Remmen voor op circuit
Remmen voor op circuit
Ik heb vorige maand voor de eerste maal een trackday gedaan op Zolder, en kreeg te maken met het probleem dat ik geen remkracht meer had na een 5-tal rondjes. Ik moest de wagen tot stilstand brengen in de pitlane adhv. de handrem.
Nu blijkt het normaal te zijn dat je om de zoveel rondjes even moet stoppen (dit werd ons toch gemeld tijdens de instructies voor het vrij rijden), maar ik vroeg me af wat je best kan doen om dit te verhelpen. Het duurde toch wel een half uurtje vooraleer ik terug kon rijden, wat ik best wel lang vind .
Na hier op het forum wat rond te kijken kon ik nog niet echt een éénduidige oplossing vinden. Dien ik de olie te vervangen (welke?)? Remblokken die minder hitte produceren? Geventileerde remschijven?
Ik had toch graag een tiental rondjes na elkaar kunnen rijden. Als de remmen dan toch te warm worden zou ik ook liever hebben dat ze langzaam "sponzig" worden ipv. het bijna onmiddellijke effect wat ik nu had (wat me nogal gevaarlijk lijkt).
Nu blijkt het normaal te zijn dat je om de zoveel rondjes even moet stoppen (dit werd ons toch gemeld tijdens de instructies voor het vrij rijden), maar ik vroeg me af wat je best kan doen om dit te verhelpen. Het duurde toch wel een half uurtje vooraleer ik terug kon rijden, wat ik best wel lang vind .
Na hier op het forum wat rond te kijken kon ik nog niet echt een éénduidige oplossing vinden. Dien ik de olie te vervangen (welke?)? Remblokken die minder hitte produceren? Geventileerde remschijven?
Ik had toch graag een tiental rondjes na elkaar kunnen rijden. Als de remmen dan toch te warm worden zou ik ook liever hebben dat ze langzaam "sponzig" worden ipv. het bijna onmiddellijke effect wat ik nu had (wat me nogal gevaarlijk lijkt).
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Elk jaar je remvloeistof verversen is ook aan te raden, of eigenlijk een must met circuitrijden, en dan zou het met een paar goede remblokken goed moeten gaan, mits je inderdaad niet slepend remt zoals Allen zegt. Remblokken zou ik de Carbone Lorraine RC5+ voor nemen als ik jou was, daar hoor ik alleen maar goede verhalen over, beter nog dan de Pagid RS14 blokken.
Remschijven zijn trouwens standaard al rondom geventileerd....
Remschijven zijn trouwens standaard al rondom geventileerd....
Ik rem - voor zover ik weet - niet slepend; toch zeker niet op circuit. Daar zal het niet aan liggen vermoed ik. Misschien ligt het inderdaad aan de remvloeistof; die is reeds een 3-tal jaar oud. Qua remblokken heb ik momenteel SBS Pro Touring blokken.
Is het nuttig van een niet-standaard remvloeistof te nemen (geen idee wat ze bij de opel dealer gebruiken...)?
Is het nuttig van een niet-standaard remvloeistof te nemen (geen idee wat ze bij de opel dealer gebruiken...)?
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Een goede DOT4.1 (met hoog kookpunt) of een goede DOT5.1 remvloeistof zal ook wel helpen. Ikzelf heb in mijn vroegere jaren met de speedster (met veel circuit) altijd met het standaard spul van de opeldealer gereden (een DOT 4.1), en nooit kokende vloeistof gehad. Ik reed toen met SBS pro TRACK en Pagid RS14 remblokken.
De laatste 2 jaar rij ik met DOT5.1 (van Valvoline geloof ik) waar van Sten normaal mee werkt en ook nooit door het pedaal heengetrapt...
Verversen is het belangrijkste bij een speedster! Op de 1 of andere manier vervuild het remsysteem van de speedster snel (zelfs nog sneller dan die van de elise) en dat zal snel ten koste gaan van je circuitwaardigheid
De laatste 2 jaar rij ik met DOT5.1 (van Valvoline geloof ik) waar van Sten normaal mee werkt en ook nooit door het pedaal heengetrapt...
Verversen is het belangrijkste bij een speedster! Op de 1 of andere manier vervuild het remsysteem van de speedster snel (zelfs nog sneller dan die van de elise) en dat zal snel ten koste gaan van je circuitwaardigheid
Zelf RC6 vooraan en RC5+ achteraan. Puur circuitgebruik. Nergens last van piepen tenzij bij zéér traag rijden of achteruitrijden. RC5+ gaf mij te weinig 'bite'. Bij koude banden gaat de voorkant wel sneller blokkeren doordat de 'initial bite' van de RC6 zo hoog ligt. Persoonlijk vind ik dit een enorme verbetering in remkracht en balans tegenover mijn vorige RC5+ rondom.
Sinds de RC6 vooraan wel wat fading problemen door hitte op warme dagen bij lange stints aan hoog tempo. Maar ga ik oplossen door de cooling kit te plaatsen vanop het Engelse VX220 forum (die al weken stof ligt te vergaren in mijn garage).
Sinds de RC6 vooraan wel wat fading problemen door hitte op warme dagen bij lange stints aan hoog tempo. Maar ga ik oplossen door de cooling kit te plaatsen vanop het Engelse VX220 forum (die al weken stof ligt te vergaren in mijn garage).
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
De RC6 remt als een tierelier, piept als een tierelier (bij straatgebruik) en vreet schijven als een tierelier
Ik vond het wat te gortig worden met mijn gebruik, en ben teruggegaan naar Pagid RS14, wat dan toch wel een grote achteruitgang is helaas... Daarom mijn plan om de volgende keer voor de RC5+ te gaan, hopelijk zitten die er dan tussenin.
Ik vond het wat te gortig worden met mijn gebruik, en ben teruggegaan naar Pagid RS14, wat dan toch wel een grote achteruitgang is helaas... Daarom mijn plan om de volgende keer voor de RC5+ te gaan, hopelijk zitten die er dan tussenin.