2.2 ECU gekraakt

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Dennizz schreef:......

De 150 basis lijn heb je dus met al die aanpassingen (bijv 2.2i + 2.4i manifold + andere uitlaat + nokkenas) ook! Alleen zal die constant 25% + worden bijgeregeld. Wat nooit meer zal worden dan 175 pk!

....
Aardige gozer hoor, die Dennis, maar kijk uit met z'n rekencapaciteiten! :lol:
Hij mag het zelf verbeteren :wink:
Afbeelding
Maik

Bericht door Maik »

Dominique schreef:
Dennizz schreef:@Maik/Dominque, zoals nu op de grafiek te zien is hebben jullie ongeveer 170 pk aan het achterwiel en dus 200 pk op de krukas, gerekend met 15% vermogens verlies?
Maik schreef:Het pure vermogen en/of koppel kan je niet uit deze grafieken halen, je moet daarom de waardes van de y-as daarom maar vergeten. Het gaat meer om het verloop van je krommes te bekijken

Tevens worden een aantal zaken bij de berekende grafiek niet meegenomen, zoals rolweerstand en luchtweerstand. De grafiek zou eigenlijk steiler moeten zijn.

LOL, dubbel antwoord :lol:
En Dominique is zoals altijd weer de langzaamste :lol:
Afbeelding
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door stefan »

en tot slot wie weet wat het met mijn(home made kookpot) zal worden :oops:

was het al maar donderdag :lol:
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Ik ben het ook wel eens met jouw dat het wel "zin" heeft op een standaard speedster. Je mag het geen tunen noemen vind ik. Meer polijsten/de laatste puntjes op de standaard i. Maar ik vind de tuning erg veel geld voor een 5 pk misschien winst. Daarbij rij ik met de speedster al 1 op 13 gemiddeld. Dus echt veel te rijk staat die niet bij mij.

De metingen geven wel een goede indicatie. De meeting die mark op de rollerbank heeft gemaakt en met die box zijn vrijwel exact (wat ik overigens niet had verwacht).

200 pk hebben jullie dus "zeker" en Maik jij met die mega brede banden gaat ook geen topvermogen op een bank laten zien :wink: Daarbij vind ik achterwiel pk`s interessanter! Iedere rollerbank is ook verschillend, bandenspanning is ook enorm belangrijk op een bank, net als het rubber soort.

Toevallig geen meting gedaan voor de ECU tunning? Zodat je een vergelijk heb van de grafieken die onze speedsterclub tuner gebruikt...?

ps: getallen die ik net genoemd heb zijn zo uit de duim en verwijzen naar de grafiek ;) Je moet dus je verstand op grafisch zetten en plaatjes kijkend :D
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Maik

Bericht door Maik »

Hij staat niet "veel" te rijk nee, maar wel te rijk, standaard namelijk op 1:12.6. Dat kan dus voor een standaard speedster wel naar 1:13.1 lijkt mij...
En 150pk+25% is bij mij 187.5pk :wink:

Als je je speedster voor altijd standaard laat dan zou ik het ook niet doen nee, maar met de updates die je voor een klein bedrag altijd kan laten uitvoeren is het op die manier wel interessant.
Iemand die chiptunen overweegt, overweegt ook andere uitlaten/inlaten/etc. :wink:
Afbeelding
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Maik schreef:Hij staat niet "veel" te rijk nee, maar wel te rijk, standaard namelijk op 1:12.6. Dat kan dus voor een standaard speedster wel naar 1:13.1 lijkt mij...
En 150pk+25% is bij mij 187.5pk :wink:

Als je je speedster voor altijd standaard laat dan zou ik het ook niet doen nee, maar met de updates die je voor een klein bedrag altijd kan laten uitvoeren is het op die manier wel interessant.
Iemand die chiptunen overweegt, overweegt ook andere uitlaten/inlaten/etc. :wink:

Dan klopt mijn als eerste getekende grafiek niet meer. De bandbreedte 25% + komt maar tot 175 pk. Dacht noem het getal van de grafiek, anders snapt niemand het meer. Maar ik had eigenlijk veel exacter moeten zijn.

Maar als je 25% extra brandstof inspuit, wie zegt dan dat je ook 37,5 pk extra krijgt :wink: (dat gaat niet lineair denk ik en zeker niet met zulke grote stappen) Ik denk (puur gevoel) dat die vlieger absoluut dus niet opgaat en denk dat mijn gegokte 175 pk meer realistisch is...

Nogmaals getallen/berekenen kloppen niet van de grafiek, maar het ging er ook om dat iedereen begrijpt wat er gebeurd... Het echte berekenen laat ik wel aan andere over hier :wink: Ik heb al gezien dat er een aantal wiskundige zitten die dat veeeeeel beter kunnen!
Maik

Bericht door Maik »

Ik had wat problemen met je nogal boude uitspraken, net zoals in je vorige post. Sommige mensen kunnen dat weer wat verkeerd oppikken, vandaar dat ik wat extra uitleg erbij geef :wink:
Hierboven zeg je ook weer iets "puur op gevoel" en een paar woorden later zeg je weer absoluut... :lol:
Als je motor het aankan (als er voldoende lucht de verbrandingskamers binnenkomt) dan is 25% meer brandstof ook 25% meer koppel. Oke, 100% lineair is het niet, het zou ook 24% meer koppel kunnen zijn... Bijna 1 op 1 is het dus wel.
Met de mapping van Peter is het dan zo dat je er zeker van bent dat de hoeveelheden ingespoten brandstof exact matched met de hoeveelheid lucht die de motor ademt.
Afbeelding
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Klinkt als tijd voor een dagje Rica voor een vermogensmeting..
http://www.rica.nl/aboutrica/wateringen/

Alleen jammer dat niemand een meting voor én na doet, want zo blijft alles maar raden..

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Maik schreef:Ik had wat problemen met je nogal boude uitspraken, net zoals in je vorige post. Sommige mensen kunnen dat weer wat verkeerd oppikken, vandaar dat ik wat extra uitleg erbij geef :wink:
Hierboven zeg je ook weer iets "puur op gevoel" en een paar woorden later zeg je weer absoluut... :lol:
Als je motor het aankan (als er voldoende lucht de verbrandingskamers binnenkomt) dan is 25% meer brandstof ook 25% meer koppel. Oke, 100% lineair is het niet, het zou ook 24% meer koppel kunnen zijn... Bijna 1 op 1 is het dus wel.
Met de mapping van Peter is het dan zo dat je er zeker van bent dat de hoeveelheden ingespoten brandstof exact matched met de hoeveelheid lucht die de motor ademt.
Ik zal daar voortaan op letten :) Zelf heb ik natuurlijk altijd het idee als je alles leest het natuurlijk wel duidelijk is...

Meer brandstof in % is evenredig gelijk aan meer % koppel (als luchttoevoer het aankan) Hoe zit dat dan met pk`s? Is 25% meer brandstof inspuiten dan ook 25% meer pk`s...?
Maik

Bericht door Maik »

Vermogen is koppel x toerental, dus ja, koppel+25% is dan ook vermogen+25% bij hetzelfde toerental. Maar je wint vaak niet het meeste koppel in het toerengebied waar ook het maximum vermogen geleverd wordt, dus het ligt er maar net aan hoeveel je piekvermogen toeneemt.
Even een voorbeeld, zeg je wint +25% koppel bij 5000rpm, en maar 10% bij 6400rpm (waar je dan ook je maximum vermogen levert bv). Dan heb je bij 5000rpm ook 25% vermogen gewonnen, maar bij 6400rpm maar 10%, dus je maximum vermogen is in dit voorbeeld maar 10% gestegen...

@the Duke: uit de metingen van Mark weet ik wel wat er ongeveer gewonnen is, dat is voor mij genoeg. Ik hecht meer waarde aan hoe het rijdt dan op de 5pk nauwkeurig weten hoeveel erin zit.
Afbeelding
Dominique

Bericht door Dominique »

Maik schreef:
Dominique schreef:
Dennizz schreef:@Maik/Dominque, zoals nu op de grafiek te zien is hebben jullie ongeveer 170 pk aan het achterwiel en dus 200 pk op de krukas, gerekend met 15% vermogens verlies?
Maik schreef:Het pure vermogen en/of koppel kan je niet uit deze grafieken halen, je moet daarom de waardes van de y-as daarom maar vergeten. Het gaat meer om het verloop van je krommes te bekijken

Tevens worden een aantal zaken bij de berekende grafiek niet meegenomen, zoals rolweerstand en luchtweerstand. De grafiek zou eigenlijk steiler moeten zijn.

LOL, dubbel antwoord :lol:
En Dominique is zoals altijd weer de langzaamste :lol:
Niet meteen naast je schoenen lopen hé, met dat halve paard extra in een onbelangrijk toeren gebied! :x

Hoeveel trackdays heb j... :lol:

Anyway, na Malmedy volgend weekend kunnen we wellicht ook iets meer zeggen hoe bruikbaar dit nieuwe karakter op een circuit is. Daar heb ik goede verwachtingen van. :D
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Even voor de duidelijkheid, de grafiek zoals die er nu staat is eigenlijk niet bruikbaar om auto's met elkaar te vergelijken. Het doel van de grafiek is om snel een idee te kunnen krijgen hoe de auto accelereert en om dat reproduceerdbaar op dezelfde auto te doen. Op die manier kun je namelijk zien hoe de motor reageert op het afstellen van bepaalde brandstofverhouden. Dan heb je natuurlijk ook geen absolute waardes nodig, je wilt alleen weten of het beter of slechter is. En daar werkt de grafiek prima voor.

Mark
C30-94@0.55bar
stefan

Bericht door stefan »

hoi

gisteren avond was het mijn beurt om bij peter langs te gaan;ik met men super kennis van computers :oops: maar peter heeft dat perfect uitgelegd en ben ik uiteindelijk weer wat wijzer geworden :shock:
dus na een dik uur inleren was het zover om de mappen definitief te instaleren(ik heb er eigenlijk maar één woord voor SUPER); :D
het motorkarakter is er fel op verbeterd;pakt stukken beter aan en trekt
inéén ruk door richting toerenbegr;

@peter :thumbup:

grt stefan
Smiley

Bericht door Smiley »

Welke modificaties had je al aan je speedster voor de remap stefan?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
stefan

Bericht door stefan »

hey smiley

maar goed dat je ondertussen al terug een lachende smiley hebt....

het 2.4 inlaatsp stuk 70 mm aanzuigbuis en airbox van bmc carbon
tullett uitlaatcollector en downpipe met 200 cell kat en mene tupperware
homemade einddemper :lol:
(wat uiteindelijk maakt dat de twee heren MAIK & DOM. ) met hun 100 cell en volledige tullett iets sneller zijn) :cry: :lol:

grt stefan
Plaats reactie