld is, maar misschien in de toekomst daar eens 2mm van afdraaiien :roll:
Maik

Bericht door Maik »

Inderdaad, alleen dan zou je spacers willen hebben, maar bij Rik is het wel een HEEL specifiek geval (hele speciale demperset).

Heb je een foto'tje van hoe ze nu staan met 5mm spacers erop Rik?
Afbeelding
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

Maik schreef:
Heb je een foto'tje van hoe ze nu staan met 5mm spacers erop Rik?
Wil ook wel een foto'tje zien met zijn banden, kwil wel eens zien hoe laag een profiel van 40 is vooraan.
Het profiel achteraan bij mij lijkt wel hoger terwijl ik 55 vooraan heb en 45 achteraan??
Of is er een verschil met profielhoogtes voor banden vooraan versus banden achteraan?
Maik

Bericht door Maik »

Die hoogtewaardes van de banden zijn relatief aan de bandbreedte, vandaar dus :wink:
De wang van je voorband is dus 0.55 x 175 = 96.25mm, van je achterband is dus 0.45 x 225 = 101.25mm.... Dus je, je achterband is hoger.
Afbeelding
Plaats reactie