Martijn,
Het belangrijkste aan een speedster, is helaas niet zichtbaar; het alluminium gelijmde, en amper te herstellen frame.
Als je een speedster naar je zin gevonden hebt, trek er dan wat geld voor uit VOOR de aankoop, om de speedster te laten inspecteren op het frame.
Daarvoor kun je hier terecht:
http://www.speedstertuning.nl/Onderhoud.html
Deze mensen weten waar ze op moeten letten.
(niet om je bang te maken, maar een nieuwe frame kost rond de 15.000 euro)
Dan de buitenkant. De voor en achterkant bestaat elk uit 1 groot stuk polyster. Als in het verleden een speedster een grote of kleine botsing had, moest het hele stuk vervangen worden, en werdt het opnieuw gespoten. (alleen dat stuk)
Je zult dus relatief veel speedsters vinden, waar de kleur van de voor of achterclam een andere tint heeft. Dit hoeft dus niet af te schrikken, want die clams werden al snel afgeschreven door de verzekering, omdat reparatie erg lastig, specialistisch en dus duur was.
Als het per se een gele moet worden, houd dan in je achterhoofd dat er ongeveer 9 gele 2.2 speedsters in nederland zijn uitgeleverd, dus het zal lastig worden een gele te vinden die helemaal naar je zin is.
Als de voor en achterclam en de deuren netjes gedemonteerd worden, kun je zonder problemen een andere kleur kiezen, voor een paar duizend euro. (de binnenplaten van de speedster zijn nog gewoon polyesterkleur, dus de hoeveelheid spuitwerk valt mee.) Een grijze opnieuw laten spuiten kan dus ook een optie zijn. (daar zijn er veel meer van)
Laat dit wel door een specialist doen, en niet beun de haas. Speedsters kunnen last krijgen van osmose na een spuitbeurt, en niet alle spuiters zijn bekend met het spuiten van plastic auto's.
Motorisch zit er in een speedster een 2.2 ecotec, die ook in de zavira en de vectra B zat. Er zijn er dus veel van. Sterke motor, regulier opel onderhoud, en een ruil/andere kost ook relatief peanuts.
Zelfs als een oud eigenaar er mee op het circuit is geweest, hoeft zit niet per se erg te zijn. Dit zijn vaak liefhebbers, die extreem goed onderhoud laten doen, en vaak nog onderdelen vervangen hebben voor betere.
Wel belangrijk, dat je die eerder beschreven check laat doen, voor aankoop, om verassingen te voorkomen.
Hier vindt je ook een leuke buyeers guide:
http://www.vx220.org.uk/content/13/Buyers-Guide.html
Een mooie quote eruit is:
"don'tworry if the car has had several owners in short space of time. Like the Elise, the VX is a car that people can sometimes fall in love with on a test drive, but find it too passionate for marriage !"
Kijk op je gemak rond voor een leuke speedster, zou ik zeggen.
Deze zondag is de maandelijkse meeting. De ideale manier om in een relaxte omgeving veel over de speedster te weten te komen.
Wip even aan zou ik zeggen:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2182