De effectiviteit van de originele roll-over bar is nogal groot. Het mag allemaal wat lullig ogen, maar er zijn voldoende voordelen van serieus vervelende koprollen waar mensen 'gewoon' uitgestapt, dan wel uitgehaald zijn.
Het laatste voorbeeld:
Scottie (inderdaad... hoe raad je het.. een schot:)) komt met zijn Exige (open) met een mijltje of 60-70 over een gemiddelde B-weg aanblaffen als er plots een oud Duits stel besluit om inclusief auto over te steken.
Resultaat een 30% frontaal crash met een koprol als gevolg.
Landing is nogal hard, Exige ziet er uit als een wokkel. Omdat ie ondersteboven is geland was het nogal lastig voor hem om uit het wrak te komen, maar drie brandweerwagens en een trauma helicopter verder is ie uit het wrak en in staat om in ieder geval naar de ambulance te hinkelen. (wat natuurlijk niet mocht

)
(iemand hier zal nu ineens een sticker op die rode 211 in Dijon gaan begrijpen
De Exige S2 was open op het moment van de crash, de crash was met forse snelheid en de landing direct op het dak.
De cabine was in tact.
Een ander voorbeeld is Tut. Die heeft TUTN1 ondersteboven met hoge snelheid in een greppel gesmeten en ook hij is er uitgestapt.
Zo zijn er veel meer voorbeelden.
De standaard roll-over bar mag dan niet zo stevig lijken, in combinatie met de voorruit stijl (die mag je in het verhaal niet vergeten) is het geheel een uitermate goed absorberende oplossing.
De A-stijl is bedoeld om het aantal drukpunten te verminderen. Het zorgt ervoor dat de standaard roll-over bar niet in het midden ingedrukt kan worden. (vandaar de midden aansluiting met twee 45 graden buizen) en zorg ervoor dat de roll-over bar bij een impact niet naar voren gedrukt kan worden (de lange buis, die er overigens ook voor zorgt dat krachten afgeleid worden naar de rechter voorzijde van het chassis.