Verslag van 147 naar 300+
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
Ach ja, een goede oude C20LET...
Die heb ik ook nog compleet liggen met zo'n 315 EDS pk-tjes...
Had zelf ook eerst de bedoeling om die in de 2,2 Speedy te lepelen, maar dan moet je wel eerst even een andere bak en de motorsteunen veranderen. (Die van de turbo versie dus) En uiteraard even een gaskabeltje trekken... Allemaal peanuts, maar helaas heeft de C20LET geen Euronorm 4 dus kan potentiele ellende geven bij een keuring. Dat heeft mij een beetje weerhouden.
En het feit dat ik zeer goedkoop aan een amerikaans 2.0LSJ blok met SC kon komen hielp ook flink mee.
Die heb ik ook nog compleet liggen met zo'n 315 EDS pk-tjes...

Had zelf ook eerst de bedoeling om die in de 2,2 Speedy te lepelen, maar dan moet je wel eerst even een andere bak en de motorsteunen veranderen. (Die van de turbo versie dus) En uiteraard even een gaskabeltje trekken... Allemaal peanuts, maar helaas heeft de C20LET geen Euronorm 4 dus kan potentiele ellende geven bij een keuring. Dat heeft mij een beetje weerhouden.
En het feit dat ik zeer goedkoop aan een amerikaans 2.0LSJ blok met SC kon komen hielp ook flink mee.

- Treertje
- Actief lid
- Contacteer:
Tja motorsteuntje ff in elkaar geflansd je moet wat he! Maar werkt prima, kan de motor ronddraaien en is op goede werk hoogte.
Geen zuigers???hmmm Dat vroeg ik mij ook al af maar Hitec kwam met het verhaal dat de zuigers tot 300 pk geen probleem zijn of worden.
Ben er zelf niet zo zeker van, ben dus al aan het zoeken naar een goed set. Sta nog open voor goede leveranciers. Zit aan Mahle te denken.
Compressie wordt terug gebracht naar 8,5 dmv een spacer plaat. maar kan ook nieuwe zuigers laten bewerken of de kop, ligt er een beetje aan.
Door de kompressor die direct druk leverd is een lage compressie geen probleem.
Balans assen gaan eruit, vliegwiel wordt lichter, krukas en vliegwiel worden gebalanceerd, drijfstangen en zuigers op gelijk gewicht gebracht.
Alles in en rond het blok wordt vernieuwd, dit zijn nu ook de kosten niet meer en heb geen zin om dalijk weer de boel open te maken omdat ik bezuinigd heb op een spanner of zo.
Waarom geen turbo blok erin??????
De insteek is om een standaard blok te kietelen, niet om er zomaar een blok in te knallen. Hierna weet ik precies wat ik heb en welke materialen gebruikt zijn, geeft een beter gevoel en is voor mij ook het enige echte tunen. Er is niets mooiers dan dalijk te kunnen zeggen, kijk, dat is mijn motor......ieder boutje in mn handen gehad.
Ben nou ff 3 weken op vakantie daarna rap weer verder.
Geen zuigers???hmmm Dat vroeg ik mij ook al af maar Hitec kwam met het verhaal dat de zuigers tot 300 pk geen probleem zijn of worden.
Ben er zelf niet zo zeker van, ben dus al aan het zoeken naar een goed set. Sta nog open voor goede leveranciers. Zit aan Mahle te denken.
Compressie wordt terug gebracht naar 8,5 dmv een spacer plaat. maar kan ook nieuwe zuigers laten bewerken of de kop, ligt er een beetje aan.
Door de kompressor die direct druk leverd is een lage compressie geen probleem.
Balans assen gaan eruit, vliegwiel wordt lichter, krukas en vliegwiel worden gebalanceerd, drijfstangen en zuigers op gelijk gewicht gebracht.
Alles in en rond het blok wordt vernieuwd, dit zijn nu ook de kosten niet meer en heb geen zin om dalijk weer de boel open te maken omdat ik bezuinigd heb op een spanner of zo.
Waarom geen turbo blok erin??????
De insteek is om een standaard blok te kietelen, niet om er zomaar een blok in te knallen. Hierna weet ik precies wat ik heb en welke materialen gebruikt zijn, geeft een beter gevoel en is voor mij ook het enige echte tunen. Er is niets mooiers dan dalijk te kunnen zeggen, kijk, dat is mijn motor......ieder boutje in mn handen gehad.
Ben nou ff 3 weken op vakantie daarna rap weer verder.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Contacteer:
Gezien het gewenste hoeveelheid PK's zou ik zeker voor zuiger/drijfstangen gaan en niet voor een spacer plaat om de compressie te verlagen.Treertje schreef: Compressie wordt terug gebracht naar 8,5 dmv een spacer plaat. maar kan ook nieuwe zuigers laten bewerken of de kop, ligt er een beetje aan.
Dat wordt meestal het zwakke punt bij meer druk en dus PK's..
Lijkt me dat dit niet echt een probleem moet zijn met wat er al in de USA gedaan wordt met de 2.2 met drukvulling en/of nitro.
Anders even zoeken op de GM performance PDF waarin ze het blok tot 1400PK of zo brengen en kijken welke onderdelen je zelfs 'officieel' kunt krijgen.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
Ik ben ook zeker geen voorstander van zo'n spacerplaat.
Was juist net blij dat Hitec/Courtenay de 2,2 SC ombouw nu eindelijk deden met de standaard compressie...
En inderdaad kunnen zuigers wel wat hebben tot zo'n 300PK (ook de grens van standaard 2.0 LSj exemplaren), maar als je dan toch de boel open haalt...
En 1:8,5 is misschien leuk voor een turbo met veel boost, maar op een SC werkt dat toch anders. De Eaton blower is namelijk erg slecht in veel boost leveren. Dan keldert de efficiency naar beneden => Heaton...
(In het build book van GM wordt de standaar compressie van de 2.0 LSJ van 9,5:1 overigens VERHOOGD naar een 10.0:1 om op 300 pk te komen..)
Handige links:
http://www.z22se.co.uk/forum/portal.php
http://cobaltss.net/
http://www.redlineforums.com/
http://tunersource.gmblogs.com/Racer-Tech

Was juist net blij dat Hitec/Courtenay de 2,2 SC ombouw nu eindelijk deden met de standaard compressie...
En inderdaad kunnen zuigers wel wat hebben tot zo'n 300PK (ook de grens van standaard 2.0 LSj exemplaren), maar als je dan toch de boel open haalt...
En 1:8,5 is misschien leuk voor een turbo met veel boost, maar op een SC werkt dat toch anders. De Eaton blower is namelijk erg slecht in veel boost leveren. Dan keldert de efficiency naar beneden => Heaton...

(In het build book van GM wordt de standaar compressie van de 2.0 LSJ van 9,5:1 overigens VERHOOGD naar een 10.0:1 om op 300 pk te komen..)
Handige links:
http://www.z22se.co.uk/forum/portal.php
http://cobaltss.net/
http://www.redlineforums.com/
http://tunersource.gmblogs.com/Racer-Tech

- Treertje
- Actief lid
- Contacteer:
Bedankt voor de tips alweer.
Waterinjectie is het geworden. heb gekozen voor aquamist 2c
Heb nog niet besteld, zit nog ff prijzen te vergelijken.
Zuigers ben ik nog aan het zoeken, weet iemand een leverancier in nederland???
- Bijlagen
-
- waterinjectie.jpg (53.99 KiB) 3455 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Treertje op 23 jul 2008 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- Treertje
- Actief lid
- Contacteer:
Bedankt voor de tips alweer.
- Bijlagen
-
- waterinjectie.jpg (53.99 KiB) 3463 keer bekeken
-
- deksel(Small).jpg (53.62 KiB) 3464 keer bekeken
-
- kleppen (Small).jpg (51.26 KiB) 3460 keer bekeken
- Treertje
- Actief lid
- Contacteer:
Het is nu al twee maanden terug dat de kompressor en alle delen zijn besteld en betaald bij Hitic .
Ben het wachten een beetje zat.
Iedere keer is er wat anders, dan zijn de drijfstangen er weer niet, dan moet er een modificatie aan de spanrol gedaan worden.
Nou maar besloten om alles op te laten sturen wat er is.
Morgen moet ik alles hiet hebben. Zal wel ff paar fotos schieten van de levering.
Nu eerst maar eens mijn gas probleem verhelpen.
later meer...
Ben het wachten een beetje zat.
Iedere keer is er wat anders, dan zijn de drijfstangen er weer niet, dan moet er een modificatie aan de spanrol gedaan worden.
Nou maar besloten om alles op te laten sturen wat er is.
Morgen moet ik alles hiet hebben. Zal wel ff paar fotos schieten van de levering.
Nu eerst maar eens mijn gas probleem verhelpen.
later meer...
- Treertje
- Actief lid
- Contacteer:
Nou, nou wat een feest de meeste spullen zijn binnen.
Dit zat er in het pakket :
Kopmressor met gasklep
inlaatpruitstuk,pakkingen, spanrol, water buizen, waterpomp, spacer plaat, bouten , moeren, krukas sensor, tandwiel slangen
Ziet er allemaal goed compleet uit, ontbreekt nog :
Nokkenas, drijfstangen en lagers en injectors.
Dit zat er in het pakket :
Kopmressor met gasklep
inlaatpruitstuk,pakkingen, spanrol, water buizen, waterpomp, spacer plaat, bouten , moeren, krukas sensor, tandwiel slangen
Ziet er allemaal goed compleet uit, ontbreekt nog :
Nokkenas, drijfstangen en lagers en injectors.
- Bijlagen
-
- Afb047 (Small).jpg (33.75 KiB) 3228 keer bekeken
-
- Afb046 (Small).jpg (42.39 KiB) 3228 keer bekeken
-
- Afb032 (Small).jpg (37.76 KiB) 3230 keer bekeken
- Treertje
- Actief lid
- Contacteer:
Vandaag de kop eraf gehaald en eerst ff schoongemaakt.
Dit set werkt niet met een extra ecu en twee verstuivers maar met een nieuwe ecu die alles overneemt, Hitec werkt samen met van kronenburg autosport ( http://kms.vankronenburg.nl/) en die leveren de ECU, het is een KMS MA25. (942 euro incl BTW) Let op dat je een aluminium zonder MAP sensor neemt die van plastic schijnt naar verloop van tijd slechte contacten te krijgen.
Om het BDP signaal te krijgen heeft deze ecu een andere gever nodig dan standaard op de speedster zit. Dus moet de krukas worden voorzien van een tandwiel en sensor. (zie foto)
Deze is in de ruil verkrijgbaar bij hitec (115 euro ex BTW)
Ook moeten er grotere verstuivers in van de OPC (160 euro ex BTW), deze passen niet direct.
Hiervoor moeten de houders, klemmen, en de kabelboom bewerkt worden deze dus ingepakt en opgestuurd naar hitec die dit uitvoeren.
Dit set werkt niet met een extra ecu en twee verstuivers maar met een nieuwe ecu die alles overneemt, Hitec werkt samen met van kronenburg autosport ( http://kms.vankronenburg.nl/) en die leveren de ECU, het is een KMS MA25. (942 euro incl BTW) Let op dat je een aluminium zonder MAP sensor neemt die van plastic schijnt naar verloop van tijd slechte contacten te krijgen.
Om het BDP signaal te krijgen heeft deze ecu een andere gever nodig dan standaard op de speedster zit. Dus moet de krukas worden voorzien van een tandwiel en sensor. (zie foto)
Deze is in de ruil verkrijgbaar bij hitec (115 euro ex BTW)
Ook moeten er grotere verstuivers in van de OPC (160 euro ex BTW), deze passen niet direct.
Hiervoor moeten de houders, klemmen, en de kabelboom bewerkt worden deze dus ingepakt en opgestuurd naar hitec die dit uitvoeren.
- Bijlagen
-
- Afb049 (Small).jpg (31.13 KiB) 3106 keer bekeken
-
- kms%20systemen (Small).jpg (13.37 KiB) 3106 keer bekeken
-
- Afb050 (Small).jpg (67.01 KiB) 3159 keer bekeken
- Treertje
- Actief lid
- Contacteer:
Carter er af, drijfstangen los gemaakt, zuigers eruit.
Balans assen verwijderd.
De balans assen komen niet meer terug. Ga de olie kanaaltjes (2 per as) dicht maken en de waterpomp rechtstreeks aansluiten.
Balans assen verwijderd.
De balans assen komen niet meer terug. Ga de olie kanaaltjes (2 per as) dicht maken en de waterpomp rechtstreeks aansluiten.
- Bijlagen
-
- Afb028 (Small).jpg (68 KiB) 3076 keer bekeken
-
- Afb023 (Small).jpg (61.51 KiB) 3075 keer bekeken
-
- Afb015 (Small).jpg (56.38 KiB) 3075 keer bekeken