Welke velgen zitten het snelst onder remstof

Alle overige technische zaken.
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Tja, lastig te zien..

Ik denk dat het beste aan Eliseparts zelf gevraagd kan worden, want ook de plaatjes op hun site kloppen niet helemaal :?

Het overzicht van de hele kabel laat uiteinden zien met gaatjes erin, terwijl het detailplaatje juist weer dichte blokjes laat zien..

Ik kan er geen soep van koken in ieder geval...

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Ga er maar vanuit dat het klopt, als je namelijk vx220 selecteerd dan krijg je ook deze handremkabel te zien...
Afbeelding
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door S. Gonzales »

the-duke schreef:Denizz zei:
Het is inderdaad niet gebruikelijk dat je achter meer remstof hebt. Heb je wel voor en achter dezelfde remblokken? Dat zou ook nog iets kunnen uithalen. Voor remblokken die geen stof geven en achter die veel stof geven.
Dat is op zich een hele valide vraag. Ik weet het niet zeker, maar neem het wel aan omdat hij altijd dealeronderhouden was. Had ook zo weinig km's toen ik hem kocht dat ik denk dat het de eerste blokken nog zijn.

Aan alle reacties te zien, wordt het wel duidelijk dat ze vóór zwarter worden bij anderen, zoals ik ook al dacht. Volgende week eens kijken of er iets aan op te lossen is.

Bedankt,
The Duke
Hoi (The) Duke,

Bij mij is het (heeeeel licht) aanlopen, na montage van nieuwe OMP blokken :thumbup: (hadden wij het in Soest nog over) verbeterd door de handremkabel iets losser te stellen. Dus bij de kabelversteller links onder de auto. Zo krijg je iets meer ruimte en een grotere slag. De kabel zou je goed kunnen smeren door van een plastic zakje een trechtertje te vouwen en met tape op een kabeluiteinde te plakken. Beetje olie erin en de zwaartekracht doet z'n werk. Wel is het zaak om te controleren of je remblokken niet vast in de klauw/remtang zitten (door roest en vuil). Goed schoonmaken en de remzuiger even terugstellen (rechtsom, als je op de de remzuiger kijkt) zodat je zeker weet dat die goed gangbaar is. Let op eventueel meedraaien van het rubberhoesje. Met copaslip (kopervet) de remblokken monteren en het probleem is opgelost.
Zoals Herman al terecht heeft opgemerkt is een "enkelzuiger remtang" geen ideale oplossing maar ach... voor normaal gebruik voldoende.
Hopelijk heb je hier nog wat aan, succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Bedankt voor de tips Gonzales, maar alles was supergangbaar, bleek toen het gisterenavond uit elkaar gehaald werd bij de garage. We zullen even zien hoe het nu is, alles schoongemaakt, gesmeerd en gemonteerd.

Nieuwe schijven (allumium bells) en blokken (OMP Competion) gemonteerd. Deze blokken zijn echt een wereld van verschil met origineel zeg, niet normaal. Remt als een tierelier :woship:

Echter... Nu een vraagje voor de Speedstervrienden die aluminium belled disks van Eliseparts hebben of de originele schijven op een S2 Elise..
Toen ik thuis kwam en nog eens op mijn gemakje al dat moois zat te bekijken, ondekte ik iets wat mij heel vreemd leek en me op de brug niet was opgevallen..
Het lijkt alsof de rechterschijven niet goed zijn (links is dus wel goed), want de interne ventilatiekanalen wijzen precies de verkeerde kant op (vergeleken met hoe schijven van mijn andere auto's eruit zien).

Midden in de nacht nog gemaild en vanochtend om half 7 al antwoord:
"Ik begrijp wat je kan zien, maar dit is hoe de S2 Elise originele discs zijn, omdat dezelfde gietvorm is gebruikt die Lotus gebruikt.
Alle originele Lotus (2001-2009) discs zien er zo uit. Maak je geen zorgen, ook al ziet het er vreemd uit, het maakt in werkelijkheid geen verschil."

Zie de plaatjes.. Nu ben ik benieuwd naar de mensen die dezelfde schijven hebben (o.a. MarkV, Rikster en Maik volgens mij), of jullie dit zelfde "probleem" hebben ?

gr,
The Duke
Bijlagen
rightrearwrong.jpg
rightrearwrong.jpg (237.94 KiB) 3881 keer bekeken
rightfrontwrong.jpg
rightfrontwrong.jpg (246.74 KiB) 3879 keer bekeken
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

en hier de plaatjes van de kant die er naar mijn mening normaal uitziet.
Gezien de "middelpuntvliedende krachten", moet dit beter koelen..

gr,
The Duke

P.S.
Ook in deze originele link zie je 4 schijven staan, waarbij er 2 dit "probleem" lijken hebben..
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... t=schijven
Bijlagen
leftrearok.jpg
leftrearok.jpg (243.19 KiB) 3878 keer bekeken
leftfrontok.jpg
leftfrontok.jpg (236.36 KiB) 3879 keer bekeken
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Compleet normaal op Elise schijven.

De kromming in de kanalen heeft niet of nauwelijks effect op de koeling omdat deze puur op het naar buiten 'slingeren' van de lucht is gebaseerd en die wordt nauwelijks beinvloed door de kromming.

De kromming in de kanalen zit er vooral in om trillingen bij het remmen tegen te gaan.

Als de schijf heet wordt zal hij verschillend snel koelen op de holle ruimtes en op de 'wanden' van de kanalen.

Dit zorgt ervoor dat het schijf-oppervlak verschillend uitzet/krimpt en een (lichte) golving gaat geven.

Bij 'rechte' kanalen zouden je remblokken steeds recht over zo'n richel gaan en dat ga je snel voelen in je pedaal.

Door nu de wanden van de kanalen te krommen wordt deze golving niet meer recht op het blokje en kan hij er geleidelijk 'onder' schuiven.

Dit geeft een veel rustiger en constanter pedaalgevoel.

Pas wanneer je schijven zeer zwaar gaat belasten gaat de paar % koeling verschil en rol spelen. Bij de duurdere AP schijven zie je dan ook vaak dat ze wel links en rechts verschillend zijn.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
S. Gonzales

Arno schreef:Compleet normaal op Elise schijven.

De kromming in de kanalen heeft niet of nauwelijks effect op de koeling omdat deze puur op het naar buiten 'slingeren' van de lucht is gebaseerd en die wordt nauwelijks beinvloed door de kromming.

De kromming in de kanalen zit er vooral in om trillingen bij het remmen tegen te gaan.

Als de schijf heet wordt zal hij verschillend snel koelen op de holle ruimtes en op de 'wanden' van de kanalen.

Dit zorgt ervoor dat het schijf-oppervlak verschillend uitzet/krimpt en een (lichte) golving gaat geven.

Bij 'rechte' kanalen zouden je remblokken steeds recht over zo'n richel gaan en dat ga je snel voelen in je pedaal.

Door nu de wanden van de kanalen te krommen wordt deze golving niet meer recht op het blokje en kan hij er geleidelijk 'onder' schuiven.

Dit geeft een veel rustiger en constanter pedaalgevoel.

Pas wanneer je schijven zeer zwaar gaat belasten gaat de paar % koeling verschil en rol spelen. Bij de duurdere AP schijven zie je dan ook vaak dat ze wel links en rechts verschillend zijn.

Bye, Arno.
:thumbup: Prima uitgelegd Arno! Zo had ik het nog niet bekeken.
A je to!
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Ben even naar beneden gelopen, ben toevallig bezig met een beurtje van mijn remmen :)
Heb mijn voorschijven links en rechts op de kiek gezet, een ook de nieuwe schijven voor achter:
Klopt dus zoals het bij jou zit. Ik heb het trouwens nog nooit anders gezien bij andere auto's, dat de ventilatie links en rechts gespiegeld zit. De groeven hebben dat weer wel, maar die werken weer mechanisch en niet aerodynamisch. Daar moet het dus wel gespiegeld zijn, wat ook zo is bij de schijven van EP...

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Bedankt Arno en Maik, het geeft me in ieder geval een gerust gevoel.

Het leek me gewoon heel onlogisch dat de schijven lucht "scheppen" aan de kant waar de lucht er juist uit moet komen, maar blijkbaar overheerst het middelpuntvliedende effect op de stromingsrichting en hopelijk koelt het inderdaad voldoende in de praktijk.

gr,
The Duke
Laatst gewijzigd door the-duke op 11 jun 2009 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
S. Gonzales

Maik schreef:Ben even naar beneden gelopen, ben toevallig bezig met een beurtje van mijn remmen :)
Heb mijn voorschijven links en rechts op de kiek gezet, een ook de nieuwe schijven voor achter:
Klopt dus zoals het bij jou zit. Ik heb het trouwens nog nooit anders gezien bij andere auto's, dat de ventilatie links en rechts gespiegeld zit. De groeven hebben dat weer wel, maar die werken weer mechanisch en niet aerodynamisch. Daar moet het dus wel gespiegeld zijn, wat ook zo is bij de schijven van EP...

Afbeelding

Afbeelding
Ze zijn er iig wel gespiegeld, had laatst nog een folder in handen met zulke schijven, hadden ook een mooie anti roest behandeling af fabriek. Was volgens mij een Italiaans merk (niet Brembo)
A je to!
GT3
Nieuw lid

Bericht door GT3 »

Ik heb het trouwens nog nooit anders gezien bij andere auto's, dat de ventilatie links en rechts gespiegeld zit.
hallo,
bij Porsche (Brembo) zit er wel verschil tussen links en rechts zoals je op de foto ziet.

vraag me af wat daar dan de achterliggende gedachte van is?

vr gr,
GT3
Bijlagen
schijven.jpg
schijven.jpg (271.49 KiB) 3835 keer bekeken
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

GT3 schreef: vraag me af wat daar dan de achterliggende gedachte van is?
Het staat mooier :wink:

Nee.. Uiteindelijk zal dit de meest gelijkmatige koeling opleveren, dus minste risico op problemen met de remmen.

Vooral bij veel vermogen en/of zware auto's belast je de schijven veel meer als op een Speedster of andere lichtgewicht in vrij standaard uitvoering, waardoor 'linkse' en 'rechtse' schijven echt nut hebben op dergelijke auto's.

Ook bij de Speedsters en Elise is meestal het advies als je met dikke vermogens rondrijdt (250pk en meer) en je gaat nog wel eens het circuit op, om dan in ieder geval vooraan een set AP schijven te monteren.

290mm zijn niet eens veel groter als de standaard schijven (288mm), maar deze zijn ook verschillend liks en rechts en kunnen dit vermogen beteugelen, ook onder langere belasting.

(staal is ook stukken taaier van de AP's, dus koeling is niet het hele verhaal, maar wel een deel)

En laten we ook niet vergeten dat Lotus gewoon lekker de (voor hen) meest goedkope oplossing kiest als er niet duidelijk een voordeel of noodzaak zit aan een 'mooiere' (lees: duurdere) oplossing.

Vaak hebben ze de schaalgrootte ook gewoon niet om dit soort dingen economisch te doen..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Rallye
Actief lid

Bericht door Rallye »

S. Gonzales schreef:[Ze zijn er iig wel gespiegeld, had laatst nog een folder in handen met zulke schijven, hadden ook een mooie anti roest behandeling af fabriek. Was volgens mij een Italiaans merk (niet Brembo)
Tarox misschien? :idea:
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti
Plaats reactie