Betekenis draden DIS bobine

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
the-duke
Mega lid

Betekenis draden DIS bobine

Bericht door the-duke »

Hallo,

weet iemand toevallig wat de draden betekenen die in de stekker van de DIS bobine zitten ?

Ik ben op zoek naar de draden die aangeven dat er gevonkt moet worden, omdat GT3 en ik van plan zijn dit signaal te gebruiken om metingen te doen met een RoadDyno. http://www.microsmith.co.uk/rd/dyno.htm

Als ik het zo bekijk, krijg ik het idee dat er een dikke plus (rood) en min (bruin) zitten en dat iedere cilinder apart wordt aangestuurd (dus geen wasted spark) door de overige 4 draadjes, maar dat is een pure gok.

gr,
The-Duke
Bijlagen
stekkerdis.jpg
stekkerdis.jpg (193.21 KiB) 7710 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

Als het goed is doet de DIS ook 'compression sense' om de juiste cylinder te ontsteken wat hij wellicht aan de ECU terugmeldt. (de Z22SE heeft als het goed is geen nokkenas-sensor)

Het lijkt aannemelijk dat de 4 draden ieder voor 1 cylinder zijn, maar het kan dus evt. wat ingewikkelder in elkaar zitten wegens deze communicatie.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Mmm, Arno zou dat kunnen verklaren waarom ik geen een fractie van een seconde geen ontsteking had, terwijl ik net vol aan het accelereren was, zonder dat de ECU over de rooie ging?
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

dus.. niemand die weet "wat wat" is in deze stekker ? :?
Bijlagen
dis2.jpg
dis2.jpg (115.51 KiB) 7632 keer bekeken
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Vermoed dat je onvoldoende info hebt in het CSI artikel in de bibliotheek?
C30-94@0.55bar
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Ha die Mark,

ik heb het gelezen (vanavond pas gezien toevallig), maar zag daar geen schema .. Ook het schema uit het TIS bekeken, maar daar kom ik niet helemaal uit. Ten eerste zie ik daar maar 5 draden, terwijl er 6 zijn en daarnaast zegt het niet wat wat is, al zou het allemaal overeenkomen (ik mis sowieso bruin en rood)..

Weet jij er misschien meer van ?

gr,
The-Duke
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje

DIS

Bericht door Pipo »

Als je een Speedster hebt van bouwjaar 2001/2002, dan heb je 6 draden aan je DIS-ontstekingsmodule.

- EST 1/4 (Spark timing signal voor cylinders 1 & 4) ( signaal komend van de MULTEC motor controle unit)
- EST 2/3 (Spark timing signal voor cylinders 2 & 3) (signaal komend van de MULTEC motor controle unit)
- CAMOUT signal (5V blokgolf signaal uitgaand naar de MULTEC controle unit) (omdat de Z22SE geen nokkenassensor heeft, genereert hij dit signaal via de DIS)
- CKP synchronisatie pulse (blokgolfsignaal uitgaand naar de MULTEC controle unit (hogere frequentie dan het CAMOUT signaal)
- CKP sensor pulse (signaal komende van de krukas impulse sensor)
- CKP sensor pulse (signaal komende van de krukas impulse sensor)

De CKP signaal-draden zouden volgens de TIS Bruin en Bruin/zwart moeten zijn. (in jouw geval blijkbaar Bruin en Rood)
De draden tussen de MULTEC en de DIS respectievelijk Zwart/Rood, Zwart/Wit, Zwart/Geel en Zwart/Blauw.

Ik kan je helaas niet zeggen welke signalen juist met welke draadkleuren overeenkomen. Je zal dus aan het meten moeten gaan.

In de forum bibliotheek zit er trouwens een leerrijk stukje over de werking van een DIS onsteking.
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... ie/csi.pdf
A thing of beauty is a joy forever!
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Ha die Pipo,

bedankt voor je uitgebreide antwoord ! :D

Dat scheelt weer wat zoekwerk en prutsen morgen. We gaan dan proberen om de auto te meten met de RoadDyno zoals eerder gezegd en hopelijk kunnen we een voldoende duidelijk/sterk signaal oppikken (werkt met een inductieve klem rond een kabeltje)..

We zullen zien..

gr,
The-Duke
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Hi The-Duke,

die signalen waar Pipo mee aan kwam staan dus precies in dat document waar ik aan refereerde in de bibliotheek. Voor zover ik weet is er geen uitgebreider artikel over de ontstekingsunit. En de pinouts, tja, dat zit gewoon niet in de Opel documentatie helaas.

Over de rollenbank, bij mij is op deze manier ook zo de ontstekingspuls opgepakt (met een inductieve klem), dus ik gok dat je daar geen probleem mee moet hebben. Helaas was ik toen zo bezig om te kijken of ze de ophanging niet sloopten met het vastsjorren dat ik niet meer gezien heb over welke aders ze de klem hebben gezet

http://www.verboom.net/projects/speedst ... ex_nl.html

Mark
C30-94@0.55bar
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Ik geloof dat de extra ECU van HITec daar ook zijn signaal vandaan haalt. Pascal weet waarschijnlijk precies welk draadje aangezien hij dit zelf heeft gedaan.
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Een kleine update..

We hebben vandaag de eerste resultaten..
Alle draden geprobeerd (niet direct dus, maar met inductieve klem) en hadden slechts op 1 draad signaal: de zwart/witte..
Op zich heel vreemd, want je zou verwachten dat het er minimaal 2 draden moeten zijn die signaal geven, als je aanneemt dat we het stuursignaal van de DIS te pakken hadden bijvoorbeeld.

We weten ondertussen ook dat het een "soort wasted spark signaal" is, het is dus gelijk aan de frequentie van het toerental (1 puls per omwenteling).
Hiermee is het dus moeilijk te zeggen welk signaal we hebben opgepikt.. Het kan een krukassignaal zijn of een wasted spark-achtig signaal, die beiden 1x/omw, voor kunnen komen.

De GT3 gemeten zonder problemen, maar de speedster geeft rare waarden qua berekend vermogen en koppel.. Toerentallen en snelheden etc. etc. kloppen allemaal in de data logging, maar vermogen gaat nergens over (rond de 520pk aan de wielen), dus moeten we nog wat langer over nadenken.. :?
Ik weet nog niet waar het in zit.. (heb roaddyno al 100-den keren op andere auto's gebruikt, dus is geen simpel foutje denk ik)

Ik ben wel heel benieuwd te horen welk draadje Pascal heeft gebruikt voor zijn compressor (en of ie misschien wel weet wat alle draden betekenen?) :D

gr,
The-Duke
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Maarten zal het ook weten, mocht Pascal niet antwoorden op je pb.
Pascal heeft overigens het signaal uiteindelijk :?: ergens anders vandaan gehaald omdat bij hem het signaal te zwak was.
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Pascal had toch uiteindelijk het signaal genomen wat gebruikt wordt om de stack aan te sturen? Dat is het signaal wat gegenereerd wordt door de ECU. Is wel laagspannings signaal, dus waarschijnlijk lastig om inductief op te pakken.

Mark
C30-94@0.55bar
rik1083
Nieuw lid

Bericht door rik1083 »

Hi. I'm sorry to have to speak english and for the thread revival :)
Does anyone know the pinout from the CSI module?

thanks
Richard
Plaats reactie