anti diefstalbout wiel kapot - hellep!

Alle overige technische zaken.
vx0877
Actief lid

Bericht door vx0877 »

nu ja, mijn tekentalent is nie echt om naar huis te schrijven:oops:, maar 4 pogingen verder ziet er toch gelijk uit, ik ga er vanuit dat je gelijk hebt!

ik kreeg bij de dealer te horen om de bouten gewoon in de velg te leggen om te zien of deze juist is...

denk morgen gewoon om de andere drie te gaan, want ik denk niet dat ik nog 2 kansen per wiel krijg met mijn snap on (anti diefstal) die ook licht beschadigd is, kan ik ze er anders alle 4 uitklooien en heb ik geen zin in

prijs viel mee, was 2,82 euro

verhaal bij opel klopt wel, bouten zijn daar iets korter (juiste lengte niet op stock) + begonnen onmiddellijk over uitboren; dan zei ik maar tot de volgende keer :D
speedster 2.2 - #3064
vx0877
Actief lid

Bericht door vx0877 »

op deze staan ze gelijk hoog, hoop dat dit iets beter beeld geeft:

waar de schroefdraad begint is de hals van de speedsterbout toch heel klein beetje langer, kan dit kwaad of heeft dit eigenlijk niet zoveel belang?

Afbeelding

Afbeelding

is het mogelijk dat de originele bout aan de hals wat vervormd is door bvb veel te hard aan te spannen door vorige eigenaar?
kan mij nog heel goed herinneren wat een ramp het was de wielen er voor de eerste keer zelf af te halen (kruissleutel geplooid, kop afgedraaid...), waarschijnlijk een powerlifter die ze aangedraaid had of in de lokale truckshop :)
speedster 2.2 - #3064
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Manta79 »

zo te zien zitten alleen de onderste 9 "draadribbels" ingedraaid, de rest heeft corrosie tot aan de kop.
"A je to !" #0047
Dominique

Bericht door Dominique »

Klopt, ongeveer 1,5 cm zinloze draad, vanaf het conische gedeelte, steekt door je velg en remschijf. Waar de draad precies aan die kant begint maakt dus niet echt veel uit.
Afbeelding
vx0877
Actief lid

Bericht door vx0877 »

dat is goed nieuws, wist ik niet!

bedankt voor moeite jongens; kan ik met gerust hart beginnen met de rommel van veiligheidsbouten weg te kieperen!

hoop vandaag het 'defecte bouten' tool setje in handen te krijgen, ik laat nog weten of dit deugd of niet ivm verwijderen van kapotte bouten!

voor de mensen die pas speedster rijden, wacht er niet te lang mee, is geen drama, maar op verkeerde moment kan zoiets toch aardig wat roet in het eten strooien, zoals eerder vermeld door Maik, op vakantie ofzo...
en voor de kleine 12 eurie moet je het niet laten + kan je de snap-on dop niet ook meer kwijt maken :)
speedster 2.2 - #3064
vx0877
Actief lid

Bericht door vx0877 »

tooltje (= soort snap on) ziet eruit als hieronder, maar enkel bedoeld voor 'gewone bouten', kon ik niets mee:

Afbeelding

maar misschien toch interessant mocht er een gewone bout sneuvelen

betreffende mijn bout heb ik het opgegeven (zeg maar de zin was er nie meer) :cry:

begon allemaal gisterenmorgen, dankzij een trailer voor mij steen op de ruit, gevolg = klein putje in glas. 's avond eindelijk bijna thuis na werken, lekke band rechtsachter, dan had ik er effe genoeg van zeg maar... (die spuitbussen zijn niet meer dat na 7 jaar lol; band volgepompt met die rommel, snel naar de Q8 gaan blazen & rijden maar), band stond deze morgen gelukkig nog redelijk (van 2.0. naar 1. 8 ) terug wat gaan bijblazen en naar de bandenboer om die verrekte bout eruit te halen.

positieve nieuws: een uur nadat ik de wagen daar gelaten had (10:00)kreeg ik reeds telefoontje, ze waren bijna klaar, moet dus redelijk vlot gegaan zijn (zouden pas in de namiddag zien) , oef; rekening kan dus ook niet hoog zijn :D

nu hopen op geen schade aan velg, want kan de wagen pas morgenvroeg ophalen daar ik late shift werk deze week...
speedster 2.2 - #3064
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Iig lekker dat ze hem snel los hadden :D
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
vx0877
Actief lid

Bericht door vx0877 »

yeps! was ook wel beetje opluchting, voor hetzelfde geld krijg je telefoontje dat je 3 velgen hebt + 2 halve

en terug met gerust hart de baan op morgen, eerste werk na ophalen van de wagen wintervelgen erop en op gemak zien voor nieuwe banden. was vermoeid rijden laatste weken (vooraan niet meer als 2mm, & achteraan al nie veel beter; samen met het beetje neerslag laatste paar weken)

vond de wagen ondanks de 'versleten' banden eigenlijk wel nog te 'vertrouwen', natuurlijk geulen & plassen vermijden lol
reed ook enkel op vertrouwde wegen, kwestie van onnodig risico's te mijden.

vind dat de banden eigenlijk best wel nog lang meegaan, zaten reeds kort op de wagen bij aankoop & heb er 42d km bijgezet. rijstijl is redelijk sportief, rij niet als een gek constant op de limiet, maar spaar de bandjes ook zeker niet.
voor & achter slijten bij mij ongeveer gelijk...
speedster 2.2 - #3064
heinz

Verwijderen slotbout, Komt ie:

Bericht door heinz »

Zo moet het:

Men neme een massief stalen staaf, wellicht een cm dik.
Men neme een zware vuisthamer, en wel een zware, he dudes!
Men plaatst de zware massieve staaf op de slotbout, en wel zo, dat ie geheel "draagt".
Daarna maakt met een enorme slag op de stalen staaf.
Let wel op, als je dunne polskes hebt, kan het aardig gevoel opleveren, maar de echte Tupperware-freak kan het wel dragen.
Maar ben gerust, als je het goed doet, zal de energie richting de bout verdwijnen, en niet in je armpje.
De kinetische energie die vrijkomt, zal zich een weg banen in de slotbout, en het conisch gevormde gat in de velg.
Door de impact zal de spanning verdwijnen, en kun je, hetzij met een conische overmaat, of iets dergelijks de nu loszittende bout verwijderen.
Want die zit nu dus los.
Zelf aantal keren in mijn 40 jaar op deze aardbol gedaan, en dat werkt gewoon.

Voor de rest een gelukkig nieuwjaar, en veel veilige Tupperware kilometers toegewenst.

Grt hanske
vx0877
Actief lid

Bericht door vx0877 »

wagen dus afgehaald verleden week, geen schade aan velg!

heeft mij 24 euro gekost, aan de ene kant verloren geld, maar aan de andere kant ben ik er goedkoper van af dan onze engelse collega (eerder vermeld) die er eerst niets aan wou spenderen en aan het eind van de rit een beschadigde velg had + alles samen een driecijferige rekening + heel wat verloren km

veiligheidsbouten zijn nu een mooi souvenir :)
speedster 2.2 - #3064
vx0877
Actief lid

Re: Verwijderen slotbout, Komt ie:

Bericht door vx0877 »

heinz schreef:Zo moet het:

Men neme een massief stalen staaf, wellicht een cm dik.
Men neme een zware vuisthamer, en wel een zware, he dudes!
Men plaatst de zware massieve staaf op de slotbout, en wel zo, dat ie geheel "draagt".
Daarna maakt met een enorme slag op de stalen staaf.
Let wel op, als je dunne polskes hebt, kan het aardig gevoel opleveren, maar de echte Tupperware-freak kan het wel dragen.
Maar ben gerust, als je het goed doet, zal de energie richting de bout verdwijnen, en niet in je armpje.
De kinetische energie die vrijkomt, zal zich een weg banen in de slotbout, en het conisch gevormde gat in de velg.
Door de impact zal de spanning verdwijnen, en kun je, hetzij met een conische overmaat, of iets dergelijks de nu loszittende bout verwijderen.
Want die zit nu dus los.
Zelf aantal keren in mijn 40 jaar op deze aardbol gedaan, en dat werkt gewoon.

Voor de rest een gelukkig nieuwjaar, en veel veilige Tupperware kilometers toegewenst.

Grt hanske
merci voor de tip, maar had het nodige materiaal niet (ook niets dat enige grip op die bout kon hebben)+ wou met mezelf geen risico lopen meer schade te maken; mag er nie aan denken die buis te missen lol
speedster 2.2 - #3064
Plaats reactie