Bochten rijden

Algemene zaken omtrent onze auto.
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bochten rijden

Bericht door Dennizz »

Ik heb even gezocht maar kon er weinig over vinden op het forum. Eigenlijk moet het sticky staan op een Speedster forum :wink:

Even wat ordinair knip en plak werk:
Afbeelding
Korte bocht
Het aansnijden van de bocht in combinatie met de goede timing is erg belangrijk, alleen dan maak je kans op een snelle rondetijd. Tijdens het aansnijden van de bocht moet je je gewicht in de bocht gooien, hierdoor ontstaat er meer druk op de buitenste banden. Wanneer je de bocht uitkomt moet je zo snel mogelijk accelereren, doe dit niet te vroeg want dan spin je en sta je stil.

Afbeelding
Lange bocht
Let bij deze bocht op dat je niet afwijkt van de ideale lijn, dit kan er namelijk voor zorgen dat je gaat driften en dat kost je veel tijd. Geef dus niet teveel gas en rem op tijd, dan maak je zeker kans op een snelle tijd.

Afbeelding
In deze situatie moet je anders handelen dan wanneer je te maken hebt met een enkele bocht. Doordat je nu niet vol op het gas kan na de eerste bocht zul je de bocht anders moeten benaderen, je kan nu niet volluit gaat en zal dus moeten inhouden bij de eerste bocht. Daarna neem je de tweede bocht en gaat vol op het gas om deze bocht uit te komen.

Wat hierboven staat geschreven sluit ik mij bij aan. Wat ik wel merk met de Speedster is dat je de gehele bocht moet versnellen. Een constante snelheid rijden in een bocht betekent bij mij uitbreken achter :!:

Daar heb ik dus problemen mee om de gehele bocht(en) te moeten blijven versnellen. Net name bij meerdere bochten achter elkaar aan zoals een rotonde rechtdoor of 3/4.

Hoe is deze nu het beste te nemen met de speedy? Ik heb erg vaak dat de kont gaat glijden bij de tweede "bocht". Je stuurt eerst rechts de rotonde op, dan links, dan rechts eraf....

Ik denk dat ik dus te hard kom aanrijden, waardoor ik dus in de bocht naar links niet kan versnellen en de snelheid constant moet houden en dan gaat de speedy achter uitbreken bij mij. Dan kom je dus helemaal ruk uit voor de bocht naar rechts de rotonde af...

Aan de andere kant voor alle bochten zo langzaam rijden om vervolgens iedere bocht te kunnen blijven accelereren lijkt mij ook niet echt "snel"?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door SteV6 »

Dennizz,

Door je enthousiasme dat ik in Oostenrijk heb gezien denk ik dat jij HEEL VEEL plezier gaat beleven aan een dagje Andrew Walsh. En ook aardig wat kan opsteken van hem.

Boeken kan hier: www.carlimits.co.uk

Voor op de openbare weg is een dagje op stap met Dolf Dekking via de Drivers Acedemy van AutoVisie zeer leerzaam.

Maar je beschrijvingen over het "gedrag" van je Speedster doen mijn wenkbrouwen fronsen. Je schrijft dat je bij constante snelheid last krijgt van uitbreken achter. Weet je zeker dat je op die momenten niet te maken hebt met liftoff oversteer??? Een Speedy blijft bij gelijke gaspedaalstand en gelijk blijvende snelheid in de bocht juist het stabielst! Gas bijgeven kan zowel in onder- als overstuur resulteren. Gas minderen of helemaal lossen is gegarandeerd oversteer. Ik heb het vermoeden dat jij te hard wil gaan en zeker te veel wil gooien en smijten. Hoe rustiger en strakker je de Speedy stuurt, hoe hoger je eindsnelheid. Het is geen ralllybak ;)

Gr. Stephan
S4 Avant
Arno
Contacteer:

Re: Bochten rijden

Bericht door Arno »

Dennizz schreef: Wat hierboven staat geschreven sluit ik mij bij aan. Wat ik wel merk met de Speedster is dat je de gehele bocht moet versnellen. Een constante snelheid rijden in een bocht betekent bij mij uitbreken achter :!:
Dan ben je stiekum waarschijnlijk toch niet aan het 'constant' rijden, maar met een zgn. 'trailing throttle', dus net iets van het gas af aan het gaan.

Dan krijg je feitelijk lift-off overstuur en da's altijd een gemene om weer op te vangen..

Ik ken het, want ik doe het zelf ook.. Andrew Walsh (carlimits) liet me daarom een aantal keer 'de bocht' (90 graden met hoge snelheid een landingsbaan op) uitvoeren met m'n gas-voet echt geblokkeerd tussen pedaal en de middenconsole.

Dan ging het een stuk beter en gaf aan dat ik toch aan het 'liften' was.

Je kan ook een keer naar je uitlijning (laten) kijken.

Als die achter niet helemaal lekker staat, dan kan hij ook te 'tail happy' worden.

Ook als je instelbare schokbrekers hebt, kan een te zachte(!!) setting voor een onstabiele ligging zorgen. Ook dat heb ik op de carlimits dag kunnen uitproberen.. Nitrons op 18 van hard en het ding werd (zelfs voor Andrew!) nauwelijks meer te controleren als hij eenmaal ging.. Terug naar 14 of zo en het ging weer prima.

Op zich is het wel het idee om de auto bij scherpere bochten te 'zetten' in de bocht, waarbij de achterkant heel lichtjes overstuurt, zodat je minder hoeft aan het stuur te draaien en de auto al meer op de juiste lijn uit komt om uit te accelereren.

Dus net op/tegen het driften aan. De achterkant moet dan net ietsje 'omzwaaien'. Niet teveel, want dan ga je weer snelheid verliezen aan het schuiven.

Dat laatste ben ik zelf trouwens belabberd in.. Trail-braking (waar dit veel voor wordt gebruikt) begin ik dan ook niet aan. Zelf kan ik de auto niet uit een overstuur situatie halen, ook na een flink aantal cursussen hier en daar. Zit er gewoon niet in en ik ken mijn grenzen :)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Ik spreek bijna geen woord Engels, dus dat wordt drama :oops:

http://www.autovisie.nl/petrol_plaza/le ... /index.xml
Bedoel je zoiets? Om eerlijk te zijn ga ik echt geen 600 euro betalen om in een vreemde auto te gaan rijden. Zeker geen 800 euro voor een R8. Dan ben je aan het oefenen in een auto, waarin je nooit meer rijdt.

Als ik een cursus ga doen, wordt dat bij voorbaat in mijn eigen auto. Daar rij ik immers mee, juist omdat het geen standaard gebakje is lijkt me dat juist verstandig. Rijders (van "race bakken") die een slipcursus doen in zo`n standaard slotenmakers wagen heb ik ook nog niet begrepen... Tja, daar heb je echt wat aan in je Porsche :oops:

(Persoonlijk ben ik een beetje sceptisch over cursussen, het resultaat valt me altijd tegen. Met de motor heb je ook VRO trainingen, die gebruiken politie rijders ook.
Ze vertellen iedere keer geen nieuwe informatie. Of ik weet het al van andere personen of ik heb het zelf aangeleerd. Die cursussen zijn voor iedereen gemaakt en gestandaardiseerd/basis informatie. Bij een privé cursus zal dat wel minder zijn, hoop ik )

Dat allemaal even ter zijde:

Er zijn toch wel rijders hier die het kunnen vertellen? Naar mijn idee heerst er een beetje het doorverwijs naar een cursus toe gewoonte bij vragen over het rijden.
Terwijl je als je in techniek een vraag stelt, je nooit direct wordt doorgestuurd naar de dealer en probeert iedereen je te helpen met zijn eigen inzicht....

ps: niet denken dat ik je afkat :wink: (No hard feelings, noemen ze dat toch?) Ik wil enkel ervaringen hoe andere erover denken en vooral "het" doen. De kennisbank vergroten zeg maar :wink:

Het viel mij op wanneer ik met constant gas blijf rijden op een rotonde dat de Speedster langzaam achter begint uit te breken. Bij andere voertuigen nooit ondervonden... Dat is wel specifiek voor (mijn) Speedster.
Ook de gewichtsverplaatsing is wel een punt om heel goed in je oren te knopen, vind ik. Dat was/is wel een puntje die nieuw was toen ik er voor het eerst hard mee reed.
SteV6

Bericht door SteV6 »

Dennizz schreef:Het viel mij op wanneer ik met constant gas blijf rijden op een rotonde dat de Speedster langzaam achter begint uit te breken. Bij andere voertuigen nooit ondervonden... Dat is wel specifiek voor (mijn) Speedster.
Dennizz, niet om het een of ander, maar een Speedster is gewoon een zeer specifieke auto. En iedereen die bij Andrew is geweest is enthousiast over wat je daar doet en leert!

Arno en ik hebben al beschreven dat je waarschijnlijk dan toch gas aan het terugnemen bent. Want wat je beschrijft is precies wat er gebeurt als je gas lost of heel langzaam terugneemt.

Ik kan wel 35 A4'tjes volpennen over hoe en wat, maar daar heb je heel weinig tot niets aan. Terwijl een dagje cursus daar je heel veel bagage meegeeft om over na te denken en je leert echt veel van Andrew door hem na te doen.

Het is dat ik niet meer op de naam kan komen van het bedrijf waar Dolf voor werkt, want je kan hem ook rechtstreeks boeken voor zo'n rijtraining op de openbare weg. Ze zitten in één van de gebouwen bij het circuit van Assen.

Net als Arno heb ik bij Andrew ontdekt dat ik een liftoff oversteer niet kan opvangen. Je eigen grenzen kennen is even belangrijk als de grenzen van de auto kennen.

Voorbeeldje:
Kan jij je er iets bij voorstellen als ik je vertel dat je het stuur en de pedalen helemaal moet loslaten als je de controle over de Speedster verliest? Kan je je inbeelden wat er dan gebeurt? En wanneer je dat wel en wanneer je dat niet kan gebruiken?

Stephan
S4 Avant
Dennizz

Re: Bochten rijden

Bericht door Dennizz »

Dan ben je stiekum waarschijnlijk toch niet aan het 'constant' rijden, maar met een zgn. 'trailing throttle', dus net iets van het gas af aan het gaan.
Met lange bochten heb ik er geen last van, aangezien ik daar niet echt op de grens durf te rijden. Bocht links naar beneden vanaf Woubrugge naar Hoogmade durf ik op m`n eigen rijbaan dus echt niet met 150 in te sturen en dan het gas er vol op te houden naar beneden toe....
Het is juist met rotondes een 1/2 of 3/4 en echt tegen de grens van het glijden aan dat ik dit ervaar. Misschien doe ik het wel onbewust, hoewel ik er juist bewust op let.

Dan krijg je feitelijk lift-off overstuur en da's altijd een gemene om weer op te vangen..
Geen idee hoe ik hem opvang, maar het lukt iedere keer. Volgens mij vang ik hem op om stuur even terug te draaien en snelheid te minderen (even remmen/gas los) en weer verder sturen op lagere snelheid met gas geven. Je hebt altijd zo weinig ruimte bij Roelofarendsveen, Leiderdorp vanwege die betonnen tussenscheiding

Ik ken het, want ik doe het zelf ook.. Andrew Walsh (carlimits) liet me daarom een aantal keer 'de bocht' (90 graden met hoge snelheid een landingsbaan op) uitvoeren met m'n gas-voet echt geblokkeerd tussen pedaal en de middenconsole.

Dan ging het een stuk beter en gaf aan dat ik toch aan het 'liften' was.

Je kan ook een keer naar je uitlijning (laten) kijken.

Als die achter niet helemaal lekker staat, dan kan hij ook te 'tail happy' worden.

Ook als je instelbare schokbrekers hebt, kan een te zachte(!!) setting voor een onstabiele ligging zorgen. Ook dat heb ik op de carlimits dag kunnen uitproberen.. Nitrons op 18 van hard en het ding werd (zelfs voor Andrew!) nauwelijks meer te controleren als hij eenmaal ging.. Terug naar 14 of zo en het ging weer prima.
Ik heb nog standaard vering en dus te slap. Hoe mijn uitlijning staat weet ik ook niet. Dat is eigenlijk een slechte zaak natuurlijk. Na de zomer komen er Nitron`s en dan laat ik alles afstellen

Op zich is het wel het idee om de auto bij scherpere bochten te 'zetten' in de bocht, waarbij de achterkant heel lichtjes overstuurt, zodat je minder hoeft aan het stuur te draaien en de auto al meer op de juiste lijn uit komt om uit te accelereren.

Dus net op/tegen het driften aan. De achterkant moet dan net ietsje 'omzwaaien'. Niet teveel, want dan ga je weer snelheid verliezen aan het schuiven.

Dat laatste ben ik zelf trouwens belabberd in.. Trail-braking (waar dit veel voor wordt gebruikt) begin ik dan ook niet aan. Zelf kan ik de auto niet uit een overstuur situatie halen, ook na een flink aantal cursussen hier en daar. Zit er gewoon niet in en ik ken mijn grenzen :)
Dat oefen ik alleen op het circuit en lukt maar soms. Met de motor lukt het veel beter als met de auto :roll:

Bye, Arno.

accelereer jij de gehele rotonde (3 bochten) door of houd je je snelheid constant in de tweede bocht?
Dennizz

Bericht door Dennizz »

SteV6 schreef:
Dennizz schreef:Het viel mij op wanneer ik met constant gas blijf rijden op een rotonde dat de Speedster langzaam achter begint uit te breken. Bij andere voertuigen nooit ondervonden... Dat is wel specifiek voor (mijn) Speedster.
Dennizz, niet om het een of ander, maar een Speedster is gewoon een zeer specifieke auto. En iedereen die bij Andrew is geweest is enthousiast over wat je daar doet en leert!

Arno en ik hebben al beschreven dat je waarschijnlijk dan toch gas aan het terugnemen bent. Want wat je beschrijft is precies wat er gebeurt als je gas lost of heel langzaam terugneemt.

Ik kan wel 35 A4'tjes volpennen over hoe en wat, maar daar heb je heel weinig tot niets aan. Terwijl een dagje cursus daar je heel veel bagage meegeeft om over na te denken en je leert echt veel van Andrew door hem na te doen.

Het is dat ik niet meer op de naam kan komen van het bedrijf waar Dolf voor werkt, want je kan hem ook rechtstreeks boeken voor zo'n rijtraining op de openbare weg. Ze zitten in één van de gebouwen bij het circuit van Assen.

Net als Arno heb ik bij Andrew ontdekt dat ik een liftoff oversteer niet kan opvangen. Je eigen grenzen kennen is even belangrijk als de grenzen van de auto kennen.

Voorbeeldje:
Kan jij je er iets bij voorstellen als ik je vertel dat je het stuur en de pedalen helemaal moet loslaten als je de controle over de Speedster verliest? Kan je je inbeelden wat er dan gebeurt? En wanneer je dat wel en wanneer je dat niet kan gebruiken?

Stephan
Ik vind het nu te duur om zo`n cursus te doen en het moet Nederlands zijn. Pro drive hoor ik ook veel goede verhalen over maar vind ik te duur...
Waarschijnlijk als ik de auto kort rijdt denk je: had ik het nou toch maar gedaan.... Ook na een cursus zal ik mijn nieuwe grens weer gaan opzoeken en dan kan het ook gebeuren. Het moet altijd harder, dat is mijn slechte eigenschap, die heel veel plezier voor mij geeft.

Even over inbeelden (ik denk dat je nu bedoelt als de klap er nog niet is. Bij een botsing: vanwege het minder oplopen van letsel met name de duimen/polsen):

Als je de controle volledig kwijt bent, zijn de acties die je doet misschien juist slecht en ga je de controle zeker niet optijd terug krijgen. Vandaar alles los laten en de auto gaat dan vanzelf een richting op en stopt geleidelijk met spinnen ect of wat er dan ook aan de hand is. Dan kan je weer ingrijpen als je de situatie weer in overzicht hebt. (Ik denk nu aan de actie van Herman op een natte baan. Corrigeren lukte net niet meer meerdere malen, hij spint en even later heeft hij het overzicht en zet z`n auto weer goed neer met de neus de juiste kant op TOP)

Wanneer je het kan gebruiken en wanneer niet kan ik me niet echt iets bij voorstellen. Ligt denk ik aan de omgeving waar je rijdt. Open vlakte, lekker de auto zich zelf laten corrigeren.
Afgronden/muren/bomen (waar elke meter telt) zelf de auto sneller proberen te corrigeren.

Bijvoorbeeld zoiets kan toch ook wel gezegd worden op een forum? Ik denk dat ik wel iets leer van tekst. Dat neem je toch mee als je zelf aan het rijden bent en vooral aan het spelen...
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Hoe krijg je het weer voorelkaar Dennis :)
Je bent wel lekker de grenzen aan het opzoeken, en met jouw gevoel voor snelheid leer je zelf ook wel veilig hoe de auto op te vangen en nog sneller de bochtjes door te loodsen.
Dat jouw kar overstuurt bij constant gas kan maar aan 2 dingen liggen, en dat is al hierboven gezegd: uitlijning of dempersetting. Tenminste, als je je rechterpoot dus ECHT stijf houdt tijdens jouw "constant gas" akties :wink:
Uitlijning zou dus goed kunnen, maar ook misschien een rotte demper achter? De vering is juist zacht van een standaard onderstel, maar de demping juist vrij hard :idea: Dus met een standaard onderstel verwacht je niet snel dat hij bij langzame bochten wat wiebelig wordt... Maar als er een demper wat minder is, ga je toch naar een slechte demping en kan de boel wat spannender worden.

Op een rotonde speel ik ook vaak met het gas en kan het kontje ook wat omgooien, maar dat is dan bijna altijd met gas-los akties, en die zijn niet heel subtiel dan. Dus ik zou niet snel denken dat jouw overstuur zou komen door ietsjepietsje gas los. Ik ken jouw rotondes ook :wink: en die zijn ook nog eens vrij netjes geasfalteerd, dus ook hierdoor zou je niet snel overstuur verwachten. Laat dus je uitlijning en eventueel dempers testen als je het te eng vind worden :P

Wel een opmerking nog: mijn speedster is niet helemaal meer te vergelijken met die van jou natuurlijk, door het Nitron onderstel, 245 brede banden achter en ook nog eens meer camber (voor ook, dus dat zou weer iets compenseren in de balans v/a).

Kom gewoon eens een keer lekker vegen met die bak op EPMA, daar kan je echt lekker je gang gaan (beter dan op Midland) met minimale kans op schade....

En lift off oversteer valt best op te vangen (ligt wel een beetje aan de snelheden, maar tot 120km/u kan zelfs ik het :lol: ), je moet alleen VEEL oefenen, tenzij je een talent bent. Je moet razendsnel kunnen hoepelen en ook wel ietsje gevoel (is iets anders dan talent!) voor hebben. Bij Andrew Walsh heb ik ook voor het eerst echt met hogere snelheden dit soort akties uitgehaald, en dat gaf mij toen vertrouwen om het verder zelf te leren en te verbeteren. De Renault en Vodafone bocht op Zandvoort kunnen je veel leren bv, en voor de wat hogere snelheden de Masters bocht...
Wist je trouwens dat je Walsh een training kan volgen met 1 tot 4 personen? En hij praat heel erg traag Engels, dus dat zou ook goed moeten komen :wink: Hij is wel een beetje gek want hij vraagt aan het begin al een keer of je met 1 vinger op het stuur een 90 graden bocht in wilt sturen :P
Afbeelding
SteV6

Bericht door SteV6 »

Maik schreef:... hij vraagt aan het begin al een keer of je met 1 vinger op het stuur een 90 graden bocht in wilt sturen :P
Bij 70 miles per hour :shock: ... :lol:
S4 Avant
jaydee
Mega lid

Bericht door jaydee »

Het bedrijf waar je Dolf Dekking kunt boeken is volgens mij de Advanced Driving School. Je zult wel moeten mailen of bellen, want op internet vind ik alleen het standaard antislipspul.

http://www.veiligautorijden.nl/
http://www.slippen.nl/
http://www.ttraceworld.nl/

Dolf heeft ook een eigen site:
http://www.ddracingevents.nl/training.html
Jägertee
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Van het weekend nog maar even kijken wat ik precies doe tijdens het sturen. Voor m`n gevoel houd ik het gas constant maar vertraagt de auto wel in de bochten vanwege de wrijving...

Met normaal rijden heb ik nergens last van.
Het treed juist op als ik die wrx binnendoor op de rotonde wil inhalen. Ik rem dan laat om naast hem te komen en stuur dus hard de rotonde op. Dan zit ik op zo`n snelheid dat versnellen echt niet kan. Heb al meerdere malen geprobeerd om langzamer de rotonde op te rijden, maar dan kom ik hem nooit meer voorbij :D

De filmcamera maar even in de auto plakken zodat die kan laten zien wat ik allemaal doe. Ik zie het nog niet als een echt probleem, zeker omdat ik verwacht dat de Sint een heel mooi cadeau heeft van het jaar :D

@steV6 wat zijn nu de verlossende antwoorden van je vragen?
SteV6

Bericht door SteV6 »

Als de Speedster in een slip raakt en je corrigeert niet op de enige juiste manier, dan schiet je door in een heftige 2e slip. De meesten van ons zullen die niet meer kunnen opvangen.

Dan heb je de optie om op het korte moment dat de neus de goede kant op wijst alles helemaal los te laten. Dus gas-, rem- en koppelingpedaal en het stuur. Mits je auto in een versnelling staat.

De Speedster zal dan zelf een 3e, 4e, 5e, 6e enz. slip inzetten met steeds kleinere sliphoek totdat de auto rustig rechtuit rijdt.

Nadeel is dat je wel de ruimte moet hebben (circuit met uitloopstroken of meerdere rijstroken). Aan de andere kant, heftig slingeren op asfalt of door de 2e slip haaks een muur in ...

Dit kan je eenvoudig oefenen door met +/- 100 tot 115 km/h een ruime 90graden bocht in te duiken en halverweg gas los te laten. Gegarandeerd dat je in een slip terecht komt. Iets te laat of iets teveel tegensturen om op te vangen en je krijgt de 2e slip. Dan alles loslaten om te ervaren dat het echt werkt. Maar doe dit NOOIT als oefening op de openbare weg maar ga een keertje naar Andrew Walsh.

SteV6
S4 Avant
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Dankje voor de uitleg!
Kan het zijn dat het automatisch corrigeren met de Speedster langer duurt dan met een andere auto? Omdat het stuur van de Speedster niet echt vanzelf terug gaat/schiet naar rechtdoor?

Van het weekend is er niets van gekomen om nog eens te kijken en ben nu te brak om te rijden. Inmiddels heb ik er wel front splitters op zitten en het lijkt wel of dit echt behoorlijk verschilt. Auto lijkt veel beter op de weg te liggen boven de 140 km/h, rijbaan wisselen gaat ook beter en durf mijn stuur los te laten bij 180 km/h. Verschil lijkt als tussen niet en wel uitgebalanceerde velgen...

Ik had verwacht dat er weinig/geen verschil zou zijn, maar het voelde zo anders aan (stuk minder zenuwachtig)... Moet daarbij wel zeggen dat ik die snelweg bijna nooit rijdt en het misschien wel voor de wind was en mooi vlak asfalt.
Eerst nog maar eens kijken of het op bekende wegen ook anders voelt.
jouke
Nieuw lid

Bericht door jouke »

'Racen' tegen een WRX op de openbare weg :thumbdown:

Bij een constante snelheid in de bocht zou geen enkele auto langzaam uit moeten breken, zolang de radius en camber gelijk blijven. Sterker nog, als de achterkant iets (een paar graden) wegglijdt, vergroot je de slip angle en krijg je juist wat extra grip.

Hoe snel na het insturen begint je auto met glijden? Wat gebeurt er op dat moment met de gewichtsverdeling in de auto, kom je net van de rem af, ga je net op het gas of heb je voor je gevoel al enige seconden het gas constant?

Als je dempers veel te hard zouden zijn heb je kans dat de rolhoek van de auto nog aan het veranderen is die eerste seconden. Hierdoor zou je achterwiel nog grip kunnen verliezen, echter dan moeten je dempers echt stuk zijn en vreselijk aanlopen. Je rijdt nu nog op het standaard onderstel en dat is meer dan goed genoeg voor de openbare weg..

De meest waarschijnlijke oorzaak is toch trailing-throttle, je geeft zelf aan dat je erg hard de bocht in komt, dit maakt het zeer waarschijnlijk dat je toch aan het begin onbewust probeert wat snelheid te verliezen. Gewicht gaat dan naar de voorkant van de auto, je sturende wielen krijgen het dus wat makkelijker, terwijl je achterwielen grip verliezen. Tegelijkertijd 'steel' je nog wat extra zijwaartse grip van de achterbanden door op de motor te remmen, zie traction circle. Gevolg is dat de achterkant gaat glijden.

Je schrijft dat je dit opvangt door onder andere snelheid te minderen, gas los of even remmen. Dit verergert wel het probleem, iets gas erbij waardoor de achterwielen weer wat meer grip krijgen werkt beter. Dat bevestig je zelf ook, als je blijft accelereren heb je dit probleem niet.

Serieus advies: investeer even niet in Nitrons, maar in een dagje met Andrew Walsh. Woordenboek of een tolk mee. Dit levert veel meer op in termen van snelheid, veiligheid en rondetijden dan welke upgrade voor je dempers dan ook. Mijn ervaring is dat een cursus van hem niet te vergelijken is met instructie die je in Nederland kan krijgen.

Ik heb de dempers op mijn Elise pas vervangen door Nitrons toen ik tegen de limieten van de standaard veersterkte aanliep. De voorbanden begonnen tegen de binnenkant van de spatborden aan te lopen bij snelle bochten op het circuit, dat probleem ben ik nu kwijt.
André R
Mega lid

Bericht door André R »

Welke bandenmaat en bandenspanning rij jij eigenlijk Dennis?
Plaats reactie