Elise schreef:Dennizz schreef:Het verschil in getal is zeker groot, ik heb verder geen flauw idee wat ik me erbij moet voorstellen....
Daarom had ik al die omrekenfactor erbij gezet.
Even snel uitgerekend:
Voor:
234 = 41 N/mm (Standaard Bilstein)
375 = 66 N/mm (Standaard Nitron)
450 = 79 N/mm (Extra zware veren)
Achter
268 = 47 N/mm (Standaard Bilstein)
450 = 79 N/mm (Standaard Nitron)
550 = 96 N/mm (Extra zware veren)
Stel even dat er
150KG aan massa in die auto komt( = 1471 Newton), zeg 40% aan de voorzijde (= 588 N) en 60% aan de achterzijde (= 883 N)
(Let op, 40% en 60% is in dit voorbeeld puur gegokt !!! )
Voor:
Standaard Bilstein 588 / 82 = 7,1 mm ( 82 is dus 2 x 41 N/mm)
Standaard Nitron 588 / 132 = 4,5 mm
Extra zware veren 588 / 158 = 3,7 mm
Achter
Standaard Bilstein 883 / 94 = 9,4 mm
Standaard Nitron 883 / 158 = 5,6 mm
Extra zware veren 883 / 192 = 4,6 mm
En als je het helemaal goed wilt doen, dan zou je moeten weten hoeveel Nitrons dempers korter zijn als de Bilstein dempers en dan ook het afgeveerde gewicht van de auto (zeg even 800KG) ook omrekenen.