Compressor voor 2.2 bestelt!

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dennizz »

Ralph schreef:heren, het is alweer lang geleden maar ik kan nu eindelijk mededelen dat de compressor erop zit , Jan van der Kooi de auto eigenhandig heeft gewassen en dus nu klaar staat in de showroom om vanmiddag opgehaald te worden...

Je moet `even`geduld hebben (6 maanden 8) ) maar dah heb je ook wel wat (hoop ik)... Uiteindelijk is het dus een compressor van Courtenay geworden...

Ik ben heel benieuwd hoe hij rijdt, de eerste indrukken zullen al over een uurtje zijn.... :D
Dan was dat jouw auto waar aan werd gesleuteld :D

Je maakt denk geen gebruik van de niet goed geld terug actie
:lol: :wink:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Ralph
Actief lid

Bericht door Ralph »

Goedemorgen, hier ben ik weer... Zoals er al werd gesuggereert: gisteravond had ik geen tijd meer om te internetten, had andere bezigheden.. :wink:

Helaas is gebleken dat naast een opeens continue draaiende koelvin het vermogen wat de compressor zou moeten afgeven niet geheel eruit komt.
Een tussensprintje in z´n 3 van 80 naar 120 ging voorheen in 4,3 seconden nu lukt dat in 3,8. het is wel sneller, maar niet geheel volgens mijn verwachtingen. Monteur van van der Kooi kon dat beamen.

Ik vind ook dat de compressor pas boven de 5000 toeren pas echt tot leven komt...

A.s. maandag gaat hij terug naar de garage voor nadere inspectie.

Zijn er hier Compressor bezitters die wellicht zelfde probleem ooit hebben gehad dan wel tips hebben voor `de oplossing` :?: (er branden overigens geen controlelampjes op het dashboard :!: :?: )

het zal allemaal wel goed komen, daar heb ik volste vertrouwen in, alleen dat wachten.... 8) :cry:
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Auto op een rollenbank zetten, dan weet je het.

Klinkt overigens als een koeling probleem. Goed ontluchten van het systeem is niet zo simpel.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Exmantaa »

Ralph schreef:
Helaas is gebleken dat naast een opeens continue draaiende koelvin het vermogen wat de compressor zou moeten afgeven niet geheel eruit komt.
Een tussensprintje in z´n 3 van 80 naar 120 ging voorheen in 4,3 seconden nu lukt dat in 3,8. het is wel sneller, maar niet geheel volgens mijn verwachtingen. Monteur van van der Kooi kon dat beamen.

Ik vind ook dat de compressor pas boven de 5000 toeren pas echt tot leven komt...

A.s. maandag gaat hij terug naar de garage voor nadere inspectie.

Zijn er hier Compressor bezitters die wellicht zelfde probleem ooit hebben gehad dan wel tips hebben voor `de oplossing` :?: (er branden overigens geen controlelampjes op het dashboard :!: :?: )

het zal allemaal wel goed komen, daar heb ik volste vertrouwen in, alleen dat wachten.... 8) :cry:
Draaiende koelvin duidt op een foutcode. Even uitlezen en resetten. (Deze zal nog wel af en toe random terugkomen. Vooral als je te snel koud wegrijdt. En nee, dit geeft inderdaad geen EML foutmelding op je dashboard. Welkom to the Courtenay SC remap. :wink:)

Welke stage heb je nu? Een stage 2 met interkoeler etc.? Je zou dit toch gelijk moeten merken als je het gas intrapt. (Als je een open luchtfilter hebt dan hoor je als het goed is ook gelijk de SC gieren zodra de omloopklep sluit.)
Wat voor uitlaat heb je er onder? En RON 98 getankt??
Ralph
Actief lid

Bericht door Ralph »

he Exmanta, gisteravond heb ik hem `leeggereden` en er +/-27 liter RON 98 in kunnen gooien...

Ik heb de versie zonder Chargecooler, dat werd me qua prijs even te gortig in 1 keer... Kan altijd achteraf nog ingebouwd worden...

Zit ook een openlcutfilter op, die hoor je aanzuigen en je hoort de compressor ook zijn ding doen (das vel `vet` geluid trouwens)! alleen vermogen blijft beetje weg.

De monteur van van der Kooi had het erover dat het misschien de afstelling van een bepaalde klep (ging me even te snel en mijn technische kennis is niet van dien aart dat ik het allemaal even oprakel) niet goed staat (ergens bij inlaat traject?)...

Wellicht toch de software?

Wat betreft die koelvin, het lijkt wel als hij 1 maal een keer aangeslagen is dat hij niet meer uit gaat...

Maar ja, maandag mag ik hem weer wegbrengen.
grt
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Beetje rustig aan doen dan anders sloop wellicht de fan.
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Die koelfan gaat soms ook weer vanzelf weg, maar meestal moet ik 'm even resetten. (met een OBD lezertje) Geeft dan vaak een of andere misfire code...

Dat omloopklepje werkt puur op onderdruk achter je gasklep. Loopt een slangetje (zit tussen TB en SC schoepen in het SC huis ) naar dat zwarte onderdrukdoosje die de omloopklep opent.
(Gasklep gesloten => onderdruk => klep open => geen boost. Gasklep open => onderdruk valt weg => klepje sluit => SC maakt boost.)

Als je rustig rijdt met weinig gas is die klep dus open en hoor je 'm ook niet. Gaspedaal in moet ie gelijk bijkomen.
Op dat onderdrukdoosje moet de onderste aansluiting gewoon open blijven. (Zie de foto's hier op pag. 3)
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

zijn je lambdawaardes en vuldruk wel normaal, want als die 2 zijn zoals ze moeten zijn, dan moet hij normaal vermogen geven als het goed is ?

(aannemend dat mechanisch verder alles in orde is)

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
vlieger
Actief lid

Bericht door vlieger »

Het probleem met de koelfan is bij mij onlangs opgelost door nieuwe software te uploaden bij Klaasen. Bij mij ging de fan ook om de haverklap draaien....
Ralph
Actief lid

Bericht door Ralph »

Heren, bijgaand een fototje van hoe het is aangesloten. Het zwarte slangetje loopt naar de compressor, het blauwe richting motor.

Lambdawaardes of die goed zijn weet ik niet, zie ik dan een foutmelding in het dashboard (sorry ik ben technisch een leek :wink: ) :?:

Bij koude start houdt hij ook erg in, kan niet goed zijn...

De geupdate software daarvoor moest je ECU zeker weer opgestuurd worden :?: (met als gevolg dat de Speedy weer een week staat te niksen :lol: 8) )

Ben bang dat dit en weekendje poetsen en staren wordt en maandag inleveren bij van der Kooi

Prettig weekend allemaal!
Bijlagen
4.jpg
4.jpg (65.17 KiB) 3635 keer bekeken
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Ralph schreef:Heren, bijgaand een fototje van hoe het is aangesloten. Het zwarte slangetje loopt naar de compressor, het blauwe richting motor.
Ehhh, dit zit toch even anders aangesloten!! Die aansluiting bovenop loopt normaal naar de SC en de onderste moet open blijven. (Zit alleen een open haaks bochtje op bij mij. deze aansluiting wordt op de originele US SC versie gebruikt om de ECU boost terug te kunen laten regelen)
Zie:
Afbeelding

Waar loopt die blauwe nu precies heen dan? Als die ergens op je spruitstuk gemonteerd zit kan dit nog rare dingen gaan geven... :?:

Dat van die koude start is een bugje in de re-mapping van Courtenay, want dit hebben ze zo'n beetje allemaal. Heb zelf ook Klasen eens gevraagd of hij hieraan wat kon doen (stuk dichterbij), maar dat wist ie toen nog niet zo zeker...
Ralph
Actief lid

Bericht door Ralph »

He Exmantaa, in eerste instantie kwam het zwarte buisje uit de compressor en zat in het bovenste gaatje. Dat leverde helemaal geen extra vermogen op. Het blauwe buisje zat in eerte instantie in het onderste gaatje en splits zich in 2en om vervolgens aan de zijkanten van het spruitstuk de motor in te gaan (zie fototje).

Door zwart en blauw om te keren kwam werd er wel druk opgebouwd.

Met andere woorden, als ik de zwarte net zoals op jouw foto weer in het bovenste gaatje stop en de blauwe eruit laat dan zou er ook druk opgebouwd moeten worden?

Morgen eerst even de accu los om de koelfan te resetten even warmrijden en even jouw setup proberen.
thanks

ralph
Bijlagen
5.jpg
5.jpg (67.32 KiB) 3592 keer bekeken
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Wat ben je allemaal aan het doen :?: Je hebt dat ding toch laten inbouwen? Je gaat toch niet zonder enige kennis maar een beetje experimenteren.
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Ralph schreef:He Exmantaa, in eerste instantie kwam het zwarte buisje uit de compressor en zat in het bovenste gaatje. Dat leverde helemaal geen extra vermogen op. Het blauwe buisje zat in eerte instantie in het onderste gaatje en splits zich in 2en om vervolgens aan de zijkanten van het spruitstuk de motor in te gaan (zie fototje).

Door zwart en blauw om te keren kwam werd er wel druk opgebouwd.

Met andere woorden, als ik de zwarte net zoals op jouw foto weer in het bovenste gaatje stop en de blauwe eruit laat dan zou er ook druk opgebouwd moeten worden?

ralph
Zo te zien zit die blauwe slang tussen je benzinedrukregelaar en de onderdrukaansluiting van het spruitstuk. (Klein buisje tussen injector 2 & 3) Dit hoort ook zo om de benzinedruk boost afhankelijk te regelen. Alleen die T-splitsing naar de SC actuator zit er normaal niet in...

Zie bv. ook de ombouw handleiding hier:
http://www.vx220.org.uk/forums/Stage-2- ... html&st=20
Op die foto's zie je ook duidelijk dat de onderste actuator aansluiting gewoon open moet blijven. (En als je goed kijkt zie je ook een dun slangetje lopen vanaf die benzinedrukregelaar naar het spruitstuk.)

Zoals het bij jou in eerste instantie zat zal ie inderdaad niet veel boost gaan opbouwen, want via die blauwe slang van het spruitstuk komt de boostdruk van de SC dan onderop de actuator te staan, waardoor deze de omloopklep weer opent... :wink:

Gewoon aansluiten met open onderkant zoals op de foto's. En zolang je maar oppast dat die benzine drukregelaar lekvrij aan het spruitstuk gekoppeld blijft zitten kan er weinig mis gaan.

SUCCES!!
jaydee
Mega lid

Bericht door jaydee »

Ralph schreef:Heren, bijgaand een fototje van hoe het is aangesloten. Het zwarte slangetje loopt naar de compressor, het blauwe richting motor.
Er staan duidelijk een V van Vacuum en een P van Pressure op het potje... Het is dan het meest logisch dat de bovenste (V) aangesloten moet zijn zoals op de foto van Exmantaa te zien is.
Jägertee
Plaats reactie