Verslag van 147 naar 300+

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Die KMS MA25 werkt met een elektronische gasklep?
En nog veel veranderingen nodig in je kabelboom om dit goed werkend te krijgen? (dashboard etc)

Op het z22se.co.uk forum kan je veel vinden over hoe de balansassen te verwijderen.
Gebruikersavatar
Treertje
Actief lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 jul 2008 9:34
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Treertje »

Het geheel is ontwikkeld door hitec zelf, ze doen dus voor deze prijs ook alle nodige aanpassingen. De nieuwe ECU regelt de injectie en de inspuiting. De bedrading van de gasklep moet worden aangepast, paar draden wisselen. Er moet een extra watertemperatuur sensor en BDP sensor in.(zie onder) De rest van de signalen komen van de huidige computer/sensoren. Kortom heel de kabelboom opsturen naar Hitec
De gasklep blijft op huidige manier functioneren, allen het TPS signaal wordt gebruikt.

Heel het balans assen verhaal goed doorgelezen, moet geen probleem worden. Tnx
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Treertje schreef: De nieuwe ECU regelt de injectie en de inspuiting. De bedrading van de gasklep moet worden aangepast, paar draden wisselen. Er moet een extra watertemperatuur sensor en BDP sensor in.(zie onder) De rest van de signalen komen van de huidige computer/sensoren. Kortom heel de kabelboom opsturen naar Hitec
De gasklep blijft op huidige manier functioneren, allen het TPS signaal wordt gebruikt.
Als ik dit goed begrijp blijft de 2,2 ecu dus wel aanwezig en zorgt ervoor dat de elektronische gasklep blijft werken. De KMS doet de ontsteking en brandstof verder geheel onafhankelijk.

Benieuwd naar de vorderingen.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 966
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

mooi dat ze een Nederlands product als de KMS nemen om het af te maken!

Ik rijd zelf ook met een opgevoerde Corsa A C20XE met de KMS MA25 ECU (throttlebodies, spaghetti etc etc).
Ik hem hemzelf ingeregeld (niet echt rocketscience want is qua brandstof zelflerend als je een WideBand Lambda hebt, net de ontsteking moet je op de testbank bepalen) Ik vind het echt een prachtsysteem, zeer goed configureerbaar en heeft bij mij nog nooit enige storing opgeleverd.

Veel succes met je mooie project!
The-Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Treertje
Actief lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 jul 2008 9:34
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Treertje »

Zo blok is nou helemaal kaal, flink schoonmaken geblazen.

Balansas lager wordt gedemonteerd en vervangen door een bus.
Het voorste gat wordt ook voorzien van een bus.
Na het weekend weer verder. Zit nog steeds te wachten op de drijfstangen, lagers.........
Nou nog stapel pakkingen bestellen en de opbouw kan starten.
Bijlagen
blok (Small).jpg
blok (Small).jpg (56.6 KiB) 2994 keer bekeken
Carter (Small).jpg
Carter (Small).jpg (36.79 KiB) 2994 keer bekeken
onderblok (Small).jpg
onderblok (Small).jpg (38.95 KiB) 2997 keer bekeken
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Let op met het afpluggen van de voorste balansas lagers, want dierdoor loopt ook de olievoorziening van de kettingspanners/smeerders!!
(Plug met een groef op de juiste plek kan hiervoor oplossing zijn.)

Ik begrijp hieruit dat je de 2 balansas-kettingwielen ook verwijderd en de waterpompketting anders wilt gaan laten lopen??
Gebruikersavatar
Treertje
Actief lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 jul 2008 9:34
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Treertje »

Tnx voor de tip.
De voorste plug wordt gelijk als de oorspronkelijke as, dus dat moet goed gaan.

Waterpomp ketting wordt rechtstreeks verbonden met het krukas tandwiel. Volgende week zijn de pluggen klaar, dan volgen de fotos.

[/quote]
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Je gaat dus zoiets maken:
Afbeelding

:D
Gebruikersavatar
Treertje
Actief lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 jul 2008 9:34
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Treertje »

[quote]Let op met het afpluggen van de voorste balansas lagers, want dierdoor loopt ook de olievoorziening van de kettingspanners/smeerders!!
(Plug met een groef op de juiste plek kan hiervoor oplossing zijn.)


Dit moet idd het worden.
Maar verklaar eens bovenstaande.
Ik heb die assen eens goed bekeken, maar zie niet hoe het voorste kanaal de olie toevoer voor de ketting aanvoerd. Ook in de verslagen waar bovenstaande foto vandaan komt zie ik dat ze ook het voorste gat volledig afgeplugd hebben.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Heb zelf de balansassen er nog niet uit gehaald, maar deze info komt van het Z22SE.co.uk forum. (En ook van US forums.)

Blijkbaar zit(ten) er in (een van) de voorste glijlagering 2 gaatjes. Een olie-toevoerkanaal en een "doorvoer" welke naar de kettingspanner en/of -smeerder voert. Aan het glijlager oppervlak van de assen zal je waarschijnlijk niets zien, maar hier dus wel op letten voordat je dit helemaal afstopt.

Ik heb overigens nog niemand gezien/gelezen die ook zo'n verkorte ketting heeft gemonteerd. De meeste nemen neutrale assen of monteren afgedraaide asstompen met de originele tandwielen/ketting. (Dit plaatje is van een door GM zelf getuned blok...)
Gebruikersavatar
Treertje
Actief lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 jul 2008 9:34
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Treertje »

Nog beter gekeken en weet nou hoe het zit.

De rechter balansasschaft heeft twee olie kanalen, eentje in het achterste lager en eentje in het voorste "lager" (zie bovenste foto)

De linker balansasschaft heeft 3 olie kanalen, eentje in het achterste lager en twee in de voorste (onderste foto).
Via de as wordt de ketting spanner onder de de linker as van olie voorzien.

Dus de rechteras kan worden voorzien van een "blind"plug
De linker as moet worden voorzien van een doorvoergleuf.
Bijlagen
balansasrechts(Small).jpg
balansasrechts(Small).jpg (26.12 KiB) 2813 keer bekeken
balansaslinks (Small).jpg
balansaslinks (Small).jpg (21.55 KiB) 2824 keer bekeken
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

:wink:

Ik denk dat je ook zo'n extra bovengeleider moet maken voor die korte ketting, want die loopt waarschijnlijk net tegen de oliesproeier.
Misschien kan je voor dit doel daar ook ergens een gelagerd balansas-tandwiel monteren...
Gebruikersavatar
Treertje
Actief lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 jul 2008 9:34
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Treertje »

Vanochtend ff bij kop wezen kijken, was net klaar met poorten.
Aan de inlaatkant valt er niet zoveel te winnen, maar is ook niet zo spannend gezien de druk vulling.

Daarintegen worden de uitlaatpoortjes flink ruimer.

Zit nog steeds te wachten op mn drijfstangen, dus opbouw ligt ff stil.
Bijlagen
uitlaatklep(Small).jpg
uitlaatklep(Small).jpg (27.28 KiB) 2701 keer bekeken
Afb068 (Small).jpg
Afb068 (Small).jpg (27.17 KiB) 2708 keer bekeken
Afb066 (Small).jpg
Afb066 (Small).jpg (34.42 KiB) 2703 keer bekeken
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Inlaatpoorten van de ecotec kop zijn inderdaad al flink aan de ruime kant. Hooguit wat randjes wegwerken en mooi passend maken op de pakking.
Uitlaatzijde is de bottlenek en de flenskant kan/mag daar flink wat groter.

Zie hier wat plaatjes van een CNC bewerkte LSJ kop: http://cobaltss.net/forums/showthread.p ... orted+head
Gebruikersavatar
Treertje
Actief lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 jul 2008 9:34
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Treertje »

Onderdeeltjes sprokkelen binnen, dit is een plug voor de rechter balans as.
Links moet nog worden voorzien van een kanaal.
Iemand nog opmerkingen voordat ik dit ding er in krimp???
Bijlagen
Afb070 (Small).jpg
Afb070 (Small).jpg (24.37 KiB) 2601 keer bekeken
Afb071 (Small).jpg
Afb071 (Small).jpg (24.57 KiB) 2595 keer bekeken
Plaats reactie