Vragen t.a.v. circuit-aanpassingen

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
Marten
Lid

Vragen t.a.v. circuit-aanpassingen

Bericht door Marten »

Hallo speedsterliefhebbers! ik heb me kortgeleden aangemeld op dit forum.

Na beeindiging motorsport ben ik vanaf komende dinsdag eigenaar van een zilveren 2.2..
Wil daarmee (veel...!) circuitdagen gaan rijden. Ik deed dat al een paar jaar op de motor (ca 10x p jr!) en het lijkt me nu fantastisch om in de speedster te doen!

Om het wiel niet opnieuw uit te hoeven vinden heb ik eigenlijk een paar tips nodig t.a.v. aanpassingen; (ik ben 52jr/1.82m en 94Kg)
1) welke kuipstoelen raden jullie aan?? (ook ivm makkelijk passend maken!) Vind de Sparco rev5 wel mooi maar past zoiets??
1b) welke passende 4 punts gordels?
2) tip voor suede/leer stuur + afneembare naaf? (Sparco p310 met afneembare naaf lijkt me wel wat)
3) vind zo'n achtervleugel wel stoer. -> zin / onzin?? evt waar te koop?
4) advies welke trackday(s)??
5) nog iemand een tip voor een redelijk geprijsde (zilveren) hardtop??

Hopelijk kunnen/willen jullie me een beetje op weg helpen?
Thanx, Marten (ut Fryslan :D )
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Re: Vragen t.a.v. circuit-aanpassingen

Bericht door allen »

1) welke kuipstoelen raden jullie aan?? (ook ivm makkelijk passend maken!) Vind de Sparco rev5 wel mooi maar past zoiets??

- Ik weet niet of het goed gaat passen. Heb zelf de Sparco Corsa gehad in een BMW. Met name de bovenzijde is erg breed. Twee dezelfde stoelen gaan dan iig nooit passen. Kijk eens bij Tillet, Mog of Reverie. Is maar een zijstraatje

-Eigenlijk kan hiervoor alles, maar ik raad toch wel een 6 punts gordel aan. Momenteel heb ik een 4 punts, maar vond dat ik vroeger toch veiliger zat. 6 Punts is ook wat comfortabeler omdat die heupgordel nooit omhoog kan komen. Merken? Doe wat je wilt.

2) tip voor suede/leer stuur + afneembare naaf? (Sparco p310 met afneembare naaf lijkt me wel wat)
-Heel persoonlijk, dus even vasthouden in de winkel.

3) vind zo'n achtervleugel wel stoer. -> zin / onzin?? evt waar te koop?
-De meesten zijn onzinnig. Reverie heeft wel leuk werkend spul, tegen een prijs helaas...

-Aanmelden voor Lotus on Track en jezelf rustig uitleven in de webshop.

-Een dak is voor mietjes! :evil:

Welk onderstel heb je?

Gewoon bijna een hele post aardig gebleven... :!:
Caterham => Britse degelijkheid...
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Hoi Marten.

Stoelen zijn lastig, je heb er eigenlijk maar een paar die zonder al te veel problemen passen.
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 21&start=0 voor de nodig links naar webwinkels waar ze ook stoelen hebben voor de Speedster.

Als je een ander stuurtje neemt dan ook een zo lang mogelijk stuurnaaf verlening. En ik zou een klein stuurtje (30 cm) nemen om de minste problemen te hebben dat je benen tegen het stuurtje komen of dat je handen en benen elkaar raken bij scherp insturen.

Een cursus in Engeland doen bij http://www.carlimits.com/

Voor trackdays http://www.lotus-on-track.com/lotshop/

Andere velgen en een ander ABS of geen ABS mocht je nog met de standaard velgen en ABS rijden.
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

Marten schreef: 1) welke kuipstoelen raden jullie aan?? (ook ivm makkelijk passend maken!) Vind de Sparco rev5 wel mooi maar past zoiets??
De ruimte in het passagiers-compartiment is te klein om van iedere 'standaard' fabrikant er 2 te plaatsen.

Veel zijn ook te lang in de zitting om daar te passen (wordt smaller naar voren), maar zoals Allen ook al aangeaf zit het probleem vaak in de 'vleugels' aan de schouders die (veel) te breed zijn.

Lotus verkoopt wel een Sparco (en voorheenm Corbeau) stoel, maar die is ook alleen bedoeld om als enige in de auto te staan. Er nog nog wel een (gewone) passagier-stoel naast, maar die zat dan wel redelijk 'klem'.

Een tweede probleem is dat de stoel-montage anders is als op andere auto's. De onderkant van de stoel moet tussen/onder de stoel-rails door 'zakken' om voldoende hoofd-ruimte te houden. De meeste standaard stoelen gaan hooguit tot dezelfde hoogte als de montagepunten.

De montagepunten van de rails zitten aan de voorkant zo'n 3cm en achter zo'n 1cm hoger als de 'vloer'. Dat komt omdat deze punten op de (sterke) chassisbalken zitten en de 'vloer' slechts een 1.5mm dikk alu plaat is die *geen* strukturele sterke heeft en waar je dus ook *geen* stoel aan moet vastmaken.

Verschillende fabrikanten (MOG, Reverie, Corbeau, Eliseparts, Elise-shop) maken eigen/aangepaste stoelen die wel in de auto passen.. Al dan niet passend op de bestaande sliders of met eigen 'vaste' montage.

Harnas is goed te vinden van merken als SCHROTH (doen een sparte 'elise' cq. 'speedster' variant), Willans, etc.

Ook hier even zoeken bij de verschillende aanbieders.

Persoonlijk vind ik ook een 6-punt prettiger, alleen is de installatie wat lastiger (wederom wegens beperkte punten waar je 'm vast kan zetten). Blij Lotus hebben ze daar nu wel een mooie oplossing voor met een balk/bar die aan de voorste chassisbalk wordt gemonteerd waar dan de 6-punts aan komt. Die moet ook wel passen in de Speedster.

Leer er hier over: http://ns1.nerdnet.nl/~arno/Lotus6PointHarness.pdf

Voor de Speedster is het vinden van een goede harness-bar acter de stoelen (1 die niet te hoog zit qua schouder-hoogte en niet kan roteren bij een crash) nog een behoorlijke klus helaas..

Voor de Elise is het eenvoudig, want die heeft in de rollbar een aantal moeren gelast zitten waar deze zo aan kan.. Opel heeftr besloten die op de speedster er niet in te doen om de 1 of andere rare reden..

Beetje zoeken maar...

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Smiley
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Smiley »

Marten schreef: 3) vind zo'n achtervleugel wel stoer. -> zin / onzin?? evt waar te koop?
Welkom Marten.

3. Je zult weinig achtervelugels zien op een speedster, omdat je er in de eerste plaats voor in de clam moet boren, en de clam zelf niet sterk genoeg is om de energie van van de vleugel op te vangen, en er een verlenging in de kofferruimte gemaakt moet worden, om ze op het chassis te krijgen.
Hier zie je hoe rapidos dat doet:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... &start=285

Veel mensen zoeken hun downforce met de turbo vleugel (die kleine) en een verlengde diffuser aan de onderkant.
Dan aan de voorkant komen de kleine turbo frontflaps ook veel voor. (mooier, maar werkt ook goed)

4. Zoals reeds gezegt LOT http://www.lotus-on-track.com
Het is zelfs mogelijk om een circuitverzekering af te sluiten (alleen voor LOT dagen, of dagen volgens regelementen van LOT) bij ASR.
Volledige dekking, voor 10% exrta van de reguliere verzekering.
Mocht je de LOT regelementen niet prettig vinden (niet rechts inhalen, en niet in bochten) dan val je terug op reguliere trackdays.

5. Wil je de hardtop omdat hij verplicht is op sommige tracks, of om de winter door te komen?
2e hands doen de hardtops rond de 1000 tot 1200 euro. (aan te raden als het voor de winter is. Wel na aanschaf de ruiten laten stellen.
Een goedkoop alternatief is een badster hardtop van 400 euro voor circuitverplichting, maar niemand op dit forum heeft zich er nog aan gewaagd, zover ik weet.
http://www.custommania.se/produkter.php?n1=11
Marten
Lid

Bericht door Marten »

In ieder geval bedankt voor alle info! ik kan zo nog wel even verder.
Was vandaag bij vd Kooi en kreeg daar ook de nodige informatie!

Gordels en stuur gaan zij waarschijnlijk regelen, maar kreeg ook een tip mbt (ruilen?) vd stoelen.
Standaard past op zich bijna het beste ivm hoogte. ik heb echter (gladde?) leren stoelen en de stoffen zijn stroever vlgns vd Kooi! Daardoor dus ook beter voor circuitgebruik. Eigelijk logisch wat!?
Vraagje bij deze; heeft iemand nog 2 nette stoelen over voor -liefst- verkoop of evt ruil??
De mijne zijn zwart/rood leer en ca 31.000Km "oud".
Wel smullen daar bij die vd Kooi trouwen :D s...

Thanx, Marten

PS: morgen haal ik 'm op.... (vast weinig slapen vannacht.. :lol: )
Martin
Mega lid

Bericht door Martin »

Marten schreef:

Ik slaap vannacht ook niet, laaste nacht samen met de speedy :?

Gr Martin
linne150

Bericht door linne150 »

Marten schreef:In ieder geval bedankt voor alle info! ik kan zo nog wel even verder.

Gordels en stuur gaan zij waarschijnlijk regelen, maar kreeg ook een tip mbt (ruilen?) vd stoelen.
Standaard past op zich bijna het beste ivm hoogte. ik heb echter (gladde?) leren stoelen en de stoffen zijn stroever vlgns vd Kooi! Daardoor dus ook beter voor circuitgebruik. Eigelijk logisch wat!?
Vraagje bij deze; heeft iemand nog 2 nette stoelen over voor -liefst- verkoop of evt ruil??

Thanx, Marten

Staat een mooie rode he :?: Jammer dat hij het al heeeeel lang niet doet.
The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``

Groet Wilbert.
Smiley
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Smiley »

linne150 schreef: Staat een mooie rode he :?: Jammer dat hij het al heeeeel lang niet doet.
Speedster of elise?
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Arme Wilbert toch. Hij is vast bijna klaar. Even doorbijten nog. :lol:
Caterham => Britse degelijkheid...
Herman

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
paul

Bericht door paul »

Gefeliciteerd Marten met de aankoop van deze Speedster
en gefeliciteerd MARTIN met de VERKOOP van je Speedster. :lol:

Groeten,
Paul.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
Dennizz

Bericht door Dennizz »

linne150 schreef:
Marten schreef:In ieder geval bedankt voor alle info! ik kan zo nog wel even verder.

Thanx, Marten

Staat een mooie rode he :?: Jammer dat hij het al heeeeel lang niet doet.
Ik zag hem staan ja!
Van binnen kwam die me al zo bekend voor en toen ik weg ging zag ik de camera erop en dacht: die man met vliegbril en helm zag ik laatst in Tirol ook :D
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Plaats reactie