Radiateur

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
paulb
Actief lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 21 mar 2008 22:03
Locatie: Sittard

Radiateur

Bericht door paulb »

Wie weet welke radiateur nog in een speedster/lotus past. Heb hier ergens iets gelezen dat er een radiateur van een Ford in past.

gr.

paul
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ik meen een tijd terug hier op het forum gelezen te hebben dat het dan om de radiateur van een Ford Escort zou gaan ... 100% zeker ben ik niet.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1063
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

gewoon nieuwsgierig, waarom zou je dat willen weten ? :?:
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
paulb
Actief lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 21 mar 2008 22:03
Locatie: Sittard

Bericht door paulb »

Ik wil in mijn Exige een "betere" radiateur plaatsen. Zonder plastic kappen. En ik kan me voorstellen dat een "Ford" radiateur goedkoper zal zijn dan een "Lotus" exemplaar.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Paul, staat er niets betaalbaars voor je op de site van Yvo of Eliseparts?

De Speedster al bijna klaar?
Caterham => Britse degelijkheid...
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Re: Radiateur

Bericht door Elise »

paulb schreef:Wie weet welke radiateur nog in een speedster/lotus past. Heb hier ergens iets gelezen dat er een radiateur van een Ford in past.

gr.

paul
Hier dat verhaal van die Ford radiateur.
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3592

Is zou voor eentje van Pro Alloy kiezen als ik jou was:
http://www.proalloy.co.uk/cgi-bin/sitew ... d=proalloy
http://www.eliseparts.com/products/show ... -radiator/
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1063
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

allen schreef:Paul, staat er niets betaalbaars voor je op de site van Yvo of Eliseparts?
Ja precies dat dacht ik ook...
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
paul
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1105
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:10
Locatie: Groningen

Bericht door paul »

Paulb schreef:
Ik wil in mijn Exige
Even off topic: heb je deze in plaats van de Speedster Turbo
of komt die ook weer terug in je wagenpark :?:

Just curious :lol:

Groeten,
Paul
Cars are fun and without fun, life is nothing.
Gebruikersavatar
paulb
Actief lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 21 mar 2008 22:03
Locatie: Sittard

Bericht door paulb »

Bedankt voor de info.

Vooral die proalloy ziet er erg goed uit. Is het nog een optie om de plastic kappen te laten vervangen door alu? Wie doet zoiets? of kan "elke" aluminium lasser dat?

De exige is niet ipv. De exige wordt gemaakt enkel voor op het circuit.

Zal binenn kort wel eens wat foto's gaan plaatsen.

Ik hoop dat ik de Speedster dit jaar terug zie. Een "los" chassis is in elk geval geen regulier onderdeel.
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Bericht door Elise »

paulb schreef:De exige wordt gemaakt enkel voor op het circuit.
Äls je een exige voor het circuit wilt denk ik gelijk aan de exige van Herman, die is helemaal klaar en het neusje van de zalm.
Wellicht moet je eens met Herman gaan praten.
paulb schreef: Zal binenn kort wel eens wat foto's gaan plaatsen.

Ik hoop dat ik de Speedster dit jaar terug zie. Een "los" chassis is in elk geval geen regulier onderdeel.
Dus je zit al 18 maanden op een chassis te wachten?
Daar wordt een mens niet gelukkig van...
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

18 maanden :shock:, engelengeduld :thumbup:
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Er is nogal wat erm... verwarring over radiators...

De originele radiator heeft een 32mm 'core' en kunstof eindkappen.
De core is dus het deel waardoor de lucht stroomt.

In den beginne hebben wij eveneens 32mm radiators aangeboden alleen vond ik het een tikje onzinnig om met zo'n grote hoeveelheid radiators te zitten, dus heb ik met de fabrikant een deal gemaakt: "jij geeft me een megadeal voor 42mm radiators als ik alles omzet op 42mm en geen 32mm radiators meer koop".

Dus wat wij aanbieden als eerste vol aluminium radiator is een 42mm core. Die is dus 10mm dikker dan de radiator die elders aangeboden wordt voor vrijwel hetzelfde geld.
Afbeelding

De Pro Alloy Radiator is eveneens een 42mm radiator. Op zich heel mooi, maar technisch gezien is dit geen verbetering ten opzichte van onze 42mm radiators. Hét verschil zit hem in de afwerking van de radiator..
Daar waar onze radiator 'gewoon gelast' is zet men bij ProAlloy zo'n radiator op een polijstmachine en worden alle lassen een stuk afgeslepen.
Op die manier krijg je een prachtig blinkend juweeltje.

Dat juweeltje haal je uit de doos, monteer je onder de front clamshell, waarna je hem nooit meer kunt zien. :roll:
Afbeelding

Last but not least hebben we tegenwoordig triple pass radiators.
Dit zijn 42mm radiators die -uitsluitend op snelheid- beter koelen dan onze standaard 42mm exemplaren.
Het principe van de triple pass is dat de koelvloeistof er drie maal doorheen stroomt.
Om dat te bereiken gaat de stroomsnelheid omhoog. Op zich een prima idee, maar als je door de stad sukkelt is de koelcapaciteit daardoor minder.
Op het moment dat je 100km/h rijd is de koelcapaciteit zo'n 17% hoger dan een normale 42mm radiator.
De Triple Pass is op verzoek van Lotus Motorsport onwikkeld voor markten als het midden oosten en dan specifiek voor raceteams.
Afbeelding

Al onze vol aluminium radiators worden geleverd met een universeel gaten patroon. Dit patroon zorgt ervoor dat de radiator zonder het boren van extra gaten in een Speedster, Elise S1/S2 Rover en Exige S1 als wel in een Elise / Exige S2 met Toyota motor of zelfs een Europa past.

Als je dan toch bezig bent kan je gelijk een juweeltje van het koelsysteem maken met gebruikmaking van het ventilator montage kitje.
Afbeelding

En als je er een hekel aan hebt om de clam te demonteren / laten demonteren zou je kunnen overwegen een nieuwe ventilator te plaatsen naast de bestaande. De ruimte is er en op die manier heb je een reserve of je kan meer koelcapaciteit creëren als je stilstaat.


Al dat moois is hier te vinden:
http://www.elise-shop.com/cooling-c-43_44.html
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

oh... nog even over dat langdurig op onderdelen wachten...

Mocht je tegen dit soort excessen aanlopen... bel me even.... De ervaring leert dat we dit soort problemen tegenwoordig heel vlot op kunnen lossen met de kontakten die we in de UK hebben.

In de tussentijd hebben we al een paar Speedsterklanten kunnen helpen die langdurig op spullen hebben gewacht..
Afbeelding
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Bericht door stefan »

en ze passen inderdaad perfect :thumbup:











grt de belg
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Bericht door Elise »

YvoTuk schreef:Er is nogal wat erm... verwarring over radiators...

De originele radiator heeft een 32mm 'core' en kunstof eindkappen.
De core is dus het deel waardoor de lucht stroomt.

In den beginne hebben wij eveneens 32mm radiators aangeboden alleen vond ik het een tikje onzinnig om met zo'n grote hoeveelheid radiators te zitten, dus heb ik met de fabrikant een deal gemaakt: "jij geeft me een megadeal voor 42mm radiators als ik alles omzet op 42mm en geen 32mm radiators meer koop".

Dus wat wij aanbieden als eerste vol aluminium radiator is een 42mm core. Die is dus 10mm dikker dan de radiator die elders aangeboden wordt voor vrijwel hetzelfde geld.

De rest van dit marketing verhaal eruit geknipt.....
Jarenlang loop je te verkondigen dat het standaard 32mm koelsysteem van de Elise/Speedster ruimschoots overbemeten is.
Je geeft zelfs aan dat teveel koelen niet goed is omdat de motor dan niet lekker op temperatuur kan komen.

En dan ga je nu ineens vol trots melden dat je alleen nog maar 42mm radiators verkoopt die nog meer koelen?
Geheel tegenstrijdig aan de uitspraken die je altijd hebt gedaan dat het standaard syteem ruimschoots voldoende is.

Puur marketing geleuter om je eigen winkeltje hier te promoten.
Hier een paar van je oude uitspraken.

Link quote 1
YvoTuk schreef:Hou er rekening mee dat het koelvloeistof circuit van de Elise varianten zwaar overbemeten is.
Link quote 2
YvoTuk schreef:In principe hoef je beslist niet méér te koelen :!

De Elise/Speedster heeft een koelsysteem wat ruimschoots overbemeten is. Deze motorsport radiator vergroot die capaciteit nog meer wat bijvoorbeeld in de race Elise van Simon Scuffham (Honda K20A waarmee hij laatst nog een 24 uurs race gereden heeft) teveel is gebleken. Hij heeft op een bepaalt moment de radiator voor een deel afgedekt om de motor op temperatuur te laten komen!
Plaats reactie