Compressor voor 2.2 bestelt!
Hoi Exmantaa, er `hangt` een JanSpeed einddemper en een Komotec 200 cell sportcat onder. Spruitstuk wat daar weer voor zit is nog standaard.
De remap die Klasen (aardige jongen trouwens, had mooie verhalen over zijn wheelie met zijn knalgele speedster) met Courtenay heeft ontwikkeld is eigenlijk vrijwel 1 op 1 overgezet op mijn ECU (kleine aanpassing in hoeveelheid inspuiting van benzine daargelaten).
De remap die Klasen (aardige jongen trouwens, had mooie verhalen over zijn wheelie met zijn knalgele speedster) met Courtenay heeft ontwikkeld is eigenlijk vrijwel 1 op 1 overgezet op mijn ECU (kleine aanpassing in hoeveelheid inspuiting van benzine daargelaten).
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Stephan Klasen is Courtenay's ECU mapping specialist en vanuit Alkmaar is dat allemaal toch nét even makkelijker bereikbaar.Ralph schreef:Hoi Exmantaa, er `hangt` een JanSpeed einddemper en een Komotec 200 cell sportcat onder. Spruitstuk wat daar weer voor zit is nog standaard.
De remap die Klasen (aardige jongen trouwens, had mooie verhalen over zijn wheelie met zijn knalgele speedster) met Courtenay heeft ontwikkeld is eigenlijk vrijwel 1 op 1 overgezet op mijn ECU (kleine aanpassing in hoeveelheid inspuiting van benzine daargelaten).
Maar Ralph, jij hebt de (courtenay) stage 1 mapping tijdens de ombouw bij vd Kooy er uiteraard gelijk in gekregen, maar was benieuwd of Klasen dus nog iets verder aan bv. de inspuiting heeft gesleuteld voor dit resultaat.
En hoe is bij jou de koude start met deze mapping? Mijne moet zeker 1-2 minuten opwarmen wil het een beetje normaal wegrijden. En soms krijg ik nog wel eens een random foutcode. (fan blijft dan draaien)
Laatst gewijzigd door Exmantaa op 11 nov 2009 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
ExMantaa, ja de ECU is tijdens de opbouw bij van der Kooi naar Klasen gestuurd en teruggekomen met de remap. Omdat hij bovenin te arm liep toch even naar Klasen geweest voor de `fine tuning` van ECU maar nu met auto `eraan vast`
... bovendien zat ik al 2 dagen in Kleve bij familie dus een klein uitstapje naar Oberhausen is dan echt een uitkomst om even die ooms, tantes e.d. te ontwijken
Koude start en inhouden is heel normaal, hij krijgt immers ook een boel meer lucht naar binnen geduwt
Zou de stopwatch erbij moeten houden maar bij mij duurt het echt niet langer dan minuut, denk zelfs wel korter. Maar inhouden bij koude motor is normaal.
Foutcodes tot nu toe niet gehad
Wanneer slaat je fan dan aan? bij paar keer vollast achter elkaar? hoor je bij vollast ook rare geluiden vanuit de motor (klinkt als knikkers die op laminaat vallen ongv.), als dat geval is compressie/brandstofhoeveelheid niet goed.
Klasen zei wel dat de fan ok spontaan kan aangaan, Courtenay erkend dat het in de software kan zitten. Volgens Klasen is daar een thermoswitch voor ontwikkeld Courtenay. Van de Kooi zou er vanaf weten


Koude start en inhouden is heel normaal, hij krijgt immers ook een boel meer lucht naar binnen geduwt

Foutcodes tot nu toe niet gehad
Wanneer slaat je fan dan aan? bij paar keer vollast achter elkaar? hoor je bij vollast ook rare geluiden vanuit de motor (klinkt als knikkers die op laminaat vallen ongv.), als dat geval is compressie/brandstofhoeveelheid niet goed.
Klasen zei wel dat de fan ok spontaan kan aangaan, Courtenay erkend dat het in de software kan zitten. Volgens Klasen is daar een thermoswitch voor ontwikkeld Courtenay. Van de Kooi zou er vanaf weten

-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
En nu we het toch over de SC ECU mapping hebben:
Afgelopen zondag met Peter (Speerke) mijn Courtenay SC mapping uitgelezen. En wat we ook al dachten, deze mapping is gebaseerd/gecopieerd op de DBilas 2,2 turbo remap.
Is niet echt afwijkend van de standaard NA versie, maar uiteraard de fueltabellen aangepast voor de nieuwe (2bar?) MAP sensor en de grotere injectoren. En de rpm limiet omhoog. That's it.
Van Peter begrepen dat onze ECU qua fuel eigenlijk alleen kijkt naar de gasklepstand en onze MAP sensor daarbij wordt gebruikt om de ontsteking te regelen. Niet iets wat je wilt op een geblazen motor, omdat hij dus niet kijkt naar de boostdruk voor fuelling. Een kompressor motor lijkt mij dan nog te gaan, omdat de relatie gasklepstand/vuldruk redelijk constant is door de mechanische koppeling, alleen met een opspoelende turbo wordt dit een heel ander verhaal. (Maar in de DBilas kits met een lage turbodruk zal het blijkbaar toch werkbaar zijn...)
Ik ben echter nog niet zo tevreden met mijn huidige remap, dus zit te kijken naar mogelijke opties voor een betere SC/turbo regeling:
- Passende ECU gebruiken welke ook met vuldruk of MAF werkt (Z20LET ecu of de P12 ecu van het US supecharged LSJ blok. (werken beide met E-gasklep)
- Ons huidige Z22SE ecu Operating System aanpassen op MAP regeling... Dit wordt misschien een nieuw winterproject van Peter als hij zich erg gaat vervelen.
(En ja.. Kan natuurlijk ook gewoon met eens stand-alone gaan werken, maar dat is nu nog even geen optie.)
Afgelopen zondag met Peter (Speerke) mijn Courtenay SC mapping uitgelezen. En wat we ook al dachten, deze mapping is gebaseerd/gecopieerd op de DBilas 2,2 turbo remap.
Is niet echt afwijkend van de standaard NA versie, maar uiteraard de fueltabellen aangepast voor de nieuwe (2bar?) MAP sensor en de grotere injectoren. En de rpm limiet omhoog. That's it.
Van Peter begrepen dat onze ECU qua fuel eigenlijk alleen kijkt naar de gasklepstand en onze MAP sensor daarbij wordt gebruikt om de ontsteking te regelen. Niet iets wat je wilt op een geblazen motor, omdat hij dus niet kijkt naar de boostdruk voor fuelling. Een kompressor motor lijkt mij dan nog te gaan, omdat de relatie gasklepstand/vuldruk redelijk constant is door de mechanische koppeling, alleen met een opspoelende turbo wordt dit een heel ander verhaal. (Maar in de DBilas kits met een lage turbodruk zal het blijkbaar toch werkbaar zijn...)
Ik ben echter nog niet zo tevreden met mijn huidige remap, dus zit te kijken naar mogelijke opties voor een betere SC/turbo regeling:
- Passende ECU gebruiken welke ook met vuldruk of MAF werkt (Z20LET ecu of de P12 ecu van het US supecharged LSJ blok. (werken beide met E-gasklep)
- Ons huidige Z22SE ecu Operating System aanpassen op MAP regeling... Dit wordt misschien een nieuw winterproject van Peter als hij zich erg gaat vervelen.

(En ja.. Kan natuurlijk ook gewoon met eens stand-alone gaan werken, maar dat is nu nog even geen optie.)
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Ik heb gelukkig geen knikkker-pingelen in mijn mapping, maar high speed knock hoor je ook niet altijd.Ralph schreef:
Koude start en inhouden is heel normaal, hij krijgt immers ook een boel meer lucht naar binnen geduwtZou de stopwatch erbij moeten houden maar bij mij duurt het echt niet langer dan minuut, denk zelfs wel korter. Maar inhouden bij koude motor is normaal.
Foutcodes tot nu toe niet gehad
Wanneer slaat je fan dan aan? bij paar keer vollast achter elkaar? hoor je bij vollast ook rare geluiden vanuit de motor (klinkt als knikkers die op laminaat vallen ongv.), als dat geval is compressie/brandstofhoeveelheid niet goed.
Klasen zei wel dat de fan ok spontaan kan aangaan, Courtenay erkend dat het in de software kan zitten. Volgens Klasen is daar een thermoswitch voor ontwikkeld Courtenay. Van de Kooi zou er vanaf weten
De koude start zou bij een goede mapping gewoon moeten werken en dit hoort niet normaal te zijn, maar blijkbaar gaat dat dus nog niet goed samen met de grotere injectors.
Fan gaat soms spontaan aan als de ecu een bepaalde fout registreert, echter deze geeft geem EML op je dash. En een thermoswitch op de fan is dan natuurlijk gewoon een lapmiddel. Ik wis mijn foutcode gewoon af en toe.

koelvin
Ralph....
Haal voorin het alle ( alle, omdat ik niet meer weet welke het was, maar allemaal is alleen maar beter) relais-blokken eruit, maak ze schoon met een koperborstel, spuit alle contacten overvloedig in met contactspray, en terugplaatsen.
Wellicht is je "zelfdenkende vin" weer in orde.
Heb ik nl ook eens mitgemacht, en was meteen verholpen.
Veel geluk:)
Enne, manta-man, zit je Miltek-auspfuff op je tupperware?
Grt Heinz.
Haal voorin het alle ( alle, omdat ik niet meer weet welke het was, maar allemaal is alleen maar beter) relais-blokken eruit, maak ze schoon met een koperborstel, spuit alle contacten overvloedig in met contactspray, en terugplaatsen.
Wellicht is je "zelfdenkende vin" weer in orde.
Heb ik nl ook eens mitgemacht, en was meteen verholpen.
Veel geluk:)
Enne, manta-man, zit je Miltek-auspfuff op je tupperware?
Grt Heinz.
He Heinz, Ik heb geen last van een zelfdenkende vin dat is Exmantaa....
Maar ik zal je tip onthouden mocht het ooit een keer voorkomen
wat kost die diagnose apparatuur eigenlijk?
Nog een ander vraagje, een aantal personen zijn lyrisch over het 2.4 inlaatspruitstuk + remap , maar hoeveel pk en Nm´s komen daar uit en hoe is de opbouw daarvan? (grafiekje iemand)? ben ik wel benieuwd naar...
Maar ik zal je tip onthouden mocht het ooit een keer voorkomen

wat kost die diagnose apparatuur eigenlijk?
Nog een ander vraagje, een aantal personen zijn lyrisch over het 2.4 inlaatspruitstuk + remap , maar hoeveel pk en Nm´s komen daar uit en hoe is de opbouw daarvan? (grafiekje iemand)? ben ik wel benieuwd naar...
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7389
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
De cijfers tot zover zijn 250nm (was 203) en 190 pk met alleen inlaatspruitstuk en remap. (niet op rollerbank geverifieerd)Ralph schreef: Nog een ander vraagje, een aantal personen zijn lyrisch over het 2.4 inlaatspruitstuk + remap , maar hoeveel pk en Nm´s komen daar uit en hoe is de opbouw daarvan? (grafiekje iemand)? ben ik wel benieuwd naar...
En 250nm met rond de 200pk als je ook je uitlaat compleet gedaan hebt. (niet op rollerbank geverifieerd)
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2842
Er zijn net 14 2.4 kits geimporteerd, dus er zullen wel meer ervaringen en misschien ook rollerbank uitdraaien bijkomen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7389
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
nm's en pk's vergeleken met wat er in het opel instructieboekje staat.
Geen idee of dat aan de krukas of aan het wiel is.
Lees het topic uit de link, daar is alles al vaker gevraagd en besproken.
Geen idee of dat aan de krukas of aan het wiel is.
Lees het topic uit de link, daar is alles al vaker gevraagd en besproken.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.