Radiateur

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
gewse
Lid
Contacteer:

Bericht door gewse »

Elise schreef:Koelwater wat retour komt is kouder (als verwacht) ==> temperatuur sensor naar de ECU geeft paar graden lager door ==> ECU denkt dat de boel nog niet op temperatuur is en spuit nog even wat extra brandstof in.
Resultaat is een te rijk mengsel ==> slechte verbranding met alle gevolgen van dien.
Kortom, je kunt niet zondermeer een grotere radiator plaatsen.
Huh ECU die temp meet na de radiator ter bepaling van lucht/brandstof mengsel ?
Shit zeg.. die elises zijn wel erg vaag gebouwd dan.

Zelfs m'n brommertje doet dat niet. En dat is allemaal kleiner en compacter met veel meer vermogen dan een elise....
170bhp doesn't come from burning fresh air alone.
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door linne150 »

De buitentemperatuur is deze dagen zoooooooo goed dat er weer gereden kan worden.Het is hard nodig zie ik :shock:
The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``

Groet Wilbert.
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Manta79 »

YvoTuk schreef:
Als de thermostaat doet wat ie moet doen kan het geen kwaad om een grotere radiator te gebruiken, die regelt -net als bij een thermostaat kraan- de temperatuur van de koelvloeistof.
Gaat de temperatuur omhoog, dan gaat de thermostaat open en mengt die de koelere vloeistof uit het grote circuit van de radiator bij. Mocht de temperatuur in dat circuit zó laag zijn dat dit de motor zou onderkoelen, dan gaat de thermostaat weer dicht en zal de motor gebruik maken van het kleine, ongekoelde, circuit.
Dat is wat ik ook dacht ! ;-) By design....
"A je to !" #0047
Elise
Mega lid

Bericht door Elise »

the-duke schreef:Dit klopt niet ben ik bang.
Ik heb nog nooit een auto gezien waar de motortemperatuursensor (dus niet fansensor die meestal apart is) niet in de interne waterstroom van het blok zit.
Uiteraard zit die sensor in de interne waterstroom, dan heb je mij niet goed begrepen.
En aangezien gewse dezelfde opmerking maakt zal ik het wel niet helemaal duidelijk hebben opgeschreven :?
Elise
Mega lid

Bericht door Elise »

Manta79 schreef:Dat is wat ik ook dacht ! ;-) By design....
Ja, by design..... maar zo zijn er wel een aantal factoren die de boel beinvloeden.
Bijvoorbeeld de plaats waar de thermostaat is opgenomen (aanvoer/retour) en bijvoorbeeld de temperatuur van het koelwater wat retour komt of de weersinvloeden.

Als je bijvoorbeeld in de regen rijdt, zal er door het vocht een andere verbranding plaatsvinden en zul je zien de tempertuur iets oploopt.

Voor gewoon gemiddeld gebruik, zomer en winter, heeft de fabriek e.e.a. op elkaar afgestemd, o.a. de capaciteit van de radiator en het aantal graden dat de thermostaat opengaat. En daar moet je niet zondermeer in gaan wijzigen door bijvoorbeeld een radiator te plaatsen met meer capaciteit.

Je gaat ook niet zomaar een thermostaat plaatsen die op een andere temperatuur opengaat.
De boel moet wel op temperatuur blijven anders heb je geen goede verbranding.
Elise
Mega lid

Bericht door Elise »

YvoTuk schreef:Ik raak vreselijk verward van jouw adviezen.
Mijn adviezen zijn wat anders als de marketingpraatjes die jij op zit te hangen.
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door allen »

Bert en Yvo, misschien is dit een oplossing?

Afbeelding
Caterham => Britse degelijkheid...
heinz

duh

Bericht door heinz »

Wat een gezeik over koeling......

WTF?

Latorrrrrrrr
Plaats reactie