Tikken bovenkant motorblok bij koude start
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Tikken bovenkant motorblok bij koude start
Beste techneuten van het forum,
Ik ben vandaag samen met een potentiele Speedsterbezitter naar een te koop staande Speedster wezen kijken. Op zich een redelijke auto met een vraagprijs die op het randje van te hoog zit, gezien de gebruikssporen.
Wat we echter hoorden bij de koude start is een luid tikken dat klonk als een tikkende klep. Het kwam uit de hoek van het blok, aan de uitlaatkant en de zijde van de multiriem. Zodra de motor ongeveer 1 minuut gelopen had was het geluid weg en kwam ook bij gasgeven niet meer terug.
Wat zij in theorie alle mogelijke oorzaken van tikken (helder tik, tik, tik, tik, tik) bij de koude start?
SteV6
Ik ben vandaag samen met een potentiele Speedsterbezitter naar een te koop staande Speedster wezen kijken. Op zich een redelijke auto met een vraagprijs die op het randje van te hoog zit, gezien de gebruikssporen.
Wat we echter hoorden bij de koude start is een luid tikken dat klonk als een tikkende klep. Het kwam uit de hoek van het blok, aan de uitlaatkant en de zijde van de multiriem. Zodra de motor ongeveer 1 minuut gelopen had was het geluid weg en kwam ook bij gasgeven niet meer terug.
Wat zij in theorie alle mogelijke oorzaken van tikken (helder tik, tik, tik, tik, tik) bij de koude start?
SteV6
S4 Avant
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Kan een hydraulische klepstoter zijn die niet goed werkt cq. oliekanaaltje beetje verstopt is waardor deze zich niet 'oppompt'.
Als de olie beetje opwarmt gaat dit vaak weer weg. Een keer verversen en draaien met een olie die extra schoonmaak-middelen bevat kan helpen.
Lekkend uitlaatspruitstuk (scheurtje) kan ook voorkomen in een gietijzeren variant zoals op de 2.2 en dat geeft ook tikkend geluid bij houde start.
Gaat vaak weg als het spruitstuk opwarmt en het scheurtje dicht gedrukt wordt.
Beide zouden met een monteur-stethoscoop (of een lange schroevendraaier op het blok houden en tegen je oor) moeten te lokaliseren zijn.
Bye, Arno.
Als de olie beetje opwarmt gaat dit vaak weer weg. Een keer verversen en draaien met een olie die extra schoonmaak-middelen bevat kan helpen.
Lekkend uitlaatspruitstuk (scheurtje) kan ook voorkomen in een gietijzeren variant zoals op de 2.2 en dat geeft ook tikkend geluid bij houde start.
Gaat vaak weg als het spruitstuk opwarmt en het scheurtje dicht gedrukt wordt.
Beide zouden met een monteur-stethoscoop (of een lange schroevendraaier op het blok houden en tegen je oor) moeten te lokaliseren zijn.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Hoelang stond de speedster al stil en hebben jullie slechts 1 koudstart gedaan? Als de speedster al tijden niet gedraaid had dan zou het weleens kunnen dat 1 klepstoter even wakker moest worden. Je hebt kans dat hij de dag erna weer als een zonnetje start, alhoewel een minuut wel wat lang is geweest....
Bij mijn speedster net hetzelfde probleem
Als de motor koud is hoor je duidelijk tikken, dit gaat bij mij wel weg na een 10 tal seconden.
volgens de lokale dealer moet de olie de tijd krijgen om tot de kleppen te geraken maar hoever ik dat moet geloven ...
Als de motor koud is hoor je duidelijk tikken, dit gaat bij mij wel weg na een 10 tal seconden.
volgens de lokale dealer moet de olie de tijd krijgen om tot de kleppen te geraken maar hoever ik dat moet geloven ...
Don't drive faster than you're guardian angel can fly!
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
http://www.oliecentrale.nl/index.php?ID=37piet schreef:Weet natuurlijk niet of het in dit geval op gaat maar er wordt door de Opel dealers voor de 2.2 speciale shell olie gebruikt tegen het hoorbaar tikken van de kleppen.
Shell Helix Ultra AG 5W-30
Volledig synthetische motorolie speciaal voor Opel en Saab.
A3/B4, API SL/CF, GM-LL-A-025, GM-LL-B-025.
-
- Actief lid
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 23 mar 2009 20:12