Nw Tesla roadster op de basis van de ELise

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
rayz25

Nw Tesla roadster op de basis van de ELise

Bericht door rayz25 »

http://www.youtube.com/watch?v=Rr9FcbVAYuE

Elektro motor, :?

Based on a lotus elise
Laatst gewijzigd door rayz25 op 24 dec 2008 9:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

ik weet nu niet of ik het een vette bak moet vinden
het motor geluid klinkt wel lache

maar geef me toch maar de lekkere benzine
rayz25

Bericht door rayz25 »

M-speed schreef:ik weet nu niet of ik het een vette bak moet vinden
het motor geluid klinkt wel lache

maar geef me toch maar de lekkere benzine
Mischien over 5- 10 jaar zal dit een wagen kunnen zijn die de benzine motor kan vervangen, En er een nieuwe techniek mischien is zodat je langer kan rijden en op kan laden in enkele sec,

De techniek hiervoor is er nog niet, Maar ik denk toch dat de elektro motor de toekomst is,
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Het probleem met laden in een paar seconden blijft dat je ergens de energie vandaan moet halen.

Enige tijd geleden was er ook een Nederlandse Elise omgebouwd waarbij ook al gemeld werd dat de auto in zeer korte tijd opgeladen zou kunnen worden.
Alleen, als je dat natuurkundig benadert is er een kleine onvolkomenheid in het verhaal.
De hoeveelheid energie (in KJ) die nodig is om een motor gedurende een bepaalde tijd een bepaald koppel (ook weer energie) te laten leveren komt niet als een wonder uit de lucht vallen. Die energie moet je er eerst instoppen.

Er vanuit gaande dat je een motor hebt met 100% rendement (is eveneens onmogelijk) moet je er dus evenveel energie instoppen als je eruit wil halen.

Om 300km te rijden heb je een aardige hoeveelheid energie nodig, als je die in heel korte tijd uit een stopcontact wil halen moet je een zeer grote hoeveelheid stroom zien te leveren.
Ik heb de cijfers niet meer bij de hand, maar een tijdje geleden heb ik al eens aan dat verhaal gerekend en was de conclusie dat je met zulke energie niveaus nooit meer hoeft te pekelen op straat, mits je de electriciteits leidingen onder de weg legt :)

Er zit overigens wel een kern van waarheid in het verhaal van het zeer snel kunnen laden. De accu's die men heeft gebruikt zijn niet van het standaard Li-ion type zoals in het telefoontje of in de laptop zijn gebruikt (over milieuvriendelijk gesproken!!) maar van een nieuw type wat door een nieuwe startup uit de TU-Delft is ontwikkeld. Veelbelovend, maar volgens mij nog niet helemaal produktie rijp.

Inmiddels is er een ander initiatief gaande waar ik heel wat meer toekomst in zie. Een distributie systeem van accu's.. Grootste struikelblok daarbij is uiteraard dat iedereen uiteindelijk op dezelfde accu technologie moet gaan werken en dat iedereen een standaard vorm moet accepteren.
Op het moment dat je zoiets hebt kan je dus gewoon gaan tanken, alleen krijg je dan in plaats van benzine een nieuwe accu.
Het tankstation heeft vervolgens alle middelen om die accu's weer op te laden.

Dat zou op zich ook kwa infrastructuur een stuk handiger zijn omdat je er niet aan zou moeten denken wat het moet kosten om op alle plaatsen waar de eigenaren de auto parkeren hoog vermogen aansluitingen te installeren.

Alleen als je daar al denkt mag je je afvragen wat nu het hele idee van die milieu hype is. Uiteindelijk gooi jet de zogenaamde winst voor het milieu weer net zo snel over de schutting in de vorm van chemisch afval (accu's) en in de vorm van giga hoeveelheden koper die de grond inmoeten om de energie te transporteren.
Afbeelding
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

is het niet mogelijk om bij oplaadpunten (in je garage) een soort buffer te hebben die via het normale stroomnet wordt opgeladen en die snel kan ontladen richting accu van de auto zodra je deze aansluit?
Of een verwisselbare accu, die je telkens wisselt: eentje laad op terwijl je de andere gebruikt. Als je thuis komt wissel je ze weer om.
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

of, zoals bij top gear al werd genoemd: in de toekomst gebruiken we geen accu's meer om de elektriciteit te leveren maar brandstofcellen.
rayz25

Bericht door rayz25 »

Jullie blijven bij het stopcontact verhaal ik bedoel ik nieuwe technologie
om een andere manier om stroom op te wekken, met een vloeistof,

Netzoals ik een lege accu heb en daar accuzuur in stop is deze gelijk op geladen zo iets bedoel ik kan ook met andere stoffen zijn, Maar deze techniek is er nog niet, En dan bedoel ik een andere stof bij het tankstation,

Kernenergie zou kunnen maar dan een veiligere vorm hiervan die nog niet bestaat, :wink:
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

12Esc schreef:is het niet mogelijk om bij oplaadpunten (in je garage) een soort buffer te hebben die via het normale stroomnet wordt opgeladen en die snel kan ontladen richting accu van de auto zodra je deze aansluit?
Of een verwisselbare accu, die je telkens wisselt: eentje laad op terwijl je de andere gebruikt. Als je thuis komt wissel je ze weer om.
lol... bedoel je een accu? :lol:
Afbeelding
rayz25

Bericht door rayz25 »

gisteren was die op sbs6 schijnt dus al in nederland rond te rijden,
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

ja... demo van Tesla UK
Afbeelding
Plaats reactie