Inlaatspruitstuk en TB
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Kleine aansluiting is alleen nodig op Astra's en Vectra's voor de bediening van zaken als de climate control en zo (gebruikt ook vacuum bediende kleppen).12Esc schreef:bij de klep die er nu inzit is de ene aansluiting echt iets kleiner dan de andere. ast waarschijnlijk daardoor niet op de nieuwe inlaat. Er zal dus een andere moeten komen, maar welke. Weet iemand iets meer over de betekenis van die kleine aansluiting?
In de Speedster heb je alleen reen rechttoe-rechtaan terugslagklep nodig met een 'dikke' aansluiting aan beide kanten.
Sommige mensen sluiten in de speedster/VX de brandstofdruk-regelaar hierop aan, maar dat is een totaal nutteloze modificatie.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
na bijna twee weken bij de douane te hebben gelegen, is vandaag de postbode aan de deur geweest met mijn inlet manifold. Morgen komt ie weer, en dan zorg ik dat ik thuis ben. Ik moet 44 euro betalen, zal wel BTW en/of invoerrecht zijn. Manifold zelf + vervoer was geloof ik 150 euro ofzo.
Binnenkort dus monteren, tegelijk met mijn nieuwe (Apexi) luchtfilter en pijp. Can't wait (auto is al twee weken onbruikbaar omdat ik de oude manifold al had verwijderd toen ik zag dat de nieuwe onderweg was...)
Binnenkort dus monteren, tegelijk met mijn nieuwe (Apexi) luchtfilter en pijp. Can't wait (auto is al twee weken onbruikbaar omdat ik de oude manifold al had verwijderd toen ik zag dat de nieuwe onderweg was...)
Hij zit erin! En de motor start. Voordat ik ermee ga rijden, even voor de zekerheid:
Ik heb de instructies van Mark en Vocky gevolgd en naast de manifold ook een open luchtfilter en pijp geplaatst. Om het gedoe te voorkomen met extra nippels aan de inzuigpijp, heb ik alleen de sensor daarin gemonteerd en ben ik van plan de carterontluchting via een catchcan aan te sluiten.
Ik heb nu dus twee leidingen over die vanaf de motor nergens heen gaan: links vanaf de injectierail een kleintje met een paar bochten erin en rechts vanaf de cylinderkop een dikke. Volgens mij liepen deze dus beiden naar de pijp van de luchtinlaat. Deze zouden dus beiden aan een catchcan moeten worden aangesloten?
Dan nog een vraag: Er liep een dikke slang vanaf het motorblok (naast de meest linkse cylinder (van bovenaf/achter gezien) naar de oude manifold (was dat de uitlaatgas recirculatie?). Die aansluiting ontbreekt op de nieuwe manifold. Ik zie op z22se erens een foto waarop de aansluiting op het motorblok met een plaatje is dichtgemaakt. In de beschrijving van Mark en Vocky lees ik daar niets over. Er zit nu dus een open aansluiting op mijn motorblok, is dat juist?
Als iemand de dikgedrukte vragen zou kunnen beantwoorden, graag! Ik ga dan met een iets zekerder gevoel een stukje rijden..
Groet,
Maurice.
p.s. ik probeer zo nog wat foto's te posten om het duidelijker te maken.
Ik heb de instructies van Mark en Vocky gevolgd en naast de manifold ook een open luchtfilter en pijp geplaatst. Om het gedoe te voorkomen met extra nippels aan de inzuigpijp, heb ik alleen de sensor daarin gemonteerd en ben ik van plan de carterontluchting via een catchcan aan te sluiten.
Ik heb nu dus twee leidingen over die vanaf de motor nergens heen gaan: links vanaf de injectierail een kleintje met een paar bochten erin en rechts vanaf de cylinderkop een dikke. Volgens mij liepen deze dus beiden naar de pijp van de luchtinlaat. Deze zouden dus beiden aan een catchcan moeten worden aangesloten?
Dan nog een vraag: Er liep een dikke slang vanaf het motorblok (naast de meest linkse cylinder (van bovenaf/achter gezien) naar de oude manifold (was dat de uitlaatgas recirculatie?). Die aansluiting ontbreekt op de nieuwe manifold. Ik zie op z22se erens een foto waarop de aansluiting op het motorblok met een plaatje is dichtgemaakt. In de beschrijving van Mark en Vocky lees ik daar niets over. Er zit nu dus een open aansluiting op mijn motorblok, is dat juist?
Als iemand de dikgedrukte vragen zou kunnen beantwoorden, graag! Ik ga dan met een iets zekerder gevoel een stukje rijden..
Groet,
Maurice.
p.s. ik probeer zo nog wat foto's te posten om het duidelijker te maken.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Het dunne slangetje moet de buitendruk kunnen meten, aansluiten op een catch tankje moet daarom wel kunnen, maar in je catch tankje kunnen wat vettige dampen komen door de carterontluchting die je daar op moet aansluiten. Ik weet niet of dat kwaad kan. Ik zou hem gewoon weer op de inlaatbuis monteren, daar zit hij in goede schone gefilterde lucht.
Die opening is inderdaad de uitlaatgascirculatiekanaal, de EGR. Die moet je inderdaad af flenzen. Mark heeft dat toen heel simpel gedaan met een nieuwe pakking van een stuk nummerbord (alu dus) en daar maar 1 gat in gemaakt ipv 2. Door dat ene gat kan precies de plunjer van de EGR klep.
Mark heeft die EGR mod ook op zijn site staan dacht ik? Eén van zijn vroegere mods dacht ik....
Die opening is inderdaad de uitlaatgascirculatiekanaal, de EGR. Die moet je inderdaad af flenzen. Mark heeft dat toen heel simpel gedaan met een nieuwe pakking van een stuk nummerbord (alu dus) en daar maar 1 gat in gemaakt ipv 2. Door dat ene gat kan precies de plunjer van de EGR klep.
Mark heeft die EGR mod ook op zijn site staan dacht ik? Eén van zijn vroegere mods dacht ik....

Netjes Maurice. Ging het een beetje?
Bedoel je het gat waar ooit je EGR zat, of het gat aan de zijkant waar de slang (pijp) zat naar de luchtinlaat? Dat laatste vroeg ik me nl ook af toen ik klaar was:12Esc schreef:....Er zit nu dus een open aansluiting op mijn motorblok, is dat juist?[/b]
André R schreef:... Klopt het trouwens dat de uitgaande zijde van het gasrecirculatiekanaal niet hoeft te worden afgeblind? Is dit een enkel kanaal?
Maik schreef:Andre, de uitgang van de EGR kan je zo laten.
Opel Speedster 2.2 zwart
Kijk, dat is fijn: zo snel een paar reacties.
Het ging prima. Volgens mij was loshalen van alles meer werk dan weer monteren.
Ik heb inderdaad al de EGR mod uitgevoerd, ik heb de klep voorlopig 90 graden gedraaid en de bij Opel bestelde blanking plate geinstalleerd. Op die manier kan de klep toch nog bewegen.
Mijn vraag gaat inderdaad om de pijp/slang die liep vanaf naast de cylinder naar de inlet. Wat heb jij met dat gat gedaan?
Mbt dat dunnen (vacuum) slangetje: ik lees op z22se over de fuel pressure mod waarbij dat slangetje wordt verplaatst van de luchtinlaatpijp naar onderaan de manifold (zitten op de 2.2 manifold twee aansluitingen die niet worden gebruikt). Volgens mij kan dat bij de 2.4 manifold niet omdat die aansluitingen er niet zitten?
Het ging prima. Volgens mij was loshalen van alles meer werk dan weer monteren.
Ik heb inderdaad al de EGR mod uitgevoerd, ik heb de klep voorlopig 90 graden gedraaid en de bij Opel bestelde blanking plate geinstalleerd. Op die manier kan de klep toch nog bewegen.
Mijn vraag gaat inderdaad om de pijp/slang die liep vanaf naast de cylinder naar de inlet. Wat heb jij met dat gat gedaan?
Mbt dat dunnen (vacuum) slangetje: ik lees op z22se over de fuel pressure mod waarbij dat slangetje wordt verplaatst van de luchtinlaatpijp naar onderaan de manifold (zitten op de 2.2 manifold twee aansluitingen die niet worden gebruikt). Volgens mij kan dat bij de 2.4 manifold niet omdat die aansluitingen er niet zitten?
Ik heb het gat zo gelaten. Het is nu toch maar een kanaaltje van een cm of 10, afgestopt door de blindplaat aan de andere zijde. Kan verder geen kwaad. Voor het mooie zou je het met een afdekplaatje kunnen afblinden.
Die fuel pressure mod. is hier ook al een paar keer besproken en door de kenners als “nutteloos” bestempeld. Ik heb de oude aanzuiging nog. One step at a time.. Ik weet ook niet of ik die nog ga aanpakken. Daar valt naar mijn idee geen winst te halen en is meer voor een mooier geluid. Maar mijn uitlaat overstemt dat toch.
Ik zou wel benieuwd zijn naar het verschil met of zonder open filter icm deze mod. Ga je nog op de dyno met deze setup, of ga je nog chippen/andere mods?
Die fuel pressure mod. is hier ook al een paar keer besproken en door de kenners als “nutteloos” bestempeld. Ik heb de oude aanzuiging nog. One step at a time.. Ik weet ook niet of ik die nog ga aanpakken. Daar valt naar mijn idee geen winst te halen en is meer voor een mooier geluid. Maar mijn uitlaat overstemt dat toch.
Ik zou wel benieuwd zijn naar het verschil met of zonder open filter icm deze mod. Ga je nog op de dyno met deze setup, of ga je nog chippen/andere mods?
Opel Speedster 2.2 zwart