Alweer een nieuw probleem

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Sir_Bongiovi
Mega lid
Berichten: 986
Lid geworden op: 14 aug 2009 18:52
Contacteer:

Alweer een nieuw probleem

Bericht door Sir_Bongiovi »

Na een 2-tal weken de bougies te hebben veranderd vermits een waarschuwingslampje begon te branden had ik gisteren alweer een nieuw probleem.

Ik zit in Sint-Pieters-Leeuw en rij terug huiswaarts (drukke steenweg waarbij de temperatuur boven de 100° uitloopt) wanneer er plots een vloeistof op mn raam vooraan spuit en een lichte damp uit de voorste rooster komt, ik direct op kant (rijbaan voor bussen).

Vooraan onder de wagen een enorme 'water'plas, (koelvloeistof?). effe nadien de politie dat achter mij stopt. 2 van die politie-grapjassen: awel jong problemen? Tja da hebt ge met opel hé zegt ie :roll:

Hij stelt voor dat ik me daar in een café in de buurt een fles water ga halen om in het vaatje achteraan te gieten, zodat ik me daar 100m verder op kant kan zetten (opel Showroom toevallig :p )
Eens ik de motor doe draaien loopt het hele goedje er vooraan weer uit.

Nadien iemand gebeld, die me is komen helpen slepen huiswaarts (via sleepoog vooraan, het werkt :lol: )

Blijkbaar staat de chauffage los, geen enkele van de 4 bouten nog aanwezig (chauffage die de vorige eigenaar na een klein accident heeft laten vervangen bij opel, samen met de linkerkoplamp)
Mss zijn die bouten losgekomen op de een of andere manier, chauffage gezakt en een darm losgetrokken?
Als ik onderaan de wagen kijk zie ik dat de plaat van de voorclam net onder de chauffage ook 1 bout mist en daar staat deze dus een beetje gebogen (was volgens mij nog niet)

Welke bouten hebben ik voor de chauffage nodig? en voor de voorclam onderaan? Waar kan ik deze het best bestellen?
Gebruikersavatar
Sir_Bongiovi
Mega lid
Berichten: 986
Lid geworden op: 14 aug 2009 18:52
Contacteer:

Bericht door Sir_Bongiovi »

moet de hele voorclam er terug af om er deftig aan te kunnen werken?

blijkbaar hebben er nog hetzelfde probleem gehad:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 72&start=0

radiator stuk?
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Klinkt inderdaad als een geplofte radiator of een losgeschoten slang.

Dat laatste is te controleren door even de voorwielen te verwijderen en de wielkuipen een beetje om te buigen (is flexibel plastic). Dan met een lampje naar binnen schijnen. Bovenin zie je aan weerszijden een slang voor de radiator.
Even voelen of die nog vast zit.

Als dat niet het geval is heb je geluk, als het wel het geval is ben je aan een nieuwe radiator toe.

Dat de radiator los ligt klinkt als een vervanging door iemand die niet begrepen heeft dat je onderdelen van de oude radiator over moet zetten of dat je nieuwe c-clips moet gebruiken om de radiator vast te schroeven. Op zich geen groot probleem; de radiator kan geen kant uit, maar hij ligt dan wel een beetje los te schuiven / rammelen.

Je doet er verstandig aan dan direct een aluminium radiator te kiezen zoals deze:
Afbeelding Die je hier kan vinden voor 229.95 Euro ex. BTW

Deze radiator biedt buiten aluminium zijkappen meer koel capaciteit. Gezien het kleine prijsverschil hebben we op een bepaald moment besloten om de standaard 32mm radiator te vervangen voor dit exemplaar. In het volume maakt het geloof ik nog een tientje uit.

We hebben ook nog andere modellen die je hier kan bekijken.. De tripple pass is echt voor zwaar vermogende motoren en de Pro Alloy is erg mooi gelast en in elkaar gezet, maar is technisch gelijk aan het basis model. Als het goedkoop moet hebben we ook de OE radiator.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sir_Bongiovi
Mega lid
Berichten: 986
Lid geworden op: 14 aug 2009 18:52
Contacteer:

Bericht door Sir_Bongiovi »

ok bedankt, alweer wat wijzer geworden. Hopelijk een losgeschoten stang.
Gebruikersavatar
vauxhall
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
Locatie: Beverlo

Bericht door vauxhall »

ik denk dat er koelvloeistof op de radiator geraakt is waardoor deze verdampt en dampen geeft


als ik de wagen was of als het regent (nadat ik gereden heb), komt er ook wel even damp uit de roosters vooraan

100graden lijkt me wel véél voor deze tijd van het jaar
de mijne komt bij normaal gebruik en enkele sprintjes tot 160km/h nooit boven de 87graden (en daarna terug stilstaan)
Gebruikersavatar
Sir_Bongiovi
Mega lid
Berichten: 986
Lid geworden op: 14 aug 2009 18:52
Contacteer:

Bericht door Sir_Bongiovi »

wagen is hersteld, ik kan er morgen achter gaan.

Blijkbaar was er een scheur in de verwarming en ze hebben er een nieuwe ingestoken, verschillende bouten/vijzen zijn blijkbaar veranderd omdat dit de originele niet meer waren.

Gelukkig ga ik nieuwe achtervelgen krijgen (terugroepactie was blijkbaar toch nog niet gedaan, terwijl volgens de mail van opel zelf dit wel al gedaan was) ook zou er nog een terugroepactie met de airbag blijkbaar moeten gebeuren.

resultaat:
786 euro armer :roll:
(incl. 20% korting dat ik via via krijg)

(het had nu wel goedkoper uitgekomen als ik de radiator via elise-shop had besteld denk ik; hopelijk steekt er een deftige radiator in)
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

en jammer genoeg waarschijnlijk weer 1 met plastic eindkapjes :cry:

maar je kunt weer heel wat kilometertjes maken voor ie weer ploft :wink:
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
Denthrax
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 10 mei 2009 16:43
Locatie: Kluisbergen (BE)

Bericht door Denthrax »

Zoals de britten zeggen "you can't run a vx on a £5" :roll:

Ik zal ook maar beginnen sparen voor een pro-alloy radiator. Nu ik er mee met ga tracken heb ik geen zin dat net daar de kapjes gaan ploffen :x

Ik zit toch in mijn hoofd om een SC conversie te gaan doen :lol:
Gebruikersavatar
Sir_Bongiovi
Mega lid
Berichten: 986
Lid geworden op: 14 aug 2009 18:52
Contacteer:

Bericht door Sir_Bongiovi »

ben erachter gegaan, het is idd de originele radiator.
Na hoeveel km. loop je zoal het risico op ploffen?

ik heb voor de radiator 588,66 - 20% 470,93euro betaald

volgende week remklauwen en velgen terugroepactie
Gebruikersavatar
Denthrax
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 10 mei 2009 16:43
Locatie: Kluisbergen (BE)

Bericht door Denthrax »

Die opel onderdelen prijzen... ze blijven me verbazen :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7387
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

De enige keer dat ze mij bij de opel dealer zien, is om onderdelen te bestellen, die NERGENS maar dan ook NERGENS anders verkrijgbaar zijn.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Sir_Bongiovi schreef:ben erachter gegaan, het is idd de originele radiator.
Na hoeveel km. loop je zoal het risico op ploffen?

ik heb voor de radiator 588,66 - 20% 470,93euro betaald

volgende week remklauwen en velgen terugroepactie

Meestal ploffen ze na 28567km. :lol:

Helaas valt hier geen pijl op te trekken. Weet dat de meeste gewoon heel blijven.
Het is gewoon een van de zwakke punten van de Speedster.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sir_Bongiovi
Mega lid
Berichten: 986
Lid geworden op: 14 aug 2009 18:52
Contacteer:

Bericht door Sir_Bongiovi »

als ie heel blijft ben ik tevreden :lol:

kvraag me af of ik er garantie op heb (normaal 2 jaar toch?)
Gebruikersavatar
Denthrax
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 10 mei 2009 16:43
Locatie: Kluisbergen (BE)

Bericht door Denthrax »

Dominique schreef:
Meestal ploffen ze na 28567km. :lol:
Oei, ben net over de 28000 getikt :lol: :lol:
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1066
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Bericht door sooike »

Ploffen?

Ik dacht ergens op dit forum gelezen te hebben dat het te maken heeft met lucht in het radiator. Goed op druk brengen van het koelsysteem na het vullen, en dan via de daarvoor voorziene ontluchtingnippels de lucht uit het systeem laten............. :wink:

Het vullen van het koelsysteem, op druk brengen en het ontluchten is duidelijk geillustreerd op de instructievideo bestemd voor de "Opel werkplaats". Hopelijk heeft de Opel dealer deze raad gevolgd. 8)
Einfach nur ein nackter Sportler
Plaats reactie