Airbox modificatie

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Ja "maar" 220 pk...... Met een SC heb je meer voor minder.... Wel een minder geluid maar goed dat is persoonlijk. Nee 10000 is te veel voor 70 pk!!!
RCduck7
Actief lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 jun 2006 19:19
Locatie: Wetteren

Bericht door RCduck7 »

Das waar, maar sommigen zoals ik hebben het niet zo voor forced induction.
Velen die met 192 pk toyota motor elise rijden en dan de SC versie uittesten klagen erover zelfs minder sensatie te beleven ook al gaat hij stukken beter vooruit in de lage en midden rpm's en gaat hij uiteindelijk vlugger.
Ik heb het meer voor het gevoel en de kick van een goed getunde screaming N/A ook al kost dat wat meer.
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Dat wil ik ook, daarom ga ik niet voor de SC maar liever voor de TB's! Alleen duurt het zo allerjezus lang voor er nieuws is, ook als je kijkt naar die nieuwe NL kit, iedereen is er mee bezig, er wordt mee geraced, Hitec gaat het verkopen maar niemand weet iets........ :? Maar ik wil zeker een getunede NA voor het geluid, dat is zo belangrijk bij een auto! 8)
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Wat kun je toch mekkeren flap. Dat verhaal van HITec is splinternieuw (5 weken oud om precies te zijn alleen wist jij het nog niet, voor jouw is het 2 weken oud) en je weet nu al dat het een bestaande set is ontwikkeld door Kronenburg een bedrijf uit Nederland en dat HITec kijkt of ze het passend kunnen krijgen in een Speedster en als er genoeg belangstelling is dat ze dat gaan verkopen. Ik zou zeggen meld je bij HITec dat geïnteresseerd bent.
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Geen mekkeren, als je kijkt hoe lang het duurt voor ze iets op de markt krijgen dan duurt het nog wel even... Thorney is al een jaar bezig denk ik, Hitec vind ik te ver weg.... Als ik dan problemen krijg heb ik echt een probleem... Nou is Thorney wel een langdurig probleem apart hoor!! Maar we wachten af, maarre waar rijden die race-wagens nou?
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Ja, je hebt gelijk van Thorney. Maar als HITec te ver weg is dan is Thorney dat ook, want zo'n zee is ook niet handig. Dus als die wat had ging je dat ook niet doen.

Je hebt op zich wel gelijk dat je het liefst iets in Nederland terecht kan, denk dat we het daar wel allemaal over eens zijn.

Afwachten maar of ze bij jouw op de hoek wat gaan doen. :wink:
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Hoop dat Hitec een TB-oe het zelf kit gaan doen, dat zou de oplossing zijn. Zoiets moet het ook van Thorney worden anders hoeft het van mij niet...... Het moet te monteren zijn bij Lotus Amsterdam anders begin ik er niet aan.......
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Als HiTec die TB kit voor elkaar krijgt dan is er toch helemaal geen probleem?!

Dan kan je in het geval van problemen naar Geldrop, want daar zit Kronenburg die de set ontwikkeld hebben! En voor zover ik weet hebben die jongens een zeer goede reputatie.

Thorney heb ik afgeschreven nu ik weet dat Kronenburg/HiTec er ook mee bezig zijn. Dit weekend gaat de mail in ieder geval richting Hartmut.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

Hé Maik, goeie mod en goed beschreven. Ik heb hem vandaag precies zo uitgvoerd en ben gelukkig met het resultaat. Inderdaad vanaf 3.000 toeren duidelijk hoorbaar een veel diepere toon!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Tsja, je moet wat he, dat kadett-geluid was ik snel zat...
Als je echt vuurwerk wilt qua inlaatgeluid zal je toch aan een heel ander inlaattrajekt moeten denken, met andere airbox 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tony
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46
Locatie: Schoten

Bericht door Tony »

Ik ben sinds enkele weken eigenaar van een speedster en ben dan ook begonnen aan de basic aanpassingen.
Mijn logo's zijn verwijderd en ik heb de airbox mod gedaan zoals hier is uitgelegd.
Ik heb vanaf 3000rpm de diepe brom,maar tot mijn grote spijt voel ik een stevig vermogenverlies. :cry:
Verder is de speedster volledig standaard,inclusief precat.
Ook hoor ik bij voluit optrekken,een klikkend geluid vanaf 2800rpm tot 3300rpm,wat volgens mij de gasklep is.
Kan het zijn dat er teveel lucht binnenkomt nu,maar motor dit niet wegkrijgt door standaard uitlaat?
Of misschien slechte flow in airbox,of slechte zuurstof brandstofmengeling?
Ik ga het nieuwe gat terug dichtmaken met ducktape zodat ik terug op standaard zit.Ik had deze winter graag bmc airbox gestoken,nu ben ik al bang dat dit ook tot vermogenverlies zal leiden.
Heeft er iemand goede tips voor mij?
Alvast bedankt...groeten Tony
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7387
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Tony schreef:Ook hoor ik bij voluit optrekken,een klikkend geluid vanaf 2800rpm tot 3300rpm,wat volgens mij de gasklep is.
Kan het zijn dat er teveel lucht binnenkomt nu,maar motor dit niet wegkrijgt door standaard uitlaat?
Zou niet moeten. Er zijn rijders met een open K&N kelk, of een BMC met een zeer goede flow erin.
Na de filterkast heb je nog een relatief dunne plastic pijp, tot je bij de gasklep zit.
Volgens mij is er pas na de klep (inlaatspruitstuk) een vacuum wat verstoord kan worden.

Is er kans dat je iets per ongeluk beschadigd hebt, bij de modificatie?
Beschrijf de stappen eens die je gedaan hebt.

Oh ja; welkom.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1065
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Bericht door sooike »

Hey Tony, welkom, eindelijk eens iemand uit de buurt :D .

Vermoedelijk moet de ECU ook nog wel wat bijsturen wegens de vlottere zuurstoftoegang van de airbox, vermogenverlies door deze mod???

Toen ik vorig jaar m'n speedster kocht zat er een open K&N filter op, ook met standaard uitlaat, reed toch prettig, ook de diepe brom bij volgas.

Komt jouw speedster uit Gooreind?

veel geluk, en veilige kilometers............. :lol:
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
Tony
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46
Locatie: Schoten

Bericht door Tony »

Bedankt voor de snelle reacties.
Ja,mijn speedster komt uit gooreind :)
Jullie weten hier echt alles!

Ik heb de standaard pijp losgemaakt van gasklep en filterkast,voorzichtig bak eruit geprutst(wat is het allemaal krap in een speedster)dan het tweede gat gemaakt in filterkast zoals aangegeven op fotos van maik.
Bestaande slang in filterkast in twee gesneden en in 2de gat geplaatst.
Alles terug gemonteerd,ik zou me niet kunnen inbeelden wat er verkeerd kan gegaan zijn.
Hij trekt minder vlot in toeren,het geluid is uiteraard beter,buiten dat raar tik geluidje vanaf 2800rpm.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1925
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

airbox

Bericht door S. Gonzales »

Welkom Tony.

Ben het met Sooike eens dat de ECU nog moet inleren, de massaklem losmaken (-pool accu) en na een paar minuten weer monteren. Of zekering 8 dacht ik (weet Smiley uit z'n hoofd) eruit halen kan ook. Daarna gaan rijden en ruim de tijd nemen, sommige doen het in 50 Km, ik zelf neem nog wat meer kilometers om de ECU de tijd te geven instellingen te wijzigen.
Dat tikkende geluid....... geen idee. Kan je dat iets beter omschrijven?
Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Plaats reactie