Geschikte nokkenas voor de 2.2 na

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Geschikte nokkenas voor de 2.2 na

Bericht door Co'tje »

Inmiddels heb ik een aardig wensenlijstje om van inlaat tot uitlaat mijn motor onderhanden te nemen. Te beginnen met het luchtfilter en het inlaatspruitstuk. Met als einddoel 200hp aan de krukas :D

Onderweg kom ik dan vanzelf bij de nokkenassen. Bij andere onderwerpen kom ik wel informatie tegen, maar kon geen specifiek draadje vinden. Wel vond ik op de site van Mark een mooi overzicht van beschikbaar materiaal.

Ik ben wel benieuwd wie ervaring heeft met andere nokkenassen voor straatgebruik (zonder charger/turbo). En wie weet heeft een van jullie al "de meest optimale nokkenas" voor de 2.2 op zijn lijstje staan.

Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Mark heeft al 200 krukas pk's met de standaard nokkenas :wink:
Wat heb je nodig:
Goede uitlaat
2.4inlaat
remap

8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

Maik schreef:Mark heeft al 200 krukas pk's met de standaard nokkenas :wink:
Wat heb je nodig:
Goede uitlaat
2.4inlaat
remap
8)
Helemaal waar! Maar de eerste goede remap is nog niet voor iedereen beschikbaar..... (En de 2-bular helaas ook nog niet :( )

Als je er nog 10 extra paarden uit kunt persen met scherpere nokken..... Volgens mij een beperkte investering, en heel erg veel werk is het ook niet.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Ga voor een nokkenas vooral met een tuner in overleg voor je wat uitkiest. Het is namelijk wel belangrijk dat deze weet waar je je auto voor gebruikt. Voorbeeldje: In de bmw van mij was de 266 graden nok beter voor de straat, maar de huidige 288 wint het weer op het circuit. Mocht je het circuit niet opzoeken en / of alleen maar in bergen en dalen rijden, wordt een scherpe nok geen feestmaaltijd.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Ik vraag het nog maar een keer omdat iedereen begint over die ECU :roll: ?

Ik hoor via mijn vrienden dat er gewoon complete vrij programeerbare computers zijn en die je "zo" afstelt op de bank. Kan dat niet in de speedster, ik hoor er niemand over?

Bij motoren is dat echt heel normaal en wordt dat als eerste gedaan na een vervangings demper en luchtfiter. Ook is het veel goedkoper als het uitlaatsysteem en MEER vermogenswinst.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Tuurlijk kun je een vrij programmeerbare ECU erin zetten. Helemaal als je je gaspedaal ombouwt tot 1 die weer gewoon kabelbedient is. Wel natuurlijk even dan ook een andere gasklep erop.

Verder zul je moeten kijken wat er verder aan sensors veranderd moet worden zodat alles samenwerkt met de vrij programmeerbare ECU. Kans dat je nog een extra pulsgever op de krukas moet monteren.

Dan natuurlijk alles laten mappen, waarbij het lastige is om de koude start erg goed te krijgen (test beetje rot dat je elke keer helemaal moet laten afkoelen). Verder natuurlijk vaak geen OBD meer en bij de dealer staan ze ook even met ?? boven hun hoofd als ze iets zouden moeten checken.

Het is niet voor niets dat Peter is begonnen met het aanpassen van de standaard ECU zodat hij in iederegeval voor een groot deel vrij programmeerbaar wordt, maar wel met behoud van alle koude startoptimalisaties, obd etc etc. Maar het is idd helemaal niet zeker of en hoe dat beschikbaar gaat komen.

Overigens is deze motor wel een redelijke uitzondering krijg ik het idee. De restricties buiten de motor (inlaat, uitlaat) zijn fors. Het vervangen van deze onderdelen door betere componenten geeft echt een hele grote winst. En daarna kan je natuurlijk weer verder gaan met het gewone traditionele tunen van een atmosferische motor.

Mark

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Dennizz schreef:Ik hoor via mijn vrienden dat er gewoon complete vrij programeerbare computers zijn en die je "zo" afstelt op de bank. Kan dat niet in de speedster, ik hoor er niemand over?

Bij motoren is dat echt heel normaal en wordt dat als eerste gedaan na een vervangings demper en luchtfiter. Ook is het veel goedkoper als het uitlaatsysteem en MEER vermogenswinst.
Voorbeelden zijn systemen van http://www.vankronenburg.nl of bijv http://www.dtafast.co.uk

Reken overigens niet op 'goedkope tuning' zoals bij motoren dan. Voor een 4 cilinder ben je alleen voor dit systeem inclusief goed afstellen 2 tot 2,5k kwijt bij Kronenburg. Voor een dta moet je het laatste restje van de spaarvarken er ook uitschudden. Overigens is dit pas geleden ook even kort ter sprake gekomen op dit forum. :wink:
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Kijk, dat is een helder antwoord! Voor mijn motor heb ik het volgende systeem, dus niets zelf doen aan de ecu:
De werking is gebaseerd op het onderscheppen van de diverse stuursignalen van de brandstofinjectie op de motorfiets. Er zijn twee soorten signalen. De eerste groep bestaat uit de input signalen. Dit zijn bijvoorbeeld de gasklepstand, het krukastoerental, lambda en de koelvloeistoftemperatuur. Daarnaast zijn er de output signalen. Dit zijn de signalen die naar de injectoren en de onstekingsspoelen gaan. De ECU, de injectiecomputer op de motorfiets, verwerkt deze input signalen en bepaalt hiermee, middels voorgeprogrammeerde mappen in zijn geheugen, de output signalen. De Rapid Bike module onderschept deze output signalen, verandert deze en stuurt ze vervolgens door naar de ontsteking en injectoren. De afstelling in de originele ECU is niet of nauwelijks te veranderen, maar die van de Rapid Bike module wel. Middels geavanceerde software is het mogelijk de bestaande brandstofmappen en ontstekingsmappen te optimaliseren en zo een perfecte afstelling te krijgen voor uw motorfiets. Het beste resultaat wordt bereikt op een geremde testbank.
Echt plug en play is dat. Totale kosten zijn "maar" 550 euro. Dan afstellen op de testbank, voor totaal 1.000 euro ben je heel ver. Na het afstellen reed mijn getunde motor zelfs 3 km verder op een liter brandstof met meer pk`s en een betere lucht/benzine verhouding. Die heeft dan ook geen apk keuring....

Schijnbaar werkt een auto dan toch anders?

Waar jullie "prive hackers" mee bezig zijn "begrijp" ik goed. Je hoeft dan niets aan te schaffen, de wijziging is software matig en dus goedkoper. Alleen dan nog de vraag of jullie het ook voor 3de willen doen....
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Voor de BMW gebruik ik een Alpha N systeem welke hetzelfde doet. Dit om hoofdzakelijk de lhv / lmm te vervangen. Die hebben vaak een te kleine doorgang voor een itb opstelling. Alleen moet in het geval van een Alpha N systeem alsnog de ECU worden herschreven. Uiteindelijk ben je niet heel veel goedkoper uit dan bijv. een KMS. Incl. afstellen is dat nog een kleine 1500 euro. Om nog maar niet te spreken van de kennis over dit systeem. Weinig tuners kunnen dit 'echt' goed afstellen.
Het blok in de Speedster heeft overigens niets aan het Alpha N systeem.

Mijn voorkeur zal altijd uitgaan naar een volledig zelfstandig systeem als een kms of dta-fast. Echter zijn de prijzen niet mals en komt het verstand rap met de jaren. Sommigen noemen het gierigheid. :wink:
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

En we hebben weer een discussie over de ECU/remap te pakken :wink:
Een hot topic op dit forum....

Ritjes in de bergen vind ik het meest plezierig. Een erg piekerig karakter is dan niet het meest plezierig inderdaad, dus te scherp is geen goed idee.

Doe eerst de inlaat en uitlaat, en dan achteraan sluiten voor de remap....
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Nokkenassen en ecu gaan toch met elkaar samen Co. :wink:

Maar goed, niemand kan jou vertellen wat de beste nokkenassen zijn voor dit blok. Die hangen namelijk af van je gebruik.
:idea:
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

Helemaal mee eens. Daarom pak ik het liefst de hele doorstroom in een keer aan. Dat blijft de basis van je motor. Een ECU remap maakt het geheel mooi af.
Blueprinten is helemaal fantastisch, maar dat is financieel een stapje te ver.

Ik heb de hoop hier wat nokkenas-praktijkervaring vandaan te halen. Tuners hebben nogal eens merkvoorkeur, en over het algemeen kiezen ze niet de goedkoopste oplossingen.....
Plaats reactie