Marten schreef:
1) welke kuipstoelen raden jullie aan?? (ook ivm makkelijk passend maken!) Vind de Sparco rev5 wel mooi maar past zoiets??
1b) welke passende 4 punts gordels?
De ruimte in het passagiers-compartiment is te klein om van iedere 'standaard' fabrikant er 2 te plaatsen.
Veel zijn ook te lang in de zitting om daar te passen (wordt smaller naar voren), maar zoals Allen ook al aangeaf zit het probleem vaak in de 'vleugels' aan de schouders die (veel) te breed zijn.
Lotus verkoopt wel een Sparco (en voorheenm Corbeau) stoel, maar die is ook alleen bedoeld om als enige in de auto te staan. Er nog nog wel een (gewone) passagier-stoel naast, maar die zat dan wel redelijk 'klem'.
Een tweede probleem is dat de stoel-montage anders is als op andere auto's. De onderkant van de stoel moet tussen/onder de stoel-rails door 'zakken' om voldoende hoofd-ruimte te houden. De meeste standaard stoelen gaan hooguit tot dezelfde hoogte als de montagepunten.
De montagepunten van de rails zitten aan de voorkant zo'n 3cm en achter zo'n 1cm hoger als de 'vloer'. Dat komt omdat deze punten op de (sterke) chassisbalken zitten en de 'vloer' slechts een 1.5mm dikk alu plaat is die *geen* strukturele sterke heeft en waar je dus ook *geen* stoel aan moet vastmaken.
Verschillende fabrikanten (MOG, Reverie, Corbeau, Eliseparts, Elise-shop) maken eigen/aangepaste stoelen die wel in de auto passen.. Al dan niet passend op de bestaande sliders of met eigen 'vaste' montage.
Harnas is goed te vinden van merken als SCHROTH (doen een sparte 'elise' cq. 'speedster' variant), Willans, etc.
Ook hier even zoeken bij de verschillende aanbieders.
Persoonlijk vind ik ook een 6-punt prettiger, alleen is de installatie wat lastiger (wederom wegens beperkte punten waar je 'm vast kan zetten). Blij Lotus hebben ze daar nu wel een mooie oplossing voor met een balk/bar die aan de voorste chassisbalk wordt gemonteerd waar dan de 6-punts aan komt. Die moet ook wel passen in de Speedster.
Leer er hier over:
http://ns1.nerdnet.nl/~arno/Lotus6PointHarness.pdf
Voor de Speedster is het vinden van een goede harness-bar acter de stoelen (1 die niet te hoog zit qua schouder-hoogte en niet kan roteren bij een crash) nog een behoorlijke klus helaas..
Voor de Elise is het eenvoudig, want die heeft in de rollbar een aantal moeren gelast zitten waar deze zo aan kan.. Opel heeftr besloten die op de speedster er niet in te doen om de 1 of andere rare reden..
Beetje zoeken maar...
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..