Watertemperatuur, wat is goed?

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Zo te lezen is dus het probleem van vlieger een kapotte thermostaat.
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Re: Watertemperatuur, wat is goed?

Bericht door Pascal »

vlieger schreef:Ik rijd niet zo vaak op de snelweg maar nu het zo koud is valt mij het volgende op: als ik 100 rijdt dan geeft het display een watertemperatuur van 84 graden aan, ongeveer 3 graden minder dan "vroeger" toen ik nog geen kompressor en extradikke radaiteur had (zoals in de turbo).
Maar als ik 120 rijd (of sneller natuurlijk) dan zakt de temperatuur langzaam af tot onder de 72 graden en geeft het display dus helemaal niks meer aan!

Is dit eigenlijk wel gezond voor de motor, koel is goed maar misschien wordt het op een gegeven moment wel te koel? En nu is het nog een paar graden boven nul. Stel dat het buiten 10 graden vriest. Dan wordt mijn motor misschien helmaal niet meer warm. :?

Pascal, jij rijdt ook met kompressor en zo'n dikke radiateur rond. Is het bij jou net zo?
Hoi Emile, ik had hier ook last van.
Op de snelweg zakte de temp weg tot rond de 73 graden.
En als je even op het gas ging vloog hij binnen enkele seconden naar 89 graden.

Ik heb toen terug de originele thermostaat er in gepropt. en probleem was opgelost.
Let wel op Emile als je deze zelf gaat vervangen dat je een hoop vloeistof
gaat verliezen. (dus een bende)

Gr.Pascal
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Pascal,

Was bij jouw de 'koude thermostaat' aangepast?, dus een extra gaatje erin geboord zodat altijd koelwater doorloopt?

Dat heeft voor en nadelen, zoals we al eens besproken hebben.

Een gaatje erin boren doen ze bij auto's die zwaar belast worden zodat het koelwater in de radiator al langzaam mee opwarmt en als de Thermostaat dan opent de temperatuurschok niet te groot is voor het blok.

Nadeel is dat je bij weinig belasting en veel rijwind (rustig op de snelweg rijden) het hele koelsysteem gebruikt (zij het met beperkte doorstroming) en het blok dan niet meer de normale bedrijfstemperatuur haalt.

Ik heb er een 87 graden Thermostaat in zonder extra gaatje en mijn temperatuur blijft goed rond die 87 graden.
Op het circuit wordt ie wel duidelijk heter => 105C op Zolder laatst.
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Nee Maarten ik had er geen gaatje in zitten.
Gebruikersavatar
vlieger
Actief lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:18
Locatie: Noord-Brabant

Re: Watertemperatuur, wat is goed?

Bericht door vlieger »

Pascal schreef: Hoi Emile, ik had hier ook last van.
Op de snelweg zakte de temp weg tot rond de 73 graden.
En als je even op het gas ging vloog hij binnen enkele seconden naar 89 graden.

Ik heb toen terug de originele thermostaat er in gepropt. en probleem was opgelost.
Let wel op Emile als je deze zelf gaat vervangen dat je een hoop vloeistof
gaat verliezen. (dus een bende)

Gr.Pascal
Ik heb even een paar dagen geen tijd gehad om te kijken op het forum, maar wat een reacties zeg...

Dus mijn termostaat is vervangen door Hitec? Ik wist dit dus niet hoor. Ik moet dus eigenlijk mijn oude weer terug hebben. Maar ik weet niet wat dit betekent, dan ligt mijn oude termostaat bij Hitec zeker? Ik heb geen onderdelen meegekregen dus wat nu? Is zo'n termostaat een duur onderdeel?
Plaats reactie