Tikken bovenkant motorblok bij koude start

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Tikken bovenkant motorblok bij koude start

Bericht door SteV6 »

Beste techneuten van het forum,

Ik ben vandaag samen met een potentiele Speedsterbezitter naar een te koop staande Speedster wezen kijken. Op zich een redelijke auto met een vraagprijs die op het randje van te hoog zit, gezien de gebruikssporen.

Wat we echter hoorden bij de koude start is een luid tikken dat klonk als een tikkende klep. Het kwam uit de hoek van het blok, aan de uitlaatkant en de zijde van de multiriem. Zodra de motor ongeveer 1 minuut gelopen had was het geluid weg en kwam ook bij gasgeven niet meer terug.

Wat zij in theorie alle mogelijke oorzaken van tikken (helder tik, tik, tik, tik, tik) bij de koude start?

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

wat ik uit jouw verhaal begrijp zal dat hoogstwaarschijnlijk iets van een klep zijn
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Kan een hydraulische klepstoter zijn die niet goed werkt cq. oliekanaaltje beetje verstopt is waardor deze zich niet 'oppompt'.

Als de olie beetje opwarmt gaat dit vaak weer weg. Een keer verversen en draaien met een olie die extra schoonmaak-middelen bevat kan helpen.

Lekkend uitlaatspruitstuk (scheurtje) kan ook voorkomen in een gietijzeren variant zoals op de 2.2 en dat geeft ook tikkend geluid bij houde start.

Gaat vaak weg als het spruitstuk opwarmt en het scheurtje dicht gedrukt wordt.

Beide zouden met een monteur-stethoscoop (of een lange schroevendraaier op het blok houden en tegen je oor) moeten te lokaliseren zijn.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Weet natuurlijk niet of het in dit geval op gaat maar er wordt door de Opel dealers voor de 2.2 speciale shell olie gebruikt tegen het hoorbaar tikken van de kleppen.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hoelang stond de speedster al stil en hebben jullie slechts 1 koudstart gedaan? Als de speedster al tijden niet gedraaid had dan zou het weleens kunnen dat 1 klepstoter even wakker moest worden. Je hebt kans dat hij de dag erna weer als een zonnetje start, alhoewel een minuut wel wat lang is geweest....
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Niet zo lang, want zowel afgelopen vrijdag als zaterdag liet de motor dit geluid horen bij het starten voor een demonstratierit (zelf rijden mocht niet omdat de auto geen kenteken heeft).

Dus het ligt niet aan langer stilstaan.


SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Jelle
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 dec 2005 10:25
Locatie: Sint-Truiden

Bericht door Jelle »

Bij mijn speedster net hetzelfde probleem
Als de motor koud is hoor je duidelijk tikken, dit gaat bij mij wel weg na een 10 tal seconden.

volgens de lokale dealer moet de olie de tijd krijgen om tot de kleppen te geraken maar hoever ik dat moet geloven ...
Don't drive faster than you're guardian angel can fly!
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

piet schreef:Weet natuurlijk niet of het in dit geval op gaat maar er wordt door de Opel dealers voor de 2.2 speciale shell olie gebruikt tegen het hoorbaar tikken van de kleppen.
http://www.oliecentrale.nl/index.php?ID=37

Shell Helix Ultra AG 5W-30
Volledig synthetische motorolie speciaal voor Opel en Saab.
A3/B4, API SL/CF, GM-LL-A-025, GM-LL-B-025.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

De truuk daar zit hem in de 5W denk ik, lekker dun bij koude motor. Elke 5W olie zal die truuk dan ook meer of min doen denk ik...
Afbeelding
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Bericht door stefan »

@ maik

denk ik ook hoor die olie is direct bovenaan he en vult de klepstoters zeer snel







grt stefan
geoffreyspeedster
Actief lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mar 2009 20:12

Bericht door geoffreyspeedster »

geloof me kijk het goed na heb net zelf mijn ketting laten vervangen omdat mijn blok ook begon te tikken en daarna bleek dat mijn ketting niet goed was
Plaats reactie