Turbo lader van DBILAS

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Herman »

Deleted
MADDOG
Nieuw lid

ervaringen na circa 8000 km DBILAS Turbo

Bericht door MADDOG »

Heb de laatste tijd geen berichtjes gekregen dat er nieuwe berichten waren, vandaar deze zeer verlate reactie. Excuses daarvoor.

Herman: Ik zal kijken of ik een keer bij de maandelijkse meeting aanwezig kan zijn, al neemt de kans daartoe af omdat ik voor het werk de komende 18 maanden in Frankrijk zit.

De discussie over de toeren kan ik wel volgen en begrijpen, maar zoals ik al eerder heb aangegeven ben ik op dat gebied een leek en leer ik elke keer als ik op het forum kijk. Feit blijft dat ik hem op de duitse autobahn voluit heb gehad en de snelheidsmeter tegen de onderkant van de meter tikte. Helaas zo dom geweest om niet naar de toerenteller te kijken..........wederom excuses. Zal dit rechttrekken als ik weer in de gelegenheid ben!

Het spruitstuk wordt vervangen, zoals te zien is op de eerste pagina van dit onderwerp, op de foto van Speerke.

Sinds eind september nu ongeveer 8000 km met de Speedster gereden. De ervaringen zijn nog steeds goed. Ik moet wel zeggen dat ik niet de persoon ben die zijn auto tot het uiterste vergt, aangezien het ook de auto is waar ik nagenoeg dagelijks woon-werkverkeer mee rij (212 km/dag).

De koppeling voelt als vanouds aan. Voluit vanuit stilstand doe ik echter alleen als de situatie daartoe noopt. Laatst wel een 'gepimpte/ getunede' BMW3 serie laten huilen die dacht dat het een gewone speedster was. Dat is dan de noodzaak waar ik het over heb. Motor klinkt nog steeds als zonnetje. Olieverbruik is niet overmatig en verder nog geen problemen met de motor gehad.

Wel een aspect dat later opdoemde..... Mijn garage in NLD gaf aan dat bij de laatste servicebeurt het oliefilter niet verwijderd kon worden. Deze was kort daarvoor door DBILAS gewisseld, zodat de noodzaak niet aanwezig was. DBILAS benaderd dat dit niet van te voren aangegevenm was. Zij geven aan dat het wel kan, maar dat men speciaal gereedschap nodig heeft. Maar hopen dat het mijn garage in de toekomst lukt, anders moeten ze eerst een aantal zaken verwijderen voor het nieuwe filter geplaatst kan worden. Dat kan niet de bedoeling van een eenvoudige servicebeurt zijn.....

Gelukkig ook geen problemen meer gehad met het glasvlies dat bij de test uit de uitlaat kwam. Het geluid van de sportuitlaat blijft bescheiden, al ronkt het al beduidend meer dan de standaard uitlaat.

Zoals sommigen al aangegeven hadden is het bij regen en nat wegdek wel uitkijken geblazen. Maar dat maakt het rijden ook leuker!

Groet,

Peter
Speedy voor woon/werkverkeer top!
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Maarten »

bedank voor je update.
Fijn dat alles nog goed werkt !
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Ha die Peter,

mooi weer wat te horen over je ervaringen, want ik heb ook afgesproken met de heren van DBilas voor augustus 2008 (wilde eerst netjes de garantieperiode van Opel Centrum Oosterhout volmaken).

Ik zie een paar dingen die ik niet helemaal snap, waar je misschien iets meer over kan zeggen..

- het spruitstuk wordt vervangen.. Bedoel je in of uitlaat en wat is er dan mee ?
- het olie verbruik is niet overmatig.. Bedoel je dat het meer is geworden en hoeveel is dat dan ?
- de komende 18 maanden in Frankrijk zit... Eigenlijk wilde ik proberen een keertje (in maart/april ofzo) met je af te spreken om alles eens "in het echt te zien". Zal daar waarschijnlijk toch een optie voor zijn, of ben je permanent in La France ?
- weet jij toevallig of er nog zaken of omstandigheden zijn van de motor & aandrijflijn die niet onder de garantie van DBilas vallen ?
- heb je toevallig nog tips voor me, in verband met de afspraken die ik moet maken met DBilas of waar ik gewoon voor op moet letten of rekening mee moet houden ?

Ik wil graag veel weten zie je wel ;) Better safe than sorry..
The bullshit stops when the light drops
MADDOG
Nieuw lid

antwoorden die waarschijnlijk al overbodig zijn.

Bericht door MADDOG »

The-duke,

Sorry voor de heel verlate reactie, maar zoals ik al had aangekondigd, zit ik niet in NLD.

Met de DBILAS-turbo gaat het ook na 10.000km nog steeds goed. Klinkt nog steeds als een zonnetje en het is steeds weer een genot om te rijden. Komende zomer ga ik ervaren of de temperatuur erg toeneemt, zoals op o.a. de duitse site is aangegeven.

Antwoord op je vragen:
1. zowel het spruitstuk alsook de uitlaat worden vervangen. De uitlaat allen als je nog geen sportuitlaat hebt.
2. Olieverbruik is eigenlijk normaal, maar ik rijdt dan ook niet op een cirquit....
3. Maart/April gaat denk ik niet lukken aangezien ik in april niet - met de auto - in NLD ben. Mocht ik dat onverwachts toch doen, zal ik je informeren middels een privémail. De auto staat in Parijs in een garage, en de ritten op en neer doe ik per Thalys....vandaar!
4. Mij is niet bekend of er zaken zijn die niet onder de garantie vallen. Wel moet je een papier tekenen waarop een aantal bepalingen staan, zoals o.a. extra lang warmrijden en de soort olie (10W40)
5. Tips: Vraag ter plaatse nog eens hoe het met het luchtfilter zit. Mijn garage in NLD gaf n.l. aan dat ze deze er niet afkregen. Aangezien het filter net vervangen was, heeft de garage dat geskipt, maar ik denk wel dat het iets is wat tot problemen kan leiden.
6. Verder heb ik niet uitgezocht of er problemen ontstaan als een deel van de motor gerepareerd/ vervangen moet worden. Mogelijk dat dan de garantie komt te vervallen of mogelijk iets met het motormanagement moet gebeuren.
7. Zorg ook dat je auto klaar is als je hem gaat ophalen. Ik had geluk dat het goedgekomen is met de uitlaat, maar anders had ik een rit voor niets gemaakt.
8. Verder is het zaak om tijdig afspraken te maken. Hierop kun je dan de treinreis afstemmen. Op de totale kosten peanuts, maar het kan toch aardig schelen als je vroeg boekt.

Mocht je in de omgeving van Parijs zijn, kun je altijd komen 'kijken en voelen'.

Groet,

Peter
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Het moment van de ombouw komt dichterbij..
Eerste week augustus is het zover en ik moet langzaamaan de details gaan regelen met de heren van Dbilas.
Ik vroeg me af of iemand misschien nog andere ervaring had gehoord of heeft gehad met de Z22SE turbokit van Dbilas, die interessant zouden kunnen zijn voor mij ?

Misschien zaken waarvoor ik alsnog op moet passen gebaseerd op diverse soorten problemen waar misschien anderen tegenaan gelopen zijn of hoe het bevalt in de praktijk.

Als iemand wat weet, dan hoor ik het graag. Een gewaarschuwd man telt voor 2 (maar positieve ervaringen zijn ook welkom natuurlijk!)

gr The-Duke
Speerke
Actief lid

Bericht door Speerke »

Heb op het Duitse forum gelezen dat bij circuit gebruik de schakelkabels kunnen smelten. Misschien dat er een hitte plaatje geplaatst kan worden (of inmiddels al geplaatst wordt).
Less Is More
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

niemand verder met nuttige tips ?
Geen verdere zaken om rekening mee te houden of bekende problemen?

Vriendelijke groeten,
The-Duke
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik heb niet specifieke dingen gehoord over de turbo kit. Maar ik zou wel met de standaard dingen rekening houden. Dus gewoon netjes warm rijden voordat je de motor gaat belasten en/of meer toeren gaat draaien. Koppel zal fors toenemen, wellicht verstandig om in het begin even wat rustiger aan te doen vooral op lastige ondergronden en uitaccelereren van bochtjes. En verder natuurlijk goed banden spanning in de gaten houden, zeker als je even voor een topsnelheids run zou gaan in .de :)

Oh, misschien even navragen, maar meeste turbo's vinden het prettig om nog even na te draaien als je flink hebt gereden. Vaak even stationair laten draaien alvorens de motor af te zetten zodat de warmte een beetje weg kan.

Mark
C30-94@0.55bar
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Zal je allemaal keurig uitgelegd worden door de eigenaresse of haar zoons. En dat je je garantie verliest als je dat niet doet. :wink:
MADDOG
Nieuw lid

Ook na 15.000 km goede ervaringen met DBILAS-turbo

Bericht door MADDOG »

The Duke,

Wat Allen zegt klopt. Alle zaken die betreking hebben op de garantie en evt schade aan de auto, worden van te voren aangegeven. Dus goed warmrijden, alleen RON 98 tanken, andere olie, na zware belasting laten nakoelen etc. Je moet er zelfs voor tekenen.

Inmiddels circa 15.000 km met de DBILAS-turbo gereden en hij rijdt nog als een zonnetje. Rare tikken, geluidjes etc. houdt je altijd vanwege de uitzetting door warmte.
Nu voor het eerst tijdens warm weer gereden en ook rond Parijs in de file gestaan. Dan wordt duidelijk wat men op de duitse site bedoelde.....de kofferbak wordt wat warmpjes en vooral de staander van de kofferbak. Altijd handig als je van tosties houdt....., want echte problemen heb ik nog niet meegemaakt. Het verbranden van leidingen kan ik me echter wel voorstellen. Daar staat echter een werkelijk genot tegenover en dan vergeet je de eventuele kosten voor de kabels wel. Ik raadt je overigens aan met de auto in de franse 'Campagne' te gaan rijden. Op de snelwegen zijn er inmiddels ook veel flitsers, maar het platteland is een groot genot en de Speedy komt dan echt tot zijn recht.

Vanaf de 26e juli ben ik met de Speedster in NLD. Hij krijgt dan een beurt en moet gekeurd worden. Het aanbod geldt nog steeds.....voor het geval je nog steeds twijfelt!

Verder heb ik veel gehad aan de mannen van het forum. Sommigen kunnen eenvoudig, duidelijk en met veel passie zaken verduidelijken, waarvoor nog steeds dank.

Groet,

Peter
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

net bevestiging van afspraak gehad en ik had alvast gevraagd naar de 2 bekende problemen van oliefilter niet meer te wisselen en smeltende schakelkabels..

Ik kreeg het volgende antwoord hierop, dus lijkt nogal mee te vallen..

The problem with the shifter-cables was in the beginning, now we don`t have any problem.
With the oil filter there is a little problem, but we will show how you can make it.

The-Duke
MADDOG
Nieuw lid

oliefilter

Bericht door MADDOG »

Gisteren mijn Speedster voor een beurt naar de garage gebracht......ben zelf niet zo'n sleutelaar meer, zeker niet na het vervangen van de deur vorig jaar...

De garage meldde dat het wisselen van het oliefilter was gelukt. de man scheen wel wat zweetpareltjes op z'n hoofd te hebben.

Kortom: dat ook weer opgelost!

Overigens onlangs uit 'bekende en betrouwbare bron' vernomen dat de toerentalbegrenzer - van de DBILAS getunede Speedster - op 7250 is gesteld. Dat geeft misschien een extra dimensie aan eerdere discussies.

Groet,

Peter
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Het is net Sinterklaas.. :D

Nog een paar uurtjes en dan rijden we weg naar Rödermark voor de ombouw van mijn Speedster.
Maandag om 9 uur moet hij er zijn en als alles volgens plan verloopt is hij donderdag klaar.

We nemen de BMW 325 ook mee, want er komt natuurlijk ook nog een halve pallet origineel spul af en dat zal niet zo makkelijk gaan passen in de Speedster.
We plakken er gelijk maar een vakantietje aan vast en gaan dan daar de buurt maar een beetje verkennen en iedere dag even binnenwippen om te zien hoe alles vordert. Nu maar hopen dat alles goed verloopt..

gr,
The-Duke
stevenflappy
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Top man!! Succes daar en we horen je vrijdag wel!!
Plaats reactie