Voor mij is een Speedster een Speedster, turbo, NA of SC, het maakt niet uit.Herman schreef:Weer een snelle turbo erbijGerard schreef:Weer een snelle jongen erbij.
![]()
Veel plezier.![]()
Ik zou voor 10w60 gaan. Kom je een keer naar de maandelijkse meeting?
Veel plezier.
Turbo lader van DBILAS
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Dat vertellen ze mij Maik. Je kan in zijn 5 minder toeren maken dan 1 t/m 4. Als je door b.v. HITec het toerental laat verhogen dan wordt het max. aantal toeren in alle versnellingen met hetzelfde aantal verhoogd. Als je dus 500 tpm meer wilt dan heb je dus in zijn 5 6750 en 1 t/m 4 7000.Maik schreef:Dat weet ik niet Piet, is mij niets van bekend. Ik haal in ieder geval 6200rpm in de 5de, en dan rij ik net iets harder dan 230 op de teller. Wat haal jij dan?
Ik haal dus +/- 235 op de teller voordat ik de toerenbegrenser in knal. Niet echt leuk zoals je weet. Het is heel lastig om tegen de toerenbegrenser aan te rijden omdat de auto nog zoveel fut heeft. Het theoretische einde van de compressor zit ergens bij 7100 tpm. Je zit dan op 300 pk.
Maar wie weet ben ik ook maar voor gelogen. It happens.
Voor zover ik weet heeft de ECU een toerenbegrenzen per versnelling. Zal wel weer gewoon een tabelletje zijn waarbij je per versnelling een maximum toerental kunt aangeven. Opzich voor de ECU natuurlijk simpel, de snelheid en toerental weet ie al, dus hij kan zo zien in welke versnelling hij zit. Daarom gaat ie ook zo brak lopen wanneer de ABS unit eruit is, aangezien hij dan z'n snelheidspuls kwijt is en niet meer weet in welke versnelling hij zit.
Mark
Mark
C30-94@0.55bar
Re: DBilas Turbo
Zeg Maarten is het (eenvoudig) mogelijk om bij Hitec aan te geven dat ze begrenzer op 7000 leggen als je daar de compressor in laat bouwen? Of komt de elektronica "van de plank" met een softwarematig beperkt toerental dat dus min of meer vastligt ?Maarten schreef:Maik schreef:MADDOG schreef:....
Koppel is niet het grootste probleem maar de trekbelasting op de drijfstangen en drijfstang bouten.
Ik zit ook over 7000 RPM te denken....
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Je mag het zeggen bij HITec.
Als je de (normale) compressor er op laat zetten. Dus de 245pk set dan is dat zonder dat ze iets wijzigen aan het toerental. Als je dat vraagt willen ze best het toerental hoger zetten.
Als je de 300pk compressor neemt dan krijg je ook een andere ECU met (ik denk) 7100 tpm. Normaal doen ze dan ook gelijk andere drijfstangen e.d. monteren. Er zijn wel mensen die wel de 300pk set hebben maar niet de interne dingen in de motor hebben laten vervangen. Zo ver we weten zijn die motoren nog heel maar je loopt dan wel een risico dat je de boel kapot maakt.
Als je de (normale) compressor er op laat zetten. Dus de 245pk set dan is dat zonder dat ze iets wijzigen aan het toerental. Als je dat vraagt willen ze best het toerental hoger zetten.
Als je de 300pk compressor neemt dan krijg je ook een andere ECU met (ik denk) 7100 tpm. Normaal doen ze dan ook gelijk andere drijfstangen e.d. monteren. Er zijn wel mensen die wel de 300pk set hebben maar niet de interne dingen in de motor hebben laten vervangen. Zo ver we weten zijn die motoren nog heel maar je loopt dan wel een risico dat je de boel kapot maakt.
Bedankt Piet,
Ik ben geinteresseerd in die 245pk versie maar die zal dus iets meer pk's leveren op het moment dat je de toerengrens opschuift naar 7000. Vraag is hoeveel dat precies oplevert maar toch zeker 10 tot 20pk nietwaar?
En dat is dan toch mooi meegenomen als je redelijkerwijs mag aannemen dat de standaardmotor onder die condities heel blijft.
Ik ben geinteresseerd in die 245pk versie maar die zal dus iets meer pk's leveren op het moment dat je de toerengrens opschuift naar 7000. Vraag is hoeveel dat precies oplevert maar toch zeker 10 tot 20pk nietwaar?
En dat is dan toch mooi meegenomen als je redelijkerwijs mag aannemen dat de standaardmotor onder die condities heel blijft.
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Klopt, hij zal dan extra pk's leveren, het aantal weet ik ook niet. Misschien dat Maarten dat weet. Ik gok 30-40 pk.
Dat de motor b.v. maar 100.000 km mee gaat zou ik niet erg vinden.
Als de motor na een jaar ploft zou ik dat wel vervelend vinden. Ik denk ook niet dat je van iemand garantie krijgt. Het versterken van motor doen ze niet voor de fun maar om de zaak betrouwbaar te houden.
Je moet ook niet vergeten dat de mensen die hier zoiets willen zelf ook aardig kunnen sleutelen. Voor hun is het vaak ook anders als ze een probleem hebben dan voor niet techneuten die dan gelijk bakken met geld naar de Opel of de Tuner moeten brengen omdat ze geen keuze hebben.
Ik zou liever een andere toerenbegrenser hebben.
Dat de motor b.v. maar 100.000 km mee gaat zou ik niet erg vinden.
Als de motor na een jaar ploft zou ik dat wel vervelend vinden. Ik denk ook niet dat je van iemand garantie krijgt. Het versterken van motor doen ze niet voor de fun maar om de zaak betrouwbaar te houden.
Je moet ook niet vergeten dat de mensen die hier zoiets willen zelf ook aardig kunnen sleutelen. Voor hun is het vaak ook anders als ze een probleem hebben dan voor niet techneuten die dan gelijk bakken met geld naar de Opel of de Tuner moeten brengen omdat ze geen keuze hebben.
Ik zou liever een andere toerenbegrenser hebben.
Ik heb even wat wiskunde losgelaten op de grafiek van Hitec zoals die op een andere plek op dit forum geplaatst is (ik ben tenslotte wiskundedocentpiet schreef:Klopt, hij zal dan extra pk's leveren, het aantal weet ik ook niet. Misschien dat Maarten dat weet. Ik gok 30-40 pk.

-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Ik neem aan dat de Dbilas ombouw gebruik maakt van het standaard 2,2 inlaat spruitstuk?
Uit alle "2,4 ombouwprojekten" blijkt duidelijk dat het standaard spruitstuk in de hogere toeren een behoorlijke restriktie is, en waarschijnlijk dus ook voor deze turbo ombouw. (Heb ergens een dyno uitdraai gezien van de Dbilas versie waarop een duidelijke koppelafname boven de 5000rpm te zien was.)
Misschien een ideetje voor een toekomstige upgrade??
Overigens lees ik in de US ook steeds meer verhalen dat het inlaatspruitstuk van de supercharger een behoorlijke barriere vormt waardoor de SC buiten z'n efficiency-range werkt bij wat hogere drukken/rpm's. (Groot verschil tussen SC-druk voor en gemeten inlaatdruk na de laminova koelers.)
Ze schijnen daar nu een nieuw inlaatspruitstuk te ontwikkelen met betere flow + koeling...
Frank
Uit alle "2,4 ombouwprojekten" blijkt duidelijk dat het standaard spruitstuk in de hogere toeren een behoorlijke restriktie is, en waarschijnlijk dus ook voor deze turbo ombouw. (Heb ergens een dyno uitdraai gezien van de Dbilas versie waarop een duidelijke koppelafname boven de 5000rpm te zien was.)
Misschien een ideetje voor een toekomstige upgrade??

Overigens lees ik in de US ook steeds meer verhalen dat het inlaatspruitstuk van de supercharger een behoorlijke barriere vormt waardoor de SC buiten z'n efficiency-range werkt bij wat hogere drukken/rpm's. (Groot verschil tussen SC-druk voor en gemeten inlaatdruk na de laminova koelers.)
Ze schijnen daar nu een nieuw inlaatspruitstuk te ontwikkelen met betere flow + koeling...
Frank
De door Herman geplaatste 6-bak van Kreis-Tuning heb ik in het verleden al eens naar geinformeerd; prijs werd niet genoemd en boven de 350nm was er van garantie geen sprake meer
Het zelfde geldt trouwens voor de rechtevertandingen die zij aanbieden...
