Woensdag ga ik met mijn europablauwe speedster voor de 1st X naar de keuring.
Het achteruitrijlicht blijkt echter zo nu en dan te haperen, maar hij is wel goed aangesloten. Iemand enig idee waar dit aan toe te wijten zou zijn?
De keuring zou normaal geen probleem mogen vormen maar ik voel me niet geheel op mijn gemak nu de garagist zei dat er onlangs een kleine Peugot was afgekeurd omdat het achterlicht defect was. Volgens hem is zo'n achterlicht niet eens een vereiste om door de keuring te komen maar deed men nogal streng.
Nu blijk ik echter zelf een probleem met het achteruitrijlicht te hebben. Echt op mijn gemak voel ik me dus niet .
Had laatst hetzelfde, achteruitrijlicht deed het niet, de lamp bleek goed maar na het meten van de achteruitschakelaar welke in de versnellingsbak zit bleek de schakelaar niet meer te sluiten. Dus een nieuwe schakelaar gehaald bij de opel dealer en in de bak geschroefd.
had de bon nog rondslingeren, 18.09 incl btw, bij opel hoogvliet lag hij op voorraad, art no. 1239271. Ik neem aan dat de meeste opel dealers die wel hebben omdat de versnellingsbak in veel opel types is toegepast.
Ik heb net hetzelfde probleem gehad.
Inderdaad de schakelaar die in de versnellingsbak zit, waarschijnlijk wel in voorraad bij de dealer.
Het rare was dat die "defecte" schakelaar gewoon werkte toen ik hem er uit schroefde, het leek wel of hij niet genoeg werd ingedrukt bij het achteruit schakelen van de versnellingsbak.
Toch maar vervangen dus, en mijn achteruitrijlicht werkte terug.
Tegenwoordig worden inderdaad achteruitrijlichten getest op de keuring.
Het rare is dat ik dat witte achterligt wel zie aan gaan als ik het achterste mistlicht aan zet? Maar jullie denken dus dat het aan die éne schakelaar ligt?
In het linkerachterlicht unit, in de onderste lamphouder hoort een rode kap te zitten (mistlicht), soms is die vervangen door een heldere zodat links en recht het aanzicht symmetrisch is op de auto, als dat zo is moet er een rode lamp in van 21 watt, deze werkt dan op de mistlicht schakelaar op het dashboard.
Ik heb links het rode kapje weer teruggebouwd en er een witte (led) lamp in gezet.
Recht hoort onderin altijd een witte kap te zitten. Dit is je achteruitrijlicht.
Ahjaa even ter info. De "stekker" van de achteruitrijlamp was inderdaad met het mislicht verwisseld .
Wat een stomme foutjes kom ik toch tegen ... startproblemen met verkeerde sleutel, lichtstekker wat is verwisseld. Gelukkig niets met extra kosten.
Blitz schreef:achteruitrijlichten worden in België idd gcontroleerd, maar als ze niet werken, is dat enkel een opmerking. afkeuren mogen ze daarvoor niet doen
Mijn auto is btw met geen enkel min of verbeterpunt door de keuring geraakt, trots dat ik was .