Het probleem met laden in een paar seconden blijft dat je ergens de energie vandaan moet halen.
Enige tijd geleden was er ook een Nederlandse Elise omgebouwd waarbij ook al gemeld werd dat de auto in zeer korte tijd opgeladen zou kunnen worden.
Alleen, als je dat natuurkundig benadert is er een kleine onvolkomenheid in het verhaal.
De hoeveelheid energie (in KJ) die nodig is om een motor gedurende een bepaalde tijd een bepaald koppel (ook weer energie) te laten leveren komt niet als een wonder uit de lucht vallen. Die energie moet je er eerst instoppen.
Er vanuit gaande dat je een motor hebt met 100% rendement (is eveneens onmogelijk) moet je er dus evenveel energie instoppen als je eruit wil halen.
Om 300km te rijden heb je een aardige hoeveelheid energie nodig, als je die in heel korte tijd uit een stopcontact wil halen moet je een zeer grote hoeveelheid stroom zien te leveren.
Ik heb de cijfers niet meer bij de hand, maar een tijdje geleden heb ik al eens aan dat verhaal gerekend en was de conclusie dat je met zulke energie niveaus nooit meer hoeft te pekelen op straat, mits je de electriciteits leidingen onder de weg legt
Er zit overigens wel een kern van waarheid in het verhaal van het zeer snel kunnen laden. De accu's die men heeft gebruikt zijn niet van het standaard Li-ion type zoals in het telefoontje of in de laptop zijn gebruikt (over milieuvriendelijk gesproken!!) maar van een nieuw type wat door een nieuwe startup uit de TU-Delft is ontwikkeld. Veelbelovend, maar volgens mij nog niet helemaal produktie rijp.
Inmiddels is er een ander initiatief gaande waar ik heel wat meer toekomst in zie. Een distributie systeem van accu's.. Grootste struikelblok daarbij is uiteraard dat iedereen uiteindelijk op dezelfde accu technologie moet gaan werken en dat iedereen een standaard vorm moet accepteren.
Op het moment dat je zoiets hebt kan je dus gewoon gaan tanken, alleen krijg je dan in plaats van benzine een nieuwe accu.
Het tankstation heeft vervolgens alle middelen om die accu's weer op te laden.
Dat zou op zich ook kwa infrastructuur een stuk handiger zijn omdat je er niet aan zou moeten denken wat het moet kosten om op alle plaatsen waar de eigenaren de auto parkeren hoog vermogen aansluitingen te installeren.
Alleen als je daar al denkt mag je je afvragen wat nu het hele idee van die milieu hype is. Uiteindelijk gooi jet de zogenaamde winst voor het milieu weer net zo snel over de schutting in de vorm van chemisch afval (accu's) en in de vorm van giga hoeveelheden koper die de grond inmoeten om de energie te transporteren.