Verslag van 147 naar 300+

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Exmantaa »

Volgens mij was de fa. Hitec failliet, maar is wel doorgestart in een andere vorm. Vandaar misschien dat jouw oude contactgegevens niet meer werken. Op het duitse speedster forum loopt de groupbuy namelijk nog gewoon zonder problemen.
(En ik zou inderdaad eens Stephan Klasen contakten. Die doet nl. de reflashes voor Courtenay, dus zal dat dan ook wel voor Hitec doen.)

Mijn set-up:
- Standaard 2,2 (voorlopig nog wel)
- Piper 4-1 (beetje nabewerkt) + 2,5 downpipe/sportcat
- Standaard turbo demper met 2,25" U-bocht (voorlopig)
- SC met de standaard LSJ poelie en 68mm throttle body
- Bewerkt SC inlaatspruitstuk (laminova slots iets vergroot)
- Dual pass koeler eindplaat
- Grote Pro Alloy pre-radiator
- De nieuwe "standaard' 42mm alu radiator van Eliseshop ;)
- Courtenay reflash met Z20LET injectoren.

Zal even een plaatje zoeken van die dual pass, want dat is een simpele maar heel effectieve mod.
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Dual pass eindplaat: Afbeelding

Standaard gaat de koeling er onderin in, loopt door de 4 laminova's en komt er boven uit. Het koelwater warmt alleen onderweg flink op en koelt op het laatst niet veel meer.
Er wordt een extra aansluiting gemaak die water naar de twee binnenste Laminova's toevoert. Dit stroomt dan door de buitenste weer terug en komt er boven en onder weer uit. (Wel even twee laminova cores omdraaien omdat de stroomrichting hier omgedraaid is.)

Lees meer op: http://cobaltss.net/forums/showthread.p ... =dual+pass
Treertje
Actief lid
Contacteer:

Aanpassen 120A dynamo

Bericht door Treertje »

Net als bij het 2.4 spruitstuk past de 120A dynamo niet meer na montage van de SC spruitstuk.
Meerdere hebben al aangegeven dat je hiervoor in de plaats de 100A uitvoering moet monteren.
Omdat ik natuurlijk redelijk eigenwijs ben besloten om toch een 120A dynamo aan te passen en is redelijk gelukt.
Eerst maar een nieuwe gekocht.
Het probleem is dat de stofkap van de borstels te groot is en de aansluitingen tegen het spruitstuk komen wat natuurlijk enorme kortsluiting veroorzaakt.
Dus stofkap inkorten en een zij-aansluiting maken voor de stroomafvoer.
Vier kleine busjes vergroten de montage afstand met 1 cm wat precies genoeg blijkt te zijn.
zie hier het resultaat
Bijlagen
IMG_0082 (Small).jpg
IMG_0082 (Small).jpg (60 KiB) 3285 keer bekeken
IMG_0065 (Small).jpg
IMG_0065 (Small).jpg (45.59 KiB) 3291 keer bekeken
IMG_0081 (Small).jpg
IMG_0081 (Small).jpg (58.94 KiB) 3292 keer bekeken
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

Vraagje...

Is de standaard riem-spanner sterk genoeg om de tegendruk van de supercharger op de riem aan te kunnen?

Die geeft natuurlijk toch een stuk meer weerstand op het systeem als een dynamo (+ in een vectra een A/C compressor en stuurbekrachtigings-pomp)

Meeste SC installs op andere auto's die ik heb gezien gebruiken vaak een losse riem op een dikkere krukas poelie of gaan naar een mechanische/vaste spanner om de supercharger riem in gareel te houden.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Treertje
Actief lid
Contacteer:

Bericht door Treertje »

Hey Arno,

Recht boven aan heb ik een extra vaste spanner gemonteerd en op de dynamo een soort slipkoppeling om het klapperen van de riem tegen te gaan.
De huidige spanner geeft heel veel druk, moet genoeg zijn in combinatie met de vaste spanner.
en door de dynamo 1 cm naar achter te plaatsen wordt de snaar ook weer beter en strakker gespannen.
mocht het niet volstaan proppen we er gewoon nog een spanner bij.

Een losse riem heb ik nog nooit gezien??

gr.
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Inderdaad best eigenwijs om dan toch een nieuwe 120A te kopen i.p.v. de beter passende 100A versie. :D
Dit is mijn gemodificeerde 100A dynamo. Aansluiting pluspool rechtstreeks, met ingekort draadeind (voor de zekerheid). Stofkap gemodificeerd voor het mooie en ik wilde de ontstoring gebruiken die daarin zit.
Afbeelding

Jouw afstandsbusjes zorgen helaas wel dat de riem iets minder om de SC poelie heen loopt, maar dat zal peanuts zijn denk ik. Welke riemlengte gebruik je? Vergeleken met de normale SC kits lijkt je spanner niet erg strak te staan. (De stage 2 kit heeft een 5PK-1270 riem, welke bijna niet om de poelies is te krijgen...)

En wat voor slipkoppeling is dat? Deze lijkt namelijk wel heel erg op de poelie van een US-LSJ dynamo, echter draait deze normaal wel de andere kant op...
Treertje
Actief lid
Contacteer:

Bericht door Treertje »

riem is idd een 5pk .... alleen de maat moet ik ff opzoeken.
Deze riem is veel te groot, moet min 5 cm korter, maar zat bij het hitec set. Kan hm pas echt monteren zodra de ketting spanner klaar is.
Heb de draairichting gecontroleerd, deze is rechtsom (klok mee) dus moet goed gaan.
Ik was bang dat de 100 amp niet voldoende is voor mn complete installatie te voeden, dus vandaar voor de zekerheid.
De ontstoorder heb ik laten vervallen, ik gebruik een RFI filter kit
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Die vrijloopnaaf (rechtsom blokkerend) zat dus standaard op dynamo? (auto type?) En is neem ik aan dus ook voor een 5-ribs 5PK riem?
(De LSJ dynamo/vrijlooppoelie draait linksom door de andere riemvoering en heeft een 6PK riem...)
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Maarten »

Hoi Treertje,

Jouw riemverloop is ook heel anders als bij de standaard Hitec kit.
Bij de kit wordt een veelgrotere afstand tussen blok en dynamo gemonteerd met daarop een omkeer rol. Zo heeft de riem een groot contact vlak met de poelie van de dynamo en van de compressor.

Ik heb het idee dat jouw dynamo zo snel zal doorslippen als hij wat zwaarder belast wordt.

Groeten,
Maarten
Treertje
Actief lid
Contacteer:

Bericht door Treertje »

Maarten, ik heb eigenlijk geen idee.
Ben een beetje aan de goden overgeleverd, zit absoluut geen handleiding bij.
ik zou de bussen kunnen verlengen, zodat de dynamo verder naar achter komt.
Misschien is het zelfs zo dat de spanner nog anders gemonteerd moet zijn.

Wie heeft er een foto van hoe het hoort te zitten?
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Maarten schreef:Hoi Treertje,

Jouw riemverloop is ook heel anders als bij de standaard Hitec kit.
Bij de kit wordt een veelgrotere afstand tussen blok en dynamo gemonteerd met daarop een omkeer rol. Zo heeft de riem een groot contact vlak met de poelie van de dynamo en van de compressor.

Ik heb het idee dat jouw dynamo zo snel zal doorslippen als hij wat zwaarder belast wordt.

Groeten,
Maarten
Jij bedoelt/hebt de oude riemvoering waar ze vanaf gestapt zijn wegens riemploblemen. De nieuwe versie is zoals hier (zonder afstandsbusjes dan) met dit alu blok aan de buitenkant van de dynamo.
Inderdaad minder omloop van de dynamo poelie, maar blijkbaar wordt deze toch niet zo belast.
Treertje
Actief lid
Contacteer:

Bericht door Treertje »

De bijgeleverde riem is pk5-1300 (veel te groot)
De snaar zit ook nog niet op zn plek ivm de timing schijf.
dynamo blokkerd toch echt rechtsom, slip links om.
Denk er aan om het alluminium blok 5-10 mm in te freezen bij de bouten, om iets meer spanning op de dynamo te zetten.
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Hiervindt je de riemvoering van de LSJ ecotec in een US Atom. Deze is bijna identiek aan de huidige Hitec/Courtenay versie:
http://www.z22se.co.uk/forum/viewtopic. ... 4&start=25

5PK-1300 is de riem van een Stage 1 kit met een grotere SC poelie. De stage 2 met normale LSJ poelie heeft een 5PK-1270 (erg krap) en het lijkt me dat jij dus misschien nog iets korter moet hebben.

Wat voor dynamo gebruik je nu precies? Vind deze 5 ribs slippoelie wel interessant.
Treertje
Actief lid
Contacteer:

Bericht door Treertje »

ik moet de rekening nog krijgen, daar zal het type wel op staan. Je hoort het.
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Exmantaa schreef:Hiervindt je de riemvoering van de LSJ ecotec in een US Atom. Deze is bijna identiek aan de huidige Hitec/Courtenay versie:
Ik begreep van iemand dat Atom het van HITec heeft afgekeken.
Plaats reactie