Spider schreef:zou ik even niet weten maar half gas, wat is voor jou half gas?
wat is de waarde ervan? voor mij als ik naar de grafiek kijk lees ik de motor levert meer vermogen dus is krachtiger maar kan ie het ook kwijt maw levert ie ook trekkracht lees koppel. als beide in de grafiek omhoog gaan over het hele bereik zou ik zeggen heb je ook met jouw halfgas een beter rijdende auto maar met een vaste gasstand is in mijn ogen niet interressant want het gaat om de dynamiek van nul naar 200 van 80 naar 120 van 150 naar 200 etc hoe makkelijker hoe dynamisher levendiger je auto aanvoelt. eenmaal op een vaste snelheid bijv 140 km/h heeft alles dezelfde dynamiek of dat nu een speedster is of een diesellocomotief.
Even terug naar een andere soort motor 600cc met allerlei spullen erop.
Met de gas stand 100% open (volgas) had ik de eerste 11.000 toeren nauwelijks winst (1 pk ofzo) vanaf 11.000 liep dat op naar 5 pk.
Na die aanpassingen had ik wel met half gas (50% gasklep open) over de gehele linie 10 pk winst tegen over eerst.
Waar je voorheen 3/4 gas moest geven om een bepaalde acceleratie te halen hoefde je daarna nog maar half gas te geven voor hetzelfde gevoel/acceleratie.
Stel je doet een meting met de speedy, maar ipv vol gas druk je het pedaal maar 50% in (wat ook meer standaard is tijdens het rijden) tot aan de begrenzer. De pk`s die je dan meet zijn er dan misschien 80?
Misschien heb je na aanpassingen met halfgas misschien wel 95 pk, dan zou dat erg merkbaar zijn tijdens het rijden. Dit ga je natuurlijk super goed merken tijdens normaal rijden. Omdat je met normaal woon-werk niet het pedaal contant op de bodem trapt?
Eigenlijk is de vraag:
Is de winst pk`s bij volgas evenredig met andere gas(klep) standen. Zo nee, hoe wijkt deze af?
De runs zijn bij volgas en dan heb je een vermogenswinst van 10 pk over de linie, maar als je maar de helft gas geeft heb je dan ook 10 pk winst of misschien wel 20 pk?
Als je dus bij half gas nauwelijks winst hebt (of bij alle standen m.u.v. 100%) heb je niets aan die pk`s/Nm`s alleen als je volgas geeft....
Kom ik een beetje begrijpelijk over?