stoel moertjes

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
jan
Actief lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 04 feb 2009 12:59

Bericht door jan »

Dominique schreef:Zijn idd 12.9 boutjes bij mijn Speedster.
Voor wat betreft corrosie en het voorkomen in de toekomst hiervan wordt het naast tectiel ofzo wel een lastig verhaal. Als je ze invet zou je theoretisch hogere torquewaarden moeten gebruiken.
Doe geen moeite deze bouten verzinkt aan te schaffen, als je ze al vindt moet je ze laten liggen: het verzinkproces maakt dit type staal bros. Iets wat je niet wilt op je stoelbevestiging lijkt mij. :wink:
Mn auto was toen ik hem kocht ongeveer een vissenkom, en is sindsdien netjes droog gebleven. Nieuwe corrosie zal dus wel meevallen denk ik. T smoelt gewoon niet, van die roestige verkleurde meuk :P
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1524
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Elise schreef:Nou net even voor de volle 100% zekerheid in de auto (S1 Elise) gekeken en er zitten normale 8.8 boutjes in hoor.
Ook de bevestiging van de gordels zit bij mij vast met normale 8.8 boutjes.
S1 heeft idd. 8.8 en is ook zeker een punt van zorg bij deze auto's. Zou ik persoonlijk vervangen door de nieuwere.. (of gewoon langs da Fabory zoals Maik al aangaf..)

Lotus is bij de Speedster en VX naar 12.9 gegaan voor de M8 stoel-boutjes.

In mijn auto en andere die ik heb bekeken zijn vooral de achterste (die het gros van de kracht om hun oren krijgen) altijd 12.9 geworden. De voorsten willen nog wel eens een beetje varieren. Soms worden daar inbus/binnenzeskant toegepast van 10.9/12.9, maar soms ook 'gewone' buiten-zeskanten van 8.8. Beetje hit-and-miss..

De 7/16UNF bouten van de gordels zelf zijn en blijven 8.8, maar dat is ook geen probleem, want die zijn zo dik dat ze de belasting bij een crash van plm. 1400kg die er op kan komen te staan wel aan kunnen Omdat deze juist vaak in een buig-moment staat opgesteld (de gordel trekt aan een stuk bout wat uitsteekt) is een 8.8 zelfs handiger als sterkere omdat deze een grotere deformatie/buiging toestaat voordat hij afbreekt.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

De specificatie van de bouten die het stoelframe op de plaats houden en die van de bouten die de gordels op de plaats houden staan in principe volslagen los van elkaar.

De bouten die het stoelframe vasthouden worden in de lengte richting belast in geval van een aanrijding. De inertia van het menselijk lichaam zal er voor zorgen dat de stoel wil kantelen. De achterste twee bouten krijgen dus de meeste kracht te verwerken bij een frontale aanrijding. (en andersom bij een aanrijding in de achterkant)
Vergeet echter niet dat jouw lichaam ook in de gordel hangt bij een aanrijding. Daar gaat de meeste kracht heen, niet naar het stoelframe.

De bouten die de gordels vasthouden worden juist volledig vanaf de zijde belast. De afschuifkracht die je nodig het voor een 8.8 M10 bout met normale draad is 13100Nm. Dat is veel .... heeeeel erg veel. Zo veel zelfs dat het menselijk lichaam fysiek niet in staat is een dergelijke kracht te overleven. Een 7/16 bout is net iets dikker dan een M10 bout en is voorzien van een fijne draad wat de afschuifkracht nog groter maakt. Deze bouten zijn -mits correct gemonteerd- dus geen enkel probleem.

Bij de Elise S1 zijn de bouten direct in het chassis geschroefd. Op de plaatsen waar deze bouten zitten zijn weliswaar wat dikker (de bodemplaat is slechts 3mm dik) maar zitten nog steeds in relatief lage kwaliteit aluminium.
Ook daar is het redelijk zinloos een 12.9 bout te monteren. Als de bout tijdens een ongeval maximaal belast wordt zal de draad van de bout simpelweg de draad uit het aluminium rukken.

Of dat een serieus probleem is vraag ik me af. Ik heb meerdere wrakken gezien van auto's die een frontale klapper meegemaakt hebben. Sommige zelfs zo erg dat alle delen rondom de cabine vervormd waren, maar ik heb er niet een gezien waar de rails uit de vloer gerukt waren.

Voor zover mij bekend zijn er vanaf de introductie van de S2 en Speedster verstevigingen aangebracht. Ik vraag me daarbij overigens nog steeds af of een 12.9 bout een serieus verschil zal maken.
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

oh... bij de weg... wat een veel belangrijker punt van aandacht is: de correcte montage van de stoelen in het frame!

De originele Lotus kuipen zijn voorzien van ingelamineerde moeren. De keuze hiervoor komt uit een comfort verhaal. Je voelt op de plaats waar de bouten door de moeren steken niets in de stoel zelf.

Andere fabrikanten kiezen over het algemeen voor moeren die aan de binnenkant van de kuip zijn aangebracht. Dat is steviger, maar er is één belangrijk ander punt..

Als de bout scheef wordt ingedraaid zal het laminaat niet scheuren, maar zal uiteindelijk het plaatje met de moer naar beneden vallen.

Ik ben al een aantal auto's tegen gekomen waarbij die bouten scheef zijn ingedraaid en waarbij het laminaat dus gescheurd is. Probleem daarbij is dat de kans groot is dat je het helemaal niet in de gaten hebt.
De kuip is dan echter verzwakt (precies in tweeen gescheurd) en de bout zit niet in de moer.

Dát is dus wel gevaarlijk.

Nu overigens druk met Corbeau.. daar kan je min of meer hetzelfde probleem tegenkomen, maar dat is dan meer omdat de standaard bouten te kort zijn en je dus de eerste keer een prachtige draad in het glasvezel tapt. Dan lijkt de stoel vast te zitten.. maar hij zit alleen in het laminaat. Altijd wat :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1524
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

YvoTuk schreef: Bij de Elise S1 zijn de bouten direct in het chassis geschroefd. Op de plaatsen waar deze bouten zitten zijn weliswaar wat dikker (de bodemplaat is slechts 3mm dik) maar zitten nog steeds in relatief lage kwaliteit aluminium.
Is dat vor zover je weet aangepast in het chassis van de S2 en Speedster?

Bij deze zitten aan de achterkant van de stoel staal-plaatjes in/onder het chassis-balkje geplakt met de daadwerkelijke schroefdraad er in.

Je draait de bout niet in de alu zelf, maar in die staalplaatjes die ook meteen als load-spreaders werken. Groot zijn ze niet (iets groter als de 2 gaten die er in zitten)

Bij mijn auto weet ik het zeker, want ik heb al eens bij de passagier-stoel de bodem onder de bouten moeten open maken en daar zag ik ze zitten. (dealer heeft daar ooit de schroefdraad van de plaatjes gesloopt met montage alarmsysteem en de bouten scheef terug gedraaid met een lucht-tol)

Aan de voorkant zitten er als je goed kijkt in het gat inserts gelijmd onder de extrusie. Deze zijn voor zover ik weet (helaas) wel van alu of een lage kwaliteit staal en geen echte platen.

Om dit te versterken zou je eigenljik ook een gat moeten boren in de vloer onder de extrusie, de insert er af slaan en een staal-blok met gat en schroefdraad er in kitten.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1063
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Een goed onderwerp, helemaal niet bij stil gestaan allemaal !
"A je to !" #0047
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Hoi Arno, vzb is dat inderdaad vanaf de introductie van het S2 chassis gedaan en volgens mij alleen aan de achterzijde. (de voorzijde kan eigenlijk nooit een dusdanige belasting krijgen dat de bouten er uit breken)

Als het je echt dwars zit kan je het op de motorsport manier oplossen.. van bovenaf de gaten met 8mm doorboren en aan de onderzijde load spreaders monteren. (dat zijn dus plaatje met opgelaste moeren)

Je zou daar nog een beetje kunnen smokkelen door het gat aan de onderzijde met 14mm tot een diepte van 5mm in te boren en de moer andersom (dus naar boven) monteren. Daardoor steekt de moer niet onder het chassis uit. De loadspreader werkt dan uiteraard veel minder goed dan andersom, maar het is een betere oplossing dan origineel.
Afbeelding
Plaats reactie