the-duke schreef:Misschien een alternatieve leverancier voor deze zelfde turbo te vinden ? Rechtstreeks bij fabrikant ?
Als ik het interweb een beetje afstruin, is borgwarner slachtoffer van zijn eigen succes, en krijgen ze die twinscrols niet snel genoeg van de band.
Misschien inderdaad eens speuren naar een europeesche leverancier, waar de vraag nog niet zo hoog is, en er misschien nog 1 op de plank heeft liggen? http://www.pumaspeed.co.uk/showdetails. ... ductID=948
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
links watergekoelde intercooler (chargecooler) voor een turbo (of Rotrex SC), rechts watertankje, onder de pre-rad welke onder je radiator komt. Nog een waterpompje en wat slangwerk van voor naar achter.
Lijkt me een slecht plan aangezien je chargecooling water hopelijk een stuk koeler blijft (idealer iets boven buitentemp) dan het radiatorcircuit (~90*C)...
Herman schreef:
Van het gewicht kan nog wel iets af als je de buffertank (3,5l) niet gebruikt en in plaats daarvan het niveau op peil houdt met een klein kunstof tankje (net als bij je gewone koelsysteem).
......
Herman, heb jij daar een goed alternatief voor, zo'n kleiner kunststof tankje? Afgezien van het gewicht wat mij erg aanspreekt, lijkt mij ook de extra ruimte die het oplevert in de motorruimte wel handig
In principe zal je het bijna nooit bij hoeven te vullen lijkt mij, net als je gewone koelvloeistofsysteem. Daarbij lijkt mij door de lagere temperaturen wat Exmantaa noemt de kans op lekkage nóg kleiner.
Heb jij nog een mening over een kleiner tankje Exmantaa?
22 kg vind ik toch wel erg veel extra gewicht. Ik geloof wel dat de extra pk’s opwegen tegen het extra gewicht bij rechtuit rijden, maar voor circuit gebruik zit ik er helemaal niet op te wachten.
Het plan voor nu is om eerst te gaan testen met de dBilas intercooler (Audi S3) en eens kijken wat die doet. Het gewicht en de kosten zijn ongeveer 10% van de ProAlloy set.