Remmen upgrade

Alle overige technische zaken.
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door allen »

Nee Piet, want dan kan hij het gewicht evenwichtiger op de voorkant verdelen. Die brede banden hoeven dan niet persee.
Caterham => Britse degelijkheid...
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dennizz »

allen schreef:Nee Piet, want dan kan hij het gewicht evenwichtiger op de voorkant verdelen. Die brede banden hoeven dan niet persee.
Toch ben ik het wel (gedeeltelijk) eens met piet. Door die stugge vering stuitert je auto dus veel eerder en blokkeer je dus in no-time op geen vlakke wegen.
Daarbij kan je met originele vering veel beter druk opbouwen. Iig het druk opbouwen duurt langer/de bite wordt beter opgevangen en dat is juist vaak het punt waarop je blokkeert. Bij in 1 keer stampen.

Geen ervaring nog met nitrons, maar wel de motor zet ik in de winter juist me vering zachter voor het remmen/optimaal grip te houden. Bij heet weer gaat die harder omdat de banden dan op temperatuur komen en de grip dus wel verbetert...

Hoe bedoel jij het precies Allen? Dat de achterkant meer naar beneden wordt gehouden en dus meer kan remmen met achter?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Je hebt met 3 effecten te maken als je overstapt op (bv) Nitrons 1-way.

De veer-dempers zijn in hoogte verstelbaar en dus kan je je auto goed uitwegen zodat links en rechts ongeveer dezelfde wieldruk houden. Met standaard veren zou die alleen al gelijk goed moeten zijn. Hier verwacht ik niet veel van.

De veersterkte is een stuk hoger. Hierdoor bouw je met de Nitrons dus wel eerder druk op de voorwielen, waardoor je minder snel blokkeert. Precies andersom dan wat Dennis zegt dus. Het gewicht verplaatst zich door sterkere veren dus sneller naar de vooras, want er is minder tijd nodig voor het verdere inveren.

Door de hardere veren van een Nitron setje KAN de auto ook springeriger worden en daarom op zeer slecht wegdek inderdaad een sprongetje maken zodat de ABS weer wel sneller erin slaat. Ik ben echter al helemaal gewend aan rijden met een stuk hardere veertjes op de weg, en lift (het rempedaal) dus altijd even als ik over een heftige richel rij...
Afbeelding
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Precies wat Maik zegt Dennis. Niets meer niets minder.

Zou de wieldruk in jouw ogen links en rechts gelijk zijn bij een standaard onderstel? Of er iemand als ik van 15 kilo in zit of iemand als Ruben van 130 kilo*? :wink:

Met zachtere vering kun je denk wat lomper remmen. Dat staat los van de druk die je kunt opbouwen.

* gewichten zijn sterk overdreven. :jump:
Caterham => Britse degelijkheid...
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Bredere en betere banden ten opzichte van de originele banden helpen veel meer dan een setje Nitrons. Bovendien krijg je er in de echte wereld er een probleem bij doordat de auto veel meer stuitert. Als je dan ook al een rem probleem hebt word je al helemaal niet vrolijk. Weet ik ook uit eigen ervaring.

Beste is natuurlijk een combinatie van alles. Je kunt niet zomaar ergens 1 facet eruit nemen en dan denken dat je er bent. Gebaseerd op mijn eigen ervaringen zou ik beginnen met de banden. Moet je toch en brengen veel meer dan een setje Nitrons. Bovendien kun je nooit te goede banden hebben. Daarna zou ik de juiste Nitrons nemen.
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Dennizz schreef:Door die stugge vering stuitert je auto dus veel eerder en blokkeer je dus in no-time op geen vlakke wegen.
Als je investeert in een verbeterd onderstel (welk dan ook) zou het idee zijn dat je juist meer contact houd met de weg, niet minder.

Maar even terug naar het onderwerp....

- Is die schijf nou al uitgeklokt (heeft iemand er al een micrometer tegenaan gezet?)
- Zijn de kogels allemaal gecontroleerd?

Is het gevoel wat je hebt gelijk aan wat je voelt als de auto in het ABS trapt?
Afbeelding
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

^^
Zou eerst inderdaad wat basic dingen uitsluiten voordat je hieraan $$ uit gaat geven. ABS kan je even uitzetten om te zien of dat invloed heeft.
Heb je nu aan één kant last, of aan beide? Anders kun je bv. ook de dempers omwisselen om te zien of je probleem ook meeverhuist. :wink:
Ruben
Actief lid

Bericht door Ruben »

Ik ga eerst even met andere banden kijken wat er gebeurt, die andere banden was ik eigenlijk toch al van plan. Waarschijnlijk kan ik die er donderdag of vrijdag onderzetten. Dan ga ik uiteraard kijken of het effect hetzelfde blijft of niet. Daarnaast morgen de eerste apk, dus wie weet controleren ze dan ook nog een en ander.
ohjeetje..
Actief lid

Bericht door ohjeetje.. »

piet schreef:Bredere en betere banden ten opzichte van de originele banden helpen veel meer dan een setje Nitrons. Bovendien krijg je er in de echte wereld er een probleem bij doordat de auto veel meer stuitert. Als je dan ook al een rem probleem hebt word je al helemaal niet vrolijk. Weet ik ook uit eigen ervaring.

Beste is natuurlijk een combinatie van alles. Je kunt niet zomaar ergens 1 facet eruit nemen en dan denken dat je er bent. Gebaseerd op mijn eigen ervaringen zou ik beginnen met de banden. Moet je toch en brengen veel meer dan een setje Nitrons. Bovendien kun je nooit te goede banden hebben. Daarna zou ik de juiste Nitrons nemen.
Mijn combinatie die mij goed bevalt. Niet stuiterig. Set up voor de weg.

Nitrons NTR, veersterkte 375Nm voor/450 Nm achter
Bandenspanning: 1.6 voor en 1.7 achter
Wielen: Team Dynamics van Thorney 16" voor 17" achter
Banden: Goodridge G-Force Profiler 195/55(!)/16voor en 225/45/17 achter.
En het belangrijkst: dempers op 17 clicks vanaf hard voor en 15 vanaf hard achter.

Dus Piet: veersterkte veranderen, een zachtere band er op , en vooral: ga met je demping zachter dan zacht.

En dan toch nog een veel betere wegligging dan origineel (vooral te danken aan de Nitrons....zelf uitgeprobeerd).

Groeten,

Nico

Bandenmaat voor gekozen om de afrolomtrek gelijk te houden met standaard i.v.m. de ABS.
Mijn zwarte engelen dus..
Speedster 2.2
Golf GTI
SteV6

Bericht door SteV6 »

Nico, we waren er al achter dat je bij de harde veren de dempers juist niet zacht kan zetten omdat de auto dan ondergedempt is en lekker blijft stuiteren in de veren.

Overigens zet ik mijn Nitrons nooit zachter dan 13 van hard voor en 15 van hard achter ... met ATS-DTC's, RE050a 205/45R17 en 235/40R17 op 1,5 en 1,6 bar koud gemeten.

Qua remmen ben ik heel erg blij met mijn RS14's. DS2500 begon pas echt goed te remmen als je bijna onderaan de bergpas was. Dus voor op een circuit misschien een redelijk blok, maar voor op straat matig. RS14 remt koud overigens al bijna beter dan de DS2500 warm.

SteV6

(Voor de liefhebber heb ik nog een setje gebruikte DS2500 blokjes voor op de vooras liggen. Bij interesse even PB.)
S4 Avant
Ruben
Actief lid

Bericht door Ruben »

Ik rijd ook met te hoge bandenspanning rond zie ik al :oops:

Nu ja, apk-tje vandaag en dan gaan de r888's eronder :)
SteV6

Bericht door SteV6 »

Ruben schreef:Ik rijd ook met te hoge bandenspanning rond zie ik al :oops:

Nu ja, apk-tje vandaag en dan gaan de r888's eronder :)
Ruben dat ligt eraan of je "universele" banden hebt of banden volgens Lotusspecificaties. De niet specifieke Lotusbanden zijn ook geschikt voor auto's van 1300-1700kg. Dus is het karkas een stuk harder waardoor je op een lightweight met relatief lage bandenspanning gaat rijden. Heb je Lotusspecificatie, dan kom je toch al weer snel op 1.7 en 1.8 of 1.8 en 1.9 bar uit (koud gemeten).

SteV6
S4 Avant
Ruben
Actief lid

Bericht door Ruben »

Heb de bandenspanning vanochtend op 1.6 voor en 1.7 achter gezet en voelde al veel prettiger. Misschien zit het tussen mijn oren, maar zo voelde het wel.

Wat niet tussen mijn oren zit (maar ja ik zeg het...) is dat 195 veel stabieler aan voelt bij remmen. Vanochtend eerst met de originele yokohama's een rondje gedaan en daarbij moest ik flink remmen op een gegeven moment en je voelde de auto zoeken.

Zelfde rondje met de 195 toyo's en het voelde al veel soepeler aan.

Alleen nu is een van de achter toyo's waarschijnlijk niet goed, heb een behoorlijke trilling in mijn stuur zitten bij hogere snelheden. :cry:

Apk was wel helemaal goed :thumbsup: Ik mocht weer 2 jaar kloten werd er me gezegd :twisted:
ohjeetje..
Actief lid

Bericht door ohjeetje.. »

SteV6 schreef:Nico, we waren er al achter dat je bij de harde veren de dempers juist niet zacht kan zetten omdat de auto dan ondergedempt is en lekker blijft stuiteren in de veren.

Overigens zet ik mijn Nitrons nooit zachter dan 13 van hard voor en 15 van hard achter ... met ATS-DTC's, RE050a 205/45R17 en 235/40R17 op 1,5 en 1,6 bar koud gemeten.

Qua remmen ben ik heel erg blij met mijn RS14's. DS2500 begon pas echt goed te remmen als je bijna onderaan de bergpas was. Dus voor op een circuit misschien een redelijk blok, maar voor op straat matig. RS14 remt koud overigens al bijna beter dan de DS2500 warm.

SteV6

(Voor de liefhebber heb ik nog een setje gebruikte DS2500 blokjes voor op de vooras liggen. Bij interesse even PB.)
Tja, het blijft een persoonlijke smaak. Ik heb gereden met de hardere 450/550 veren op de originele banden en velgen, Nitrons met clicks 10v/8a vanaf hard toen ik de auto kocht. Op glad asfalt heel lekker. Maar op hobbelige binnenwegen: vulling uit de kiezen. Demping eerst veel zachter gezet, maar niet tevreden. Bleef oncomfortabel.

Originele dempers gemonteerd, en weer niet tevreden. Veel te zacht en naar mijn mening tamelijk gevaarlijk op snelheid, vooral in lang doordraaiende bochten (wiebelen).

Besloten rigoreus te werk te gaan: 375/450 veren gekocht, nieuwe velgen die bredere voorbanden toestaan, en nieuwe banden. Een beetje met bandenspanning en dempersettings gevogeld, en voila: ben tevreden. Voor mij een prima combinatie. Voor de weg dan met alle oneffenheden.

Tijdens de basis circuittraining van GP-Elite op 12v/10a vanaf hard gereden, dat was dan wel glad asfalt en ook weer top.

Nogmaals: kwestie van smaak.

Groeten,

Nico

De originele banden, Bridgestones Potenza 040 zijn m.i. stugger dan de Goodriches.
Mijn zwarte engelen dus..
Speedster 2.2
Golf GTI
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dennizz »

Daar ben ik weer :roll: Nog steeds aan het kijken voor remblokken. Nu zag ik ook de rs15 staan en die specificaties zien er toch een behoorlijk stukje beter uit dan de rs14! Ook met koude blokken (wat ik wel erg belangrijk vind). Iemand ervaring met de rs15?

Friction Level

Cold 0.50 Pagid Brake Pads
At 100°C 0.57
At 300°C 0.54
Max at (@ 600°C) 0.62
Constant working temperature: 400 – 800°C
Max temperature for short period only: 900°C

Dit is de rs14:
Friction Level

Cold 0.44 PAGID Brake Pads
At 100°C 0.47
At 300°C 0.49
Max at (@ 600°C) 0.54
Constant working temperature 400 – 700°C
Max temperature for short period only: 800°C

Dit is de rs42:
Friction Levels

Cold 0.40 PAGID Brake Pads
At 100°C 0.42
At 300°C 0.43
Max (@ 550°C) 0.46
Constant working temperature: 350 – 600°C
Max temperature for short period only: 650°C

Of toch maar de RC5+ :roll: Scheelt wel een hoop euro`s...
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Plaats reactie