Remmen upgrade

Alle overige technische zaken.
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Ruben schreef:Bedankt voor de input mensen.

Ik heb er geen anti rammel plaatjes tussen. Yvo, verkoop jij ook de versterkte veren of waar kan ik die krijgen?
Ruben, de veren staan hier: http://www.elise-shop.com/ap-racing-ret ... 54090.html

Check even op de veren die je nu hebt of er van die pijltjes in zitten. Als dat het geval is moet er iets anders aan de hand zijn (het heeft geen zin een set van die plaatjes te kopen als je ze al hebt :))

V.w.b. inremmen kan ik me niet helemaal bij het verhaal van Arno neerleggen.... CL Brakes geeft zelf juist aan dat -zeker op nieuwe schijven- een lichte inrem procedure om de boel te laten settelen al genoeg zou moeten zijn.

Het enige waar ik nog aan heb zitten denken is die zwarte UMX coating.. is die mooi egaal weggesleten?

Misschien kan je met het schoonmaken van de hele boel al een heel eind komen...
Afbeelding
martinb
Mega lid

Bericht door martinb »

Ruben,
bij mij was de zwarte coating er pas helemaal af na 1000km. In die periode toch aardig wat geremd, juist om die coating eraf te krijgen, aangezien ik ook gelijk erna naar de apk keuring moest.
Wat betreft het rammelen, als ik een half uurtje gereden heb en de remmen wat warmer zijn is de rammel over, ze moeten nu eenmaal iets meer uit kunnen zetten / krimpen bij de temperatuur verschillen.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Ruben
Actief lid

Bericht door Ruben »

Ik ga een en ander even testen qua inremmen, er zal vast een mooie zomeravond zijn deze week.

Volgens mij heb ik dezelfde veerklemmen Yvo, als ik er van uit ga dat er standaard geen pijl in staat. De pijl wijst bij mij overigens naar boven, ga ervan uit dat dat goed is? :idea: :)
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

ja, dat is goed... naar beneden gaan ze pas echt rammelen ;)
Afbeelding
Ruben
Actief lid

Bericht door Ruben »

Hoe zou ik eigenlijk de oude veerplaat weer op kunnen spannen Yvo?
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Je kan hem licht verbuigen. Niet te veel, een mm of zo. Op die manier verhoog je de veerspanning zonder het ding eindeloos in en uit te buigen.
Afbeelding
Ruben
Actief lid

Bericht door Ruben »

Vandaag een behoorlijk aantal keer op een mooi stuk leeg weg flink hard geremd van 160 naar lage snelheid en opnieuw. Heb het idee dat het nog niet over is. Alhoewel het gevoel wat ik bedoel zich vooral bij snelheden ruim onder de 100kph voordoet. Daarboven lijkt het gevoel van rammelende blokken tijdens het remmen niet aanwezig te zijn.

Als ik naar de linker remschijf kijk vind ik dat daar niet zo mooi egaal spoor op zit als op de rechterschijf. Heb er dus nog niet alle vertrouwen in, maar heb wel het idee dat het probleem zit in dat de slijtage/inslijten van de blokken nog steeds niet gelijk is, maar gezien mijn beperkte technische kennis is dit wel nog een gok naar de oorzaak.

Ik denk dat ik Zandvoort afwacht en kijk wat voor gevoel ik er dan bij krijg, anders stap ik denk ik over naar de pagids rs14.
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Ruben, ik denk dat het handig zou zijn als je er iemand naar laat kijken die er wel technisch mee weg kan en zodoende het probleem op kan lossen.

Als je begrijpt hoe (eenvoudig) een rem werkt begrijp je ook dat het gevoel wat jij ervaart op zijn minst nogal vreemd is. Het lijkt er op dat het probleem ergens anders zit.

Om dan eerst nog even op Zandvoort te gaan knallen lijkt me nogal onwenselijk... stel dat er iets simpelweg niet goed vast zit (de calipers zijn er met de schijven wissel vanaf geweest) dan loop je dus het risico dat je bij het aanremmen van de Tarzan een luide knal hoort waarna de auto subiet links of rechts afslaat.

Remmen zijn een veiligheids mechanisme, als je denkt dat ze niet goed werken moet je jezelf er eerst van vergewissen dat ze wel goed werken voordat je ze weer echt gaat gebruiken...
Afbeelding
Ruben
Actief lid

Bericht door Ruben »

Ok, Yvo, ik neem het ter harte. Ik had afgelopen vrijdag geen tijd om langs de garage te gaan. Ik probeer het aankomende vrijdag opnieuw.
Ruben
Actief lid

Bericht door Ruben »

Ga vanmiddag voor een second opinion. Maar een persoon waar ik ben geweest heeft een sterk vermoeden dat mijn linker remschijf krom is. EBC wordt dan bedankt, want de eerste bocht op Clastres waar ik moest remmen en voor de eerste keer hard remde heb ik dit al gevoeld, dus krom moeten ze waarschijnlijk al geweest zijn.
Ruben
Actief lid

Bericht door Ruben »

Ruben schreef:Ga vanmiddag voor een second opinion. Maar een persoon waar ik ben geweest heeft een sterk vermoeden dat mijn linker remschijf krom is. EBC wordt dan bedankt, want de eerste bocht op Clastres waar ik moest remmen en voor de eerste keer hard remde heb ik dit al gevoeld, dus krom moeten ze waarschijnlijk al geweest zijn.
Edit, kan mijn woorden weer terug nemen! Tweede persoon zegt dat ie vermoedt dat het of een stuurkogel is of ergens in de wielophanging zit.

Ik trek mijn eerdere conclusies dus weer in. Jan vdk gaat er morgen ochtend even naar kijken althans, diagnose proberen te stellen, hoop dan definitief te weten wat het is.

Grrrrrr :evil:
jaydee
Mega lid

Bericht door jaydee »

Ruben schreef:
Ruben schreef:Ga vanmiddag voor een second opinion. Maar een persoon waar ik ben geweest heeft een sterk vermoeden dat mijn linker remschijf krom is. EBC wordt dan bedankt, want de eerste bocht op Clastres waar ik moest remmen en voor de eerste keer hard remde heb ik dit al gevoeld, dus krom moeten ze waarschijnlijk al geweest zijn.
Edit, kan mijn woorden weer terug nemen! Tweede persoon zegt dat ie vermoedt dat het of een stuurkogel is of ergens in de wielophanging zit.

Ik trek mijn eerdere conclusies dus weer in. Jan vdk gaat er morgen ochtend even naar kijken althans, diagnose proberen te stellen, hoop dan definitief te weten wat het is.

Grrrrrr :evil:
Zou ook nog kunnen, ja... Ik heb ook rare trillingen gehad met remmen in mijn Leon. Bleek door een versleten homokineet te komen.
Jägertee
Ruben
Actief lid

Bericht door Ruben »

Volgens Jan is het wel het abs :bag:

De combinatie van wel erg smalle voorbanden, met de nieuwe remblokken met veel bite en een verkeerde gewichtsverdeling...

Tijd voor een nieuw onderstel dus en dat gelijk uit laten wegen, maar daar wacht ik nog maar ff mee :P

Wat ik wel waarschijnlijk ga doen is de 29ste Zandvoort rijden en mocht ik daar niet het gevoel van vertrouwen krijgen dan gaan er achter op de driftset ook r888's komen en dan ga ik eens kijken hoe ik daarmee de zomer doorkom.

De EBC schijven met de vrij grote groeven zijn waarschijnlijk ook niet bevorderlijk voor het gevoel en het geluid wat ze maken.

Dus, zo als Yvo zei:
Bij een Elise moet je inderdaad wat gevoel ontwikkelen bij het remmen. Je bent niet zozeer verwend alswel verziekt met de BMW.
Opnieuw leren remmen denk ik dus :bag:
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dennizz »

Die ABS was een van de eerste dingen die ik heb uitgeschakeld, maar bij de Speedster is die ook behoorlijk beroerd.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Tijd voor een nieuw onderstel dus en dat gelijk uit laten wegen, maar daar wacht ik nog maar ff mee
En dat gaat waarom helpen? Dat maakt het alleen nog erger of je moet gelijk bredere banden nemen.
Plaats reactie