eindoverbrenging
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Je moet trouwens even goed kijken wat de echte input cellen zijn.
In principe zijn alle gele cellen input, maar niet allemaal (lekker verwarrend ja ).
De eerste kolom van het koppel/vermogenstabelletje is geen input, dat had ik alleen gekopieerd als hulpje, die kan je dus bv net zo goed deleten.
De gele cellen in de grote output tabel eronder is dus ook geen input, dit is dus juist output!
In die grote tabel kan je allerlei acceleratie waarden halen bv. Hij laat de berekende snelheid zien (plus nog heel veel info over krachtenevenwichten) per 0.01s.
Car2 (die van Mark) haalt dus theoretisch nu de 0-100km/u in 4.65s (eerste kolom is de tijd, 7de kolom is de snelheid in km/u).
Je zal zien dat Car1 (de standaard 2.2) redelijk dichtbij de fabriekswaarden komt, terwijl ik niet echt met de input heb hoeven rommelen om daar zo dichtbij te komen. Dat geeft mij wel een aardig gevoel dat deze berekeningsmethode helemaal zo gek nog niet is
In principe zijn alle gele cellen input, maar niet allemaal (lekker verwarrend ja ).
De eerste kolom van het koppel/vermogenstabelletje is geen input, dat had ik alleen gekopieerd als hulpje, die kan je dus bv net zo goed deleten.
De gele cellen in de grote output tabel eronder is dus ook geen input, dit is dus juist output!
In die grote tabel kan je allerlei acceleratie waarden halen bv. Hij laat de berekende snelheid zien (plus nog heel veel info over krachtenevenwichten) per 0.01s.
Car2 (die van Mark) haalt dus theoretisch nu de 0-100km/u in 4.65s (eerste kolom is de tijd, 7de kolom is de snelheid in km/u).
Je zal zien dat Car1 (de standaard 2.2) redelijk dichtbij de fabriekswaarden komt, terwijl ik niet echt met de input heb hoeven rommelen om daar zo dichtbij te komen. Dat geeft mij wel een aardig gevoel dat deze berekeningsmethode helemaal zo gek nog niet is
Hallo,
ik ben er al een beetje door aan het graven geweest, maar snap hem nog niet helemaal.
Was bij het origineel misschien nog wat extra uitleg over de theorie die erachter zit etc.? Ik vind het altijd een beetje lastig iets gewoon toe te passen, probeer ook graag het concept erachter te snappen (iedere gek zijn gebrek moet je maar denken )
Verder misschien ook idee om het origineel te plaatsen, naast deze..
gr,
The-Duke
ik ben er al een beetje door aan het graven geweest, maar snap hem nog niet helemaal.
Was bij het origineel misschien nog wat extra uitleg over de theorie die erachter zit etc.? Ik vind het altijd een beetje lastig iets gewoon toe te passen, probeer ook graag het concept erachter te snappen (iedere gek zijn gebrek moet je maar denken )
Verder misschien ook idee om het origineel te plaatsen, naast deze..
gr,
The-Duke
The bullshit stops when the light drops
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Nee, deze is precies zo als de versie die ik gekregen heb.
De theorie is niet heel erg ingewikkeld hoor. Het gaat om het evenwicht in krachten, of in ieder geval het ontbreken daarvan tijdens het accelereren
Hij berekent per 0.01s hoeveel kracht er via de wielen aan het wegdek kan worden overgedragen.
Je ziet bv dat er van het totale beschikbare koppel aan de wielen (wat kracht is op het loopoppervlak) er een aantal krachten worden afgetrokken: luchtweerstand (Cw x frontaal oppervlak verrekend met de snelheid), rolweerstand (constante kracht), motormassatraagheid, versnellingsbakverlies.
Je moet ook opgeven bij welk toerental je je koppeling laat slippen bij het wegrijden. Bij dat toerental neemt hij dan het koppel mee (meer koppel dan bij stationair toerental natuurlijk. Je moet hiermee wel een beetje oppassen, want teveel koppel naar de wielen lukt je in het echt niet door gebrek aan tractie, dus je moet eigenlijk een beetje spelen met het toerental. De 4000rpm die ik in het sheetje heb staan is een beetje aan de optimistische kant, je zou het beter op 2000rpm ofzo moeten zetten om wat realistischer te blijven...
Verder moet je aangeven hoeveel tijd het kost om te schakelen, normaal iets van 0.3s als je het vlot doet.
Het sheetje doet het echt behoorlijk goed hoor, ook als ik het vergelijk met de resultaten van mijn vorige auto.
De theorie is niet heel erg ingewikkeld hoor. Het gaat om het evenwicht in krachten, of in ieder geval het ontbreken daarvan tijdens het accelereren
Hij berekent per 0.01s hoeveel kracht er via de wielen aan het wegdek kan worden overgedragen.
Je ziet bv dat er van het totale beschikbare koppel aan de wielen (wat kracht is op het loopoppervlak) er een aantal krachten worden afgetrokken: luchtweerstand (Cw x frontaal oppervlak verrekend met de snelheid), rolweerstand (constante kracht), motormassatraagheid, versnellingsbakverlies.
Je moet ook opgeven bij welk toerental je je koppeling laat slippen bij het wegrijden. Bij dat toerental neemt hij dan het koppel mee (meer koppel dan bij stationair toerental natuurlijk. Je moet hiermee wel een beetje oppassen, want teveel koppel naar de wielen lukt je in het echt niet door gebrek aan tractie, dus je moet eigenlijk een beetje spelen met het toerental. De 4000rpm die ik in het sheetje heb staan is een beetje aan de optimistische kant, je zou het beter op 2000rpm ofzo moeten zetten om wat realistischer te blijven...
Verder moet je aangeven hoeveel tijd het kost om te schakelen, normaal iets van 0.3s als je het vlot doet.
Het sheetje doet het echt behoorlijk goed hoor, ook als ik het vergelijk met de resultaten van mijn vorige auto.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Wat dus ook een handige optie is in dit sheetje, is dat je het sheetje zelf de meest optimale schakelmomenten kan berekenen (optie 2 dacht ik? Ik kan hier even niet kijken).
Ook al perst je motor er niet bij hele hoge toerentallen het maximum vermogen eruit (zoals de standaard 2.2, max. vermogen bij ongeveer 5200rpm), dan nog is het vaak lonend om ver door te trekken in de lage versnellingen, verder dan waar het maximum vermogen zit. Dat laat dit sheetje mooi zien. In de hogere versnellingen steeds minder ver doortrekken (heeft te maken met steeds minder toerenterugval in de hogere versnellingen).
[/nerd alert]
Ook al perst je motor er niet bij hele hoge toerentallen het maximum vermogen eruit (zoals de standaard 2.2, max. vermogen bij ongeveer 5200rpm), dan nog is het vaak lonend om ver door te trekken in de lage versnellingen, verder dan waar het maximum vermogen zit. Dat laat dit sheetje mooi zien. In de hogere versnellingen steeds minder ver doortrekken (heeft te maken met steeds minder toerenterugval in de hogere versnellingen).
[/nerd alert]
[antinerd]
Leuk hoor die sheetjes, maar ik mis een beetje het (snelheids)gevoel. Het is natuurlijk best leuk om de theorie een beetje te bekijken, zodat je een goede indruk krijgt welk effect bepaalde factoren hebben, maar je blind staren op zo'n spreadsheetje maakt je niet sneller.
[/antinerd]
We weten vast ook allemaal dat driftend door de bocht lang niet de snelste manier is, maar wel de leukste.
Doe mij maar gewoon the real thing. Veel leuker!
Leuk hoor die sheetjes, maar ik mis een beetje het (snelheids)gevoel. Het is natuurlijk best leuk om de theorie een beetje te bekijken, zodat je een goede indruk krijgt welk effect bepaalde factoren hebben, maar je blind staren op zo'n spreadsheetje maakt je niet sneller.
[/antinerd]
We weten vast ook allemaal dat driftend door de bocht lang niet de snelste manier is, maar wel de leukste.
Doe mij maar gewoon the real thing. Veel leuker!
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti