Radiateur
Re: Radiateur
Hier dat verhaal van die Ford radiateur.paulb schreef:Wie weet welke radiateur nog in een speedster/lotus past. Heb hier ergens iets gelezen dat er een radiateur van een Ford in past.
gr.
paul
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3592
Is zou voor eentje van Pro Alloy kiezen als ik jou was:
http://www.proalloy.co.uk/cgi-bin/sitew ... d=proalloy
http://www.eliseparts.com/products/show ... -radiator/
Bedankt voor de info.
Vooral die proalloy ziet er erg goed uit. Is het nog een optie om de plastic kappen te laten vervangen door alu? Wie doet zoiets? of kan "elke" aluminium lasser dat?
De exige is niet ipv. De exige wordt gemaakt enkel voor op het circuit.
Zal binenn kort wel eens wat foto's gaan plaatsen.
Ik hoop dat ik de Speedster dit jaar terug zie. Een "los" chassis is in elk geval geen regulier onderdeel.
Vooral die proalloy ziet er erg goed uit. Is het nog een optie om de plastic kappen te laten vervangen door alu? Wie doet zoiets? of kan "elke" aluminium lasser dat?
De exige is niet ipv. De exige wordt gemaakt enkel voor op het circuit.
Zal binenn kort wel eens wat foto's gaan plaatsen.
Ik hoop dat ik de Speedster dit jaar terug zie. Een "los" chassis is in elk geval geen regulier onderdeel.
Äls je een exige voor het circuit wilt denk ik gelijk aan de exige van Herman, die is helemaal klaar en het neusje van de zalm.paulb schreef:De exige wordt gemaakt enkel voor op het circuit.
Wellicht moet je eens met Herman gaan praten.
Dus je zit al 18 maanden op een chassis te wachten?paulb schreef: Zal binenn kort wel eens wat foto's gaan plaatsen.
Ik hoop dat ik de Speedster dit jaar terug zie. Een "los" chassis is in elk geval geen regulier onderdeel.
Daar wordt een mens niet gelukkig van...
Er is nogal wat erm... verwarring over radiators...
De originele radiator heeft een 32mm 'core' en kunstof eindkappen.
De core is dus het deel waardoor de lucht stroomt.
In den beginne hebben wij eveneens 32mm radiators aangeboden alleen vond ik het een tikje onzinnig om met zo'n grote hoeveelheid radiators te zitten, dus heb ik met de fabrikant een deal gemaakt: "jij geeft me een megadeal voor 42mm radiators als ik alles omzet op 42mm en geen 32mm radiators meer koop".
Dus wat wij aanbieden als eerste vol aluminium radiator is een 42mm core. Die is dus 10mm dikker dan de radiator die elders aangeboden wordt voor vrijwel hetzelfde geld.

De Pro Alloy Radiator is eveneens een 42mm radiator. Op zich heel mooi, maar technisch gezien is dit geen verbetering ten opzichte van onze 42mm radiators. Hét verschil zit hem in de afwerking van de radiator..
Daar waar onze radiator 'gewoon gelast' is zet men bij ProAlloy zo'n radiator op een polijstmachine en worden alle lassen een stuk afgeslepen.
Op die manier krijg je een prachtig blinkend juweeltje.
Dat juweeltje haal je uit de doos, monteer je onder de front clamshell, waarna je hem nooit meer kunt zien.

Last but not least hebben we tegenwoordig triple pass radiators.
Dit zijn 42mm radiators die -uitsluitend op snelheid- beter koelen dan onze standaard 42mm exemplaren.
Het principe van de triple pass is dat de koelvloeistof er drie maal doorheen stroomt.
Om dat te bereiken gaat de stroomsnelheid omhoog. Op zich een prima idee, maar als je door de stad sukkelt is de koelcapaciteit daardoor minder.
Op het moment dat je 100km/h rijd is de koelcapaciteit zo'n 17% hoger dan een normale 42mm radiator.
De Triple Pass is op verzoek van Lotus Motorsport onwikkeld voor markten als het midden oosten en dan specifiek voor raceteams.

Al onze vol aluminium radiators worden geleverd met een universeel gaten patroon. Dit patroon zorgt ervoor dat de radiator zonder het boren van extra gaten in een Speedster, Elise S1/S2 Rover en Exige S1 als wel in een Elise / Exige S2 met Toyota motor of zelfs een Europa past.
Als je dan toch bezig bent kan je gelijk een juweeltje van het koelsysteem maken met gebruikmaking van het ventilator montage kitje.

En als je er een hekel aan hebt om de clam te demonteren / laten demonteren zou je kunnen overwegen een nieuwe ventilator te plaatsen naast de bestaande. De ruimte is er en op die manier heb je een reserve of je kan meer koelcapaciteit creëren als je stilstaat.
Al dat moois is hier te vinden:
http://www.elise-shop.com/cooling-c-43_44.html
De originele radiator heeft een 32mm 'core' en kunstof eindkappen.
De core is dus het deel waardoor de lucht stroomt.
In den beginne hebben wij eveneens 32mm radiators aangeboden alleen vond ik het een tikje onzinnig om met zo'n grote hoeveelheid radiators te zitten, dus heb ik met de fabrikant een deal gemaakt: "jij geeft me een megadeal voor 42mm radiators als ik alles omzet op 42mm en geen 32mm radiators meer koop".
Dus wat wij aanbieden als eerste vol aluminium radiator is een 42mm core. Die is dus 10mm dikker dan de radiator die elders aangeboden wordt voor vrijwel hetzelfde geld.

De Pro Alloy Radiator is eveneens een 42mm radiator. Op zich heel mooi, maar technisch gezien is dit geen verbetering ten opzichte van onze 42mm radiators. Hét verschil zit hem in de afwerking van de radiator..
Daar waar onze radiator 'gewoon gelast' is zet men bij ProAlloy zo'n radiator op een polijstmachine en worden alle lassen een stuk afgeslepen.
Op die manier krijg je een prachtig blinkend juweeltje.
Dat juweeltje haal je uit de doos, monteer je onder de front clamshell, waarna je hem nooit meer kunt zien.


Last but not least hebben we tegenwoordig triple pass radiators.
Dit zijn 42mm radiators die -uitsluitend op snelheid- beter koelen dan onze standaard 42mm exemplaren.
Het principe van de triple pass is dat de koelvloeistof er drie maal doorheen stroomt.
Om dat te bereiken gaat de stroomsnelheid omhoog. Op zich een prima idee, maar als je door de stad sukkelt is de koelcapaciteit daardoor minder.
Op het moment dat je 100km/h rijd is de koelcapaciteit zo'n 17% hoger dan een normale 42mm radiator.
De Triple Pass is op verzoek van Lotus Motorsport onwikkeld voor markten als het midden oosten en dan specifiek voor raceteams.

Al onze vol aluminium radiators worden geleverd met een universeel gaten patroon. Dit patroon zorgt ervoor dat de radiator zonder het boren van extra gaten in een Speedster, Elise S1/S2 Rover en Exige S1 als wel in een Elise / Exige S2 met Toyota motor of zelfs een Europa past.
Als je dan toch bezig bent kan je gelijk een juweeltje van het koelsysteem maken met gebruikmaking van het ventilator montage kitje.

En als je er een hekel aan hebt om de clam te demonteren / laten demonteren zou je kunnen overwegen een nieuwe ventilator te plaatsen naast de bestaande. De ruimte is er en op die manier heb je een reserve of je kan meer koelcapaciteit creëren als je stilstaat.
Al dat moois is hier te vinden:
http://www.elise-shop.com/cooling-c-43_44.html
oh... nog even over dat langdurig op onderdelen wachten...
Mocht je tegen dit soort excessen aanlopen... bel me even.... De ervaring leert dat we dit soort problemen tegenwoordig heel vlot op kunnen lossen met de kontakten die we in de UK hebben.
In de tussentijd hebben we al een paar Speedsterklanten kunnen helpen die langdurig op spullen hebben gewacht..
Mocht je tegen dit soort excessen aanlopen... bel me even.... De ervaring leert dat we dit soort problemen tegenwoordig heel vlot op kunnen lossen met de kontakten die we in de UK hebben.
In de tussentijd hebben we al een paar Speedsterklanten kunnen helpen die langdurig op spullen hebben gewacht..
Jarenlang loop je te verkondigen dat het standaard 32mm koelsysteem van de Elise/Speedster ruimschoots overbemeten is.YvoTuk schreef:Er is nogal wat erm... verwarring over radiators...
De originele radiator heeft een 32mm 'core' en kunstof eindkappen.
De core is dus het deel waardoor de lucht stroomt.
In den beginne hebben wij eveneens 32mm radiators aangeboden alleen vond ik het een tikje onzinnig om met zo'n grote hoeveelheid radiators te zitten, dus heb ik met de fabrikant een deal gemaakt: "jij geeft me een megadeal voor 42mm radiators als ik alles omzet op 42mm en geen 32mm radiators meer koop".
Dus wat wij aanbieden als eerste vol aluminium radiator is een 42mm core. Die is dus 10mm dikker dan de radiator die elders aangeboden wordt voor vrijwel hetzelfde geld.
De rest van dit marketing verhaal eruit geknipt.....
Je geeft zelfs aan dat teveel koelen niet goed is omdat de motor dan niet lekker op temperatuur kan komen.
En dan ga je nu ineens vol trots melden dat je alleen nog maar 42mm radiators verkoopt die nog meer koelen?
Geheel tegenstrijdig aan de uitspraken die je altijd hebt gedaan dat het standaard syteem ruimschoots voldoende is.
Puur marketing geleuter om je eigen winkeltje hier te promoten.
Hier een paar van je oude uitspraken.
Link quote 1
Link quote 2YvoTuk schreef:Hou er rekening mee dat het koelvloeistof circuit van de Elise varianten zwaar overbemeten is.
YvoTuk schreef:In principe hoef je beslist niet méér te koelen :!
De Elise/Speedster heeft een koelsysteem wat ruimschoots overbemeten is. Deze motorsport radiator vergroot die capaciteit nog meer wat bijvoorbeeld in de race Elise van Simon Scuffham (Honda K20A waarmee hij laatst nog een 24 uurs race gereden heeft) teveel is gebleken. Hij heeft op een bepaalt moment de radiator voor een deel afgedekt om de motor op temperatuur te laten komen!