rolkooi

Algemene zaken omtrent onze auto.
ohjeetje..
Actief lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
Locatie: Huizen

Bericht door ohjeetje.. »

Mijn zwarte engelen dus..
Speedster 2.2
Golf GTI
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Herman schreef:
YvoTuk schreef:De effectiviteit van de originele roll-over bar is nogal groot. Het mag allemaal wat lullig ogen, maar er zijn voldoende voordelen van serieus vervelende koprollen waar mensen 'gewoon' uitgestapt, dan wel uitgehaald zijn.
Er zijn ook wel voorbeelden waarbij een kooi wellicht nog iets had kunnen doen... :|
Meestal is er bij zulke klappers sprake van een volledige side impact. Ik kan de 'beroemde' foto's van een S2 die in het oosten des lands in een boom geklommen was. De auto brak finaal in tweeen en de eigenaar... stapte er simpelweg uit!
Afbeelding
Paskal
Actief lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 01 aug 2005 6:56
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Bericht door Paskal »

Zoals wellicht bekend ben ik ergens in de zomer met mijn Speedster van de baan af gegaan op de Ring :( Ik ben gelukkig niet gerold, maar ik heb een actiefoto van e.e.a. en daarbij staat mijn auto toch echt onder een hoek van 45 grd t.ov. de aarde waarbij de snelheid niet gering is...... Zo heel vreemd of hard ging het niet eigenlijk, maar wat ik hiermee aan wil geven: je ligt sneller op je dak dan je denkt. En ja, dus ook met een Speedster :roll:

Heb op het circuit altijd in gekooide wagens gereden muv de Speedster. Eén ding staat voor mij vast: bij enthousiast circuit-gebruik zal en moet ik een kooi om mij heen hebben :) Voor mij dus helaas geen Speedster meer voor circuitgebruik.....
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Ja... dat is vervelend.. maar is het met dit soort dingen niet net zo'n kans berekening als bij een verzekeraar?
Hoe groot is de kans dat je op het dak land? Erg klein.

Als ik even naar de cijfers kijk van Lotus on Track (die toch bij elkaar al ettelijke tienduizenden deelnemers op trackdays hebben gehad) en ik zie dat er nog nooit eentje op het dak beland is moet ik toch concluderen dat de kans erg klein is.

Of is dit net zoiets als "volgens de statistieken sterven de meeste mensen in hun slaap, dus ik slaap niet meer"?
Afbeelding
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Het slapen vs omrollen verhaal is imho niet te vergelijken. Het één is te voorkomen, het ander niet. :idea:

Kwam gisteren tijdens een tussenstop van de rondrit een gele Elise S1 tegen die de A cage had ingebouwd. Hem aangesproken en de kooi bekeken. Ziet er op zich degelijk huit. Wel gaf hij aan dat niets paste. Zowel de platen van "A" als de stang (te lang) zelf moesten iets aangepast worden.

Koste hem 800 euri in Duitsland. Kaartje gehad van de leverancier. Klinkt een stuk beter dan de 865 ex btw die ik van de Belgische leverancier voorgedrukt kreeg.
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

ja maar die van 865 ex past misschien wel in 1 keer in plaats van de boel zelf nog te moeten verbouwen

als je dat ding wil zou ik eerst bij alle 2 de leveranciers de maten opvragen
zijn ze het zelfde dan kun je voor de goedkoopste gaan

an anders voor de geen die het beste in de buurt komt
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Ze zijn beide van Safety Devices. Ga er gemakshalve dus vanuit dat geen van de leveranciers zelf iedere bestelling gaat aanpassen. Voor 800 inclusief scheelt dat dan een hoop. :wink:
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Safety devices is al een paar jaar failliet... dus ik weet niet waar deze mensen ze vandaan halen, maar niet bij SD.
Afbeelding
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Vaag. Ik ben er via deze link van Maik op gekomen: http://www.safetydevices.co.uk/index.ph ... :tony-fall

De gegevens die ik daarna had van de importeur die in de Benelux zou zitten ook. Daar kreeg ik dit bericht van:
Goeie morgen,

Het A-Frame 0067 kost 787,5 euro
4-6 weken levertijd.

De prijs van de complete rolkooi bedraagt 1610 euro.
Op voorraad.

Prijzen excl. BTW.

In bijlage enige informatie.


Mvg.
Frank Beuckelaere

Safety Devices Benelux
Tel: +32/(0)51 58 99 18
Mobile: +32/(0)476 500 993
Fax: +32/(0)51 58 95 11
info@safetydevices.be

:?
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Dat is idd vaag! Beide sites zijn op zwart, dus ook weinig te zien.

Overigens de passing op een Elise S1 kan wel kloppen omdat die dingen destijds allemaal zonder mallen geproduceerd zijn. De positie van de roll-over hoop kan dus van auto tot auto verschillen t.o.v. het chassis. Daarom moeten ook alle S1 hardtops pas gemaakt worden :) Echt oudengels handwerk ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

allen schreef: Koste hem 800 euri in Duitsland. Kaartje gehad van de leverancier. Klinkt een stuk beter dan de 865 ex btw die ik van de Belgische leverancier voorgedrukt kreeg.
Let wel op dat het monteren van een A-frame op een S1 Elise een veel eenvoudigere klus is als op een Speedster of S2 elise!

Bij de S1 Elise kan je aan de bovenkant bijvoorbeeld de rollbar zelf eenvoudig helemaal 'vrij' maken om de bovenkant van de 'A' aan vast te maken.

Bij de S2 en Speedster zit het (achter)raamframe en verschillende zooi er aan gelijmd. Daar moet dus gehakt en gezaagd worden. Daarna moet het zaakje weer zo passend worden terug gebouwd dat een evt. soft en hardtop nog passen. Vaak gaan ze hier dan ook maar lassen om de zaak er in te krijgen..

Beetje vergelijkbaar aan de onderkant waar je bij de S1 ook makkelijker bij komt.

Wat ik begreep is dat een A-frame installatie op de S2 een fikse klus van een paar dagen is (en waarschijnlijk dus op de Speedster ook) door de bijkomende werkzaamheden.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Geweldig. Van een werkend linkje naar een importeur in België. Daar dan weer info vandaan gehaald. Ondertussen een hele discussie over wat wel en niet veilig is. Safety Devices schijnt dan ineens failliet, de linkjes zijn plotsklaps allemaal dood, het kaartje dat ik gisteren bemachtigde is van www.calypso-online.de en als kers op de taart meld Arno dat zelfs de A-Cage een ramp moet zijn om te installeren. :shock:

Ik ben er even klaar mee. Gewoon niet over de kop slaan en voorzichtig rijden!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Mooi verhaal weer :lol:
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

allen schreef:Ik ben er even klaar mee. Gewoon niet over de kop slaan en voorzichtig rijden!
Nou ja.. da's misschien nog niet zo'n gek idee :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

YvoTuk schreef:Het laatste voorbeeld:
Scottie (inderdaad... hoe raad je het.. een schot:)) komt met zijn Exige (open) met een mijltje of 60-70 over een gemiddelde B-weg aanblaffen als er plots een oud Duits stel besluit om inclusief auto over te steken.
Resultaat een 30% frontaal crash met een koprol als gevolg.

Landing is nogal hard, Exige ziet er uit als een wokkel. Omdat ie ondersteboven is geland was het nogal lastig voor hem om uit het wrak te komen, maar drie brandweerwagens en een trauma helicopter verder is ie uit het wrak en in staat om in ieder geval naar de ambulance te hinkelen. (wat natuurlijk niet mocht :))

(iemand hier zal nu ineens een sticker op die rode 2-11 in Dijon gaan begrijpen :)

De Exige S2 was open op het moment van de crash, de crash was met forse snelheid en de landing direct op het dak.
Hij heeft mij het verhaal verteld. Na het zien van het wrak kon hij zelf niet geloven hoe hij dat kon overleven. Ongelooflijke mazzel of uitgekiende engineering van de auto qua veiligheid van Lotus? :roll:
Moet in dit geval de combi geweest zijn!

Ik moest even zoeken.... :wink:
Zijn 'vrienden' hebben de Shiny Side Up, en de Anti-Nazi stickers verzorgd. Van de laatste heb ik geen detail foto gevonden. Heeft hij er afgehaald na de eerste dag Nurburg-ring. :lol:


Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie