5W30 versus 10W60 motorolie
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
5W30 versus 10W60 motorolie
Zijn er (no-turbo) Speedsterrijders die ervaring hebben met Castrol 10W60?
Volgens de dealer zou 10W60 op hogere temperaturen een betere smering blijven geven ten opzichte van 5W30.
Iemand een andere mening m.b.t. onze 2.2 blokje? Want normaal gesproken zit de olietemperatuur in mijn Speedster tussen de 80 en 110 graden. Voor dat laatste moet ik flink gassen op bergpassen of de Autobahn. Bij gebruik in NL komt de temperatuur van de olie eigenlijk niet boven de 100 graden uit.
SteV6
Volgens de dealer zou 10W60 op hogere temperaturen een betere smering blijven geven ten opzichte van 5W30.
Iemand een andere mening m.b.t. onze 2.2 blokje? Want normaal gesproken zit de olietemperatuur in mijn Speedster tussen de 80 en 110 graden. Voor dat laatste moet ik flink gassen op bergpassen of de Autobahn. Bij gebruik in NL komt de temperatuur van de olie eigenlijk niet boven de 100 graden uit.
SteV6
S4 Avant
Het eerste getal wil gewoon weergeven tot hoelaag de olie geschikt is bijv 5W en 10W, 5W geeft een lager getal dus zal tot een lagere temperatuur bestand zijn (dit vooral gericht op de winter, vandaar de W) het getal erachter heeft weer met de top van het warmte temp. te maken vooral gericht op warmere momenten. Bij een normale motor die nog niet rond de 200 pk of hoger ligt heb je opzich aan 10w40 genoeg en misschien in de winter 5w40 of 30, de 5w is wel dunner dan de 10w.
On topic :Zoveel extra prestatie voor een hogere waarde olie zul je niet halen uit een motor van standaard 147 pk. (behalve als je deze mechanisch aan laat passen waardoor je meer pk krijgt). Ik geloof ook niet zo in die fabeltjes van chiptuning op benzine auto' s van onder de 200 pk, de basis zou je toch moeten halen aan aanpassingen op mechanisch gebied.
On topic :Zoveel extra prestatie voor een hogere waarde olie zul je niet halen uit een motor van standaard 147 pk. (behalve als je deze mechanisch aan laat passen waardoor je meer pk krijgt). Ik geloof ook niet zo in die fabeltjes van chiptuning op benzine auto' s van onder de 200 pk, de basis zou je toch moeten halen aan aanpassingen op mechanisch gebied.

- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
10W60 zorgt zelfs voor meer slijtage bij auto's die veel kleine stukjes rijden van wegen de vele koude starts. Een dunne olie beschermt onder die omstandigheden de motor veel sneller.
Als de olie zwaar belast word door zeer hoge temperaturen dan kun je ook wat vaker de olie verversen.
Bij Turbo motoren heb je zo wie zo een dikkere olie nodig omdat er verdunning optreedt. Maar we hebben het hier over een 2.2.
Als de olie zwaar belast word door zeer hoge temperaturen dan kun je ook wat vaker de olie verversen.
Bij Turbo motoren heb je zo wie zo een dikkere olie nodig omdat er verdunning optreedt. Maar we hebben het hier over een 2.2.
... en als we die 2 nu eens combineren: 2.2 én turbo..
ik moet verplicht Castrol GTX 10W40 Magnatex halfsyntheet (of iets wat precies vergelijkbaar is qua specificaties) gebruiken van DBilas voor behoud van de 2 jaar motorgarantie
gr,
The Duke
ik moet verplicht Castrol GTX 10W40 Magnatex halfsyntheet (of iets wat precies vergelijkbaar is qua specificaties) gebruiken van DBilas voor behoud van de 2 jaar motorgarantie
gr,
The Duke
- Bijlagen
-
- castrolgtx.jpg (247.8 KiB) 12067 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
- allen
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2801
- Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
- Locatie: dordrecht
- Contacteer:
Als je de Speedster gebruikt waarvoor hij gemaakt is, gooi er dan gewoon 10w60 castrol edge sport in. Verkrijgbaar bij de meeste bp's tegenwoordig. Ga je er hoofdzakelijk mee toeren kun je er imho een standaard goedje in doen.
Tikkende kleppen heb ik geen last van gehad Piet. Hooguit als het oliepeil laat staat. En dan is dat alleen bij de start.
Tikkende kleppen heb ik geen last van gehad Piet. Hooguit als het oliepeil laat staat. En dan is dat alleen bij de start.
- Pascal
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1525
- Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
- Locatie: Hoogerheide
Ik gebruik gewoon gm 5w30 geen problemen mee. Hoogste temp. op circuit
is 125-130 graden. en is voor deze olie geen probleem.
En wat Piet al aangaf ga je naar dikkere olie duurt het allemaal wat langer
voor de olie boven in je blok bij je klep stoters komt. en kunnen ze gaan tikken.
Ik blijf met mijn kompressor voorlopig 5W30 gebruiken. ik ga ze morgen weer even verversen.
is 125-130 graden. en is voor deze olie geen probleem.
En wat Piet al aangaf ga je naar dikkere olie duurt het allemaal wat langer
voor de olie boven in je blok bij je klep stoters komt. en kunnen ze gaan tikken.
Ik blijf met mijn kompressor voorlopig 5W30 gebruiken. ik ga ze morgen weer even verversen.
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
@Duke Een half syntheet? Dat is wel apart. Dat je een 10W40 erin moet gooien is voor jouw wel logisch. Turbo. Je zou er ook een 5w50 erin kunnen doen. Heeft bijna de zelfde dikte als een 10w40. Zou wel eens willen weten of een vol syntheet niet mag cq waarom dat een half syntheet moet zijn.
Garantie geeft Opel ook alleen maar met de voorgeschreven Olie. Dat zegt op zich niks. Is ook wel logisch want met die olie zullen ze het getest hebben. Zegt niks over dat een andere olie niet zou kunnen.
@Allen
Dat is precies de reden waarom ze die shell olie gebruiken in de garage. Ik heb overigens niet gehoord dat het kwaad zou kunnen alleen dat daar veel over geklaagd wordt en dat ze daarom die Shell olie gebruiken.
Garantie geeft Opel ook alleen maar met de voorgeschreven Olie. Dat zegt op zich niks. Is ook wel logisch want met die olie zullen ze het getest hebben. Zegt niks over dat een andere olie niet zou kunnen.
@Allen
Tikkende kleppen heb ik geen last van gehad Piet. Hooguit als het
oliepeil laat staat. En dan is dat alleen bij de start
Dat is precies de reden waarom ze die shell olie gebruiken in de garage. Ik heb overigens niet gehoord dat het kwaad zou kunnen alleen dat daar veel over geklaagd wordt en dat ze daarom die Shell olie gebruiken.
Piet zei:
gr,
The Duke
Ik had het gevraagd bij DBilas en zei gaven toen aan de de oliefilm van een volsyntheet te snel doorbroken wordt bij hoge belasting. Dat is natuurlijk voorlal belangrijk in een turbo waar de oliefilm als het ware "het lager" moet vormen.Een half syntheet? Dat is wel apart. Dat je een 10W40 erin moet gooien is voor jouw wel logisch. Turbo. Je zou er ook een 5w50 erin kunnen doen. Heeft bijna de zelfde dikte als een 10w40. Zou wel eens willen weten of een vol syntheet niet mag cq waarom dat een half syntheet moet zijn.
gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
@Duke, tja als zij het zeggen.
@Iedereen
http://www.oliecentrale.nl/index.php?ID=37
Shell Helix Ultra AG 5W-30
Volledig synthetische motorolie speciaal voor Opel en Saab.
A3/B4, API SL/CF, GM-LL-A-025, GM-LL-B-025.
@Iedereen
http://www.oliecentrale.nl/index.php?ID=37
Shell Helix Ultra AG 5W-30
Volledig synthetische motorolie speciaal voor Opel en Saab.
A3/B4, API SL/CF, GM-LL-A-025, GM-LL-B-025.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Ik persoonlijk vind W60 dikke overkill op een standaard speedster torretje. Zoals je zegt (Stephan), je olietemperatuur komt niet over de 110graden, dat is echt nog een lage temperatuur. Die van mij komt op het circuit heel soms op 120graden, maar ook dat is nog relatief koel
Ga je over de 130graden, dan zou je W60 wel kunnen overwegen, maar ik vind het overkill, en wat Piet zegt, bij koudstart heb je alleen maar meer slijtage...

Ga je over de 130graden, dan zou je W60 wel kunnen overwegen, maar ik vind het overkill, en wat Piet zegt, bij koudstart heb je alleen maar meer slijtage...
