Kijk, dat is een helder antwoord! Voor mijn motor heb ik het volgende systeem, dus niets zelf doen aan de ecu:
De werking is gebaseerd op het onderscheppen van de diverse stuursignalen van de brandstofinjectie op de motorfiets. Er zijn twee soorten signalen. De eerste groep bestaat uit de input signalen. Dit zijn bijvoorbeeld de gasklepstand, het krukastoerental, lambda en de koelvloeistoftemperatuur. Daarnaast zijn er de output signalen. Dit zijn de signalen die naar de injectoren en de onstekingsspoelen gaan. De ECU, de injectiecomputer op de motorfiets, verwerkt deze input signalen en bepaalt hiermee, middels voorgeprogrammeerde mappen in zijn geheugen, de output signalen. De Rapid Bike module onderschept deze output signalen, verandert deze en stuurt ze vervolgens door naar de ontsteking en injectoren. De afstelling in de originele ECU is niet of nauwelijks te veranderen, maar die van de Rapid Bike module wel. Middels geavanceerde software is het mogelijk de bestaande brandstofmappen en ontstekingsmappen te optimaliseren en zo een perfecte afstelling te krijgen voor uw motorfiets. Het beste resultaat wordt bereikt op een geremde testbank.
Echt plug en play is dat. Totale kosten zijn "maar" 550 euro. Dan afstellen op de testbank, voor totaal 1.000 euro ben je heel ver. Na het afstellen reed mijn getunde motor zelfs 3 km verder op een liter brandstof met meer pk`s en een betere lucht/benzine verhouding. Die heeft dan ook geen apk keuring....
Schijnbaar werkt een auto dan toch anders?
Waar jullie "prive hackers" mee bezig zijn "begrijp" ik goed. Je hoeft dan niets aan te schaffen, de wijziging is software matig en dus goedkoper. Alleen dan nog de vraag of jullie het ook voor 3de willen doen....