Versnellingsbakolie op band l.a.?
Versnellingsbakolie op band l.a.?
Ik zie ooit een rookwolkje bij mijn band l.a. op circuit Zolder. Ik lees van Alain dat, dat versnellingsbakolie is. Hoe verhelp je dit probleem?
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
olie
In de motorruimte links onderaan zie je de schakelas van je versnellingsbak waar de kabels toekomen. Links er naast zie je een (bij mij) wit kunststof dopje. Dit bedekt een metalen flensje dat het ontluchtingsgat van je versnellingsbak is. Hier komt de olie uit.
Oplossing: Neem een rubberslang met interne diameter 14mm en klem deze over de ontluchtingsnippel. (eventueel met ringklem verzekeren)
Leid deze slang naar boven en bevestig ze daar ergens. (bv aan de steun van het koelwatervat). Aan het bovenste uiteinde van de slang monteer je nu een klein luchtfiltertje. En klaar is kees
PS Eventueel kan je tussen het slanguiteinde en het filtertje nog een olie-catchtank monteren. Maar het werkt in praktijk even goed zonder.
Oplossing: Neem een rubberslang met interne diameter 14mm en klem deze over de ontluchtingsnippel. (eventueel met ringklem verzekeren)
Leid deze slang naar boven en bevestig ze daar ergens. (bv aan de steun van het koelwatervat). Aan het bovenste uiteinde van de slang monteer je nu een klein luchtfiltertje. En klaar is kees

PS Eventueel kan je tussen het slanguiteinde en het filtertje nog een olie-catchtank monteren. Maar het werkt in praktijk even goed zonder.
A thing of beauty is a joy forever!
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
ontluchtingsnippel
De ontluchtingsnippel is rood omcirkeld 

- Bijlagen
-
- breather1.jpg (69.59 KiB) 3463 keer bekeken
A thing of beauty is a joy forever!
- linne150
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Vertel eens hoe jij een rookwolkje bij je achter band kan zien terwijl je aan het rijden bent op het cirquit.Als het al olie verliest zijn het spettertjes en zouden die op je hete schijven komen dan zal de rook door de snelheid toch naar achter gaan.
Ik had inderdaad een wat vettige schokbreker na een cirquit dag.Maar het is niet zo dat het er uit gutst!Als je er een doorzichtig slangetje opzet zal je zien dat het olie verlies minimaal is.

The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``
Groet Wilbert.
`` Scum on Wheels``
Groet Wilbert.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
Ik heb het ook gehad tijdens het boenderen op Midland. Toen ik stond te wachten bij de vlaggenist om te vertrekken verteld hij mij dat er rook bij mijn linkerachterband vandaan kwam. Ik zag het zelf niet. Maar je moet wel stilstaan om het te kunnen zien.
Ik heb er ook een slang op gemaakt, want ik vond al die spetters op de binnenkant van mijn velg wat te eng eruit zien. Olie bij banden is voor mij een no go...
Ik heb er ook een slang op gemaakt, want ik vond al die spetters op de binnenkant van mijn velg wat te eng eruit zien. Olie bij banden is voor mij een no go...

- Maik
- Groot Speedster Commandeur
Alleen als je hard aan het trappen bent neem ik aan? Of ook bij gewoon straatgebruik als de versnellingsbakolie niet al te heet is en je achterremmen ook?
Als het eerste het geval is zal het gewoon die versnellingsbakolie zijn, in het 2de geval zou het weleens iets anders kunnen zijn.
Op Midland hield ik mijn spiegels niet echt in de gaten
Als het eerste het geval is zal het gewoon die versnellingsbakolie zijn, in het 2de geval zou het weleens iets anders kunnen zijn.
Op Midland hield ik mijn spiegels niet echt in de gaten