Smiley's supercharger inbouw DIY

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7387
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

piet schreef:En hoe rijdt het! ........
Geweldig, de auto pakt nu op, zoals je van een sportwagen zou verwachten.....maar ik ben er nog een beetje bang van :shock:
Dat ga ik dus nog eens rustig opbouwen 8)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

8)

Veel plezier met de aanwinst!
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

Erg gaaf!!!

Nu ik nog!
Geschat vermogen?
Geschat bedrag dat je kwijt bent?

(mag ook in PB)

:)
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7387
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Rond de 250pk zoals hij nu is, en hopelijk tegen de 260 als er een 2.5" uitlaat onderligt.
Exmanta had 250pk/295 NM met zijn opzet, en dan is het verdomd indrukwekkend als je ziet dat een "exige cup 260" 260pk/236NM doet.

De opel manta club zal nog wel eens metingdagje doen dit jaar, en dan schuif ik weer aan.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
rayz25

Bericht door rayz25 »

Voor een turbo motor is 295 pk de maximaal wat de motor aankan kan een 150pk motor meer dan 100 pk extra aan zonder inwendige verstevigingen ?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7387
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Dat is wel te hopen :wink:
GM tuning heeft 275 max afgegeven voor het standaard z22se blok.
Ik kan effe niet zo snel vinden waar die waarde vermeld is, maar hier vindt je wat leesvoer:
http://gmtunersource.com/racertech/ecotec-build-book

En zoals eerder beschreven, als je met een kleinere poelie dan de standaard 3.3 gaat draaien, dan wordt het een heel ander verhaal, en gaat het makkelijker naar de 300, maar daarvoor kun je beter co zijn topic lezen.
Co gaat voor een stage 3. (en zo ook speedster4fun geloof ik)
En als exmanta zijn lsj blok met harrop SC er nog eens inlepelt, worden dat helemaal waarden om van te smullen,
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 966
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Vergeet niet dat de internals van je motor meer te verwerken krijgen dan wat je er uiteindelijk uit krijgt.

Ik ben geen expert op het gebied van compressoren, maar het zou me niet verbazen als dit type bij 250 pk output 25-30 pk opsnoept om de compressor aan te drijven, dus je motor (als dat klopt) 275-280 te verwerken krijgt. Met andere woorden, je zit denk ik wel een eind op de mechanische grens van wat je motor aankan, zonder verdere aanpassingen te doen..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7387
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Wat bij mij gedaan is, is EXACT wat courtenay met een stage 2 doet:
http://www.courtenaysport.co.uk/vx220-2 ... fo_19.html
Niks in de motor zelf.
Al honderden gedaan. proven practice zeg maar :wink:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Zo te lezen valt Smiley nu in de categorie "Stage 2 met Upgrade Options for track use". 8)
(Alu radiator, Pro Alloy pre-rad en een zgn. Dual Pass koeling met alu tank.) Goed voor een 250pk en met knappe uitlaat en geoptimaliseerde mapping nog wel wat extra.

Maar Duke heeft wel gelijk dat we een beetje aan de grens zitten van de standaard Z22SE blok. VX Performance in Duitsland monteert zo'n Stage 2 nog met een iets kleinere poelie en geeft 260pk op, maar bij nog meer loop je echt kans dat de drijfstangen afbreken.
(En 260 SC pk's aan het vliegwiel is inderdaad zo'n 290pk op de drijfstangen... :shock: )
Betrouwbaar meer dan ~260pk gaat dan serieus meer tijd en geld kosten, omdat je blok open moet voor andere drijfstangen en eventueel ook nog 4 gesmede zuigers. (>300pk)
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Volgens mij heeft Maarten dat gedaan ...
S4 Avant
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Da's waar ja: http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4235
Wel benieuwd hoe het nu met zijn SC en pk's staat.
(Die geschatte 280pk en 330Nm vind ik zelf wat magertjes voor al zijn hardware mods.)
Ik voel een Speedster dyno meeting aankomen in de toekomst. 8)
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7387
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Exmantaa schreef:(Die geschatte 280pk en 330Nm vind ik zelf wat magertjes voor al zijn hardware mods.)
Ik denk dat het gros van de ombouw voor de betrouwbaarheid is, en dat die 20pk boven de 260 van een stage 2 met 2.5 of 3", grotendeels in de kleinere poelie zit. Ben benieuwd of dat dat een 2.9 of een 3.0 is.
Ook de 2.2 gasklep, met 70mm aanzuiging zit er nog aan geloof ik.
De lsj gasklep is 80mm.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Smiley schreef:
De lsj gasklep is 80mm.
Da's wat overdreven; LSJ = 68mm :wink:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7387
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Oeps zat de buitenkant van de slang te meten :bag:
Dan is het 58 mm OEM versus 68mm LSJ ja.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Rij je overigens nu met je BMC filterbox rond? Zo ja, hoe is het geluid?
:wink:
Plaats reactie